E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 16:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 140372 gånger)
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #75 skrivet: 2011-02-16 19:30 »

Hej,
Idag har jag 4 elmätare inkopplade 2st med puls och 2 st med p3iq Den ena av p3iq modulerna visar 42 watt trotts att jag vet helt säker att ingen förbrukare är inkopplad. Jga har raderar givaren och kanalen och installerat den igen, men samma resultat 42 watts förbrukning. Går detta att fixa på något sätt?
Tack på förhand Tobbe123 Va? Va?
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #76 skrivet: 2011-02-16 21:31 »

Hej igen,
Om jag tor bort modulen och lägger den jämte blir förbrukning 0,002w El mätare är köpt på Webiq Siemens Landis/Gyr Elmätare 3-fas Samtidigt som p3iq Någon som har tips om vad som kan göras

Tobbe123
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #77 skrivet: 2011-02-17 17:37 »

På vilket sätt läser du av din Siemens Landis/Gyr elmätare med pulsmodulen P3IQ,läser du av den blinkande dioden eller har du kopplat in dig på S0-utgången?

Vad händer om du kopplar in något som drar ström på elmätaren, säg ett par hundra watt, får du ut rätt värde då?

Har du provat köra samma pulsmodul mot någon annan elmätare, fungerar den då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #78 skrivet: 2011-02-17 21:12 »

Hej,
Det ser att som att den funkar när jag startar värmepumpen, men jag litar inte på att den visar rätt. När jag stänger av pumpen, slår av huvudbrytaren som är monterad mellan mätaren och värmepump har jag en förbrukning på ca 98w (omjag tittar på tabellen) om jag tillar på diagram har diagrammet gått över till någon annan mät enhet (m).
Jag har "lekt" lite medatt koppla in p3iq på pulsgången men jag fick inte till det alls. Om man kopplar in den enligt intruktion på pulsgången fattar jag det som att den skall anslutas som vanligt på loggern men sätter en extra tråd på plint 3 och denna till + på elmätaren, plint 4 till - på elmätaren, och ändrar till 500 pulser. Man behöver inte då sätta den över dioden på mätaren.
MVH
Tobbe123
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #79 skrivet: 2011-02-18 10:05 »

Jag skrev lite fort igår, har du en Siemens Landis & Gyr bör du läsa av den blinkande dioden då pulsutgången på den mätaren kan ha en del hyss för sig.

Har du byglat mellan plint 3 & 4 på pulsmodulen när du kör den i diodavläsningsläget?

Har du möjlighet att tillfälligtvis koppla in någon annan känd last på elmätaren som till exempel en 100W-glödlampa eller en kupevärmare?

Har du provat köra samma pulsmodul mot någon annan elmätare, fungerar den då?

Observera att det kan ta länge för effekten att sjunka om effekten är riktigt låg eller noll, det beror på att pulserna från elmätaren då kommer väldigt glest eller inte alls.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #80 skrivet: 2011-02-18 21:20 »

Hej,
Jag tror att den funkar när den är i drift, får se om jag kan koppla in en glödlampa med tex 60 watt. Men hur kopplar man med puls, som jag frågade ovan. När jag inte har någon förbrukning går diagramskalan över till någon enhet som visar sig som "m" är det för att p3iq går över i något annat läge

Tobbe123
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2011-02-19 00:43 »

m betyder mW alltså milliwatt, och det beror på att Loggern inte får in några fler pulser - ju längre tiden lider, desto lägre blir den momentana effektförbrukningen...
Eftersom loggern mäter tiden mellan pulser blir det "aldrig" noll, utan kommer att visa m...

Förstår du?
Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #82 skrivet: 2011-02-21 20:49 »

Skicka ett mail till Rickard rickard@e-op.se med dina adressuppgifter och nämn att du vill ha ett 520-ohmsmotstånd så kommer ett med posten. Det påverkar inte loggern på något sätt mer än att känsligheten på elingången minskas så att den inte lika lätt plockar upp störningar via kabeln.

Hur ska motståndet kopplas?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #83 skrivet: 2011-02-21 21:06 »

Mellan plint 8 eller 9 och gnd.
Loggat

Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #84 skrivet: 2011-02-21 21:39 »

Hej,
Mitt problem med diod avläsning har fixat sig, kopplade in P3IQ till pulsgången på mätaren å vips så funkar det.

Nu är det så att jag fått ett annat problem,,,,,, monterat in en flödesmätaream på vv stigaren, näar jag installerade P3IQ:n till denna fick jag inte den att läsa av "snurrskivan" på mätaren. Jag läste instruktioner både medföljande och på nätet, kom fram till att jag bör radera minnet. Detta gjorde jag och tja,, då hände det en massa saker,, loggern tappade mina fyra elmäatre två med P3IQ och två på ren puls. Nu har jag fått tillbaka huvudmätaren (P3IQ Diod) och värmepumpsmätaren (P3IQ/puls) Men de andra två mätarna går inte att radera i loggern det kvittar hur jag gör, jag har raderat minnet ca 20 gånger / utan givare, med givare,,, jag får inte bort dessa två från loggern, ok tänkte jag dom kan väl vara kvar jag kopplar upp allt igen och sätter in mätarna som dom var, men nu läser dom inte en enda puls. Finns det nått/något djupare sätt att radera än på det vanliga sättet med resert och "enter" jag har följt instruktionerna och allt går som det ät tänkt.
Men ack nej.....

MVH
Tobbe123 Va? Va? Va? Va? Va? Va? Va? Va?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #85 skrivet: 2011-02-21 21:45 »

De två elmätaringångarna 8 och 9 är alltid synliga i loggern, oavsett om du har nåt anslutet eller ej.
Efter att du raderat minnet måste du koppla upp dig mot webtjänsten igen, och ge alla elmätare rätt pulstal/kWh.
Först måste du dock alltid skicka ned definitionerna från webtjänsten till Loggern, gör på sidan konto.
Har du gjort det?
Kör du mot PC måste du ställa in pulser/kWh i programmet för att det skall fungera.
Loggat

Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #86 skrivet: 2011-02-21 22:08 »

Hej,
Ja jag har skickat upp,,, efter jag raderat minnet tagit bort alla givare i E-logger så ligger dessa två kvar i listan över givare och går inte att radera. Det känns som jag behöver få bort dom ur programmet för att senad lägga till dem på nytt för att få dessa att funka. Det finns väl ingen koppling mellan mätaren och logger bara en "dum pulsignal" som ger pulser som loggern räknar, eller är jag fel på det.... det är klart jag kan ju ta en P3IQ och koppla till pulsgången på mätaren för att se om det komer några pulser,,, jaha här sitter man å får en massa ideer.
Tobbe123
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #87 skrivet: 2011-02-21 22:12 »

Som sagt, E1 och E2 är alltid definierade både i logger och webtjänst, de går inte radera.
Först när du skickat ny definition av antalet pulser/kWh till både E1, E2 och alla dina P3IQ så kommer det att fungera.
Loggat

joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #88 skrivet: 2011-02-22 07:58 »

Mellan plint 8 eller 9 och gnd.

Fungerar fint nu med motståndet monterat .
Tack för hjälpen igen.

/Joel
Loggat
Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #89 skrivet: 2011-02-23 17:04 »

Hej
Jag har skickat upp definationen men jag får inte något utslag/puler alls det står bara noll både på nätet/e-logger och i loggers display. Som sagt jag har provat det mesta raderat minnet "många gånger" Bytt kabel provat med annan jord tja hmmmmmm Börja fundera på om det är mätarna som spökar, fast det skulle ju vara väldigt konstigt om båda två slutar att ge pulser. Jag kan se på streck indikatorn att den läser att det går åt ström Snälla kan nån ge mig en idé.
MVH
Tobbe123.

Ps
Sen jag fick dessa problem har rapportsidan slutat att visa diagram?Va?Va?? Mycket märkligt. Va? Va?
http://e-logger.se/pub?tobber&p=4
Loggat
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!