E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 10:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 140317 gånger)
Nicko
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #60 skrivet: 2009-10-18 16:38 »

Hej.
Ja mätarna är provade i beckmörker.
De reagerar på ficklampa bakifrån i med innomhusbelysningen tänd i testläget, det piper alltså. Men inte ett enda pip från den i ögonfallande starka lysdioden. !?!

Fototransistorerna är köpta i webbshopen.
Både logger och soft är omstart många gånger. Dessutom är ju funktionen densamma vare sig jag har PC ansluten eller ej.

Hur raderar jag minnet?..jag har petat in ett gem i resethålet tills logger skrek. Antar att det är vad som avses.

Och nej det kommer inga pip från elmätaren i testläge, MEN från med en ficklanmpa är det inga problem då piper det.

...vit färg i hålet, ja kanske det, men ljusstyrkan är rejält kraftig från,i alla fall den ena, dioden.
Jag tror det är fel på att fototransitorn inte reagerar på det relativt monokroma ljuset från lysdioedn.

Vilken fototranistor är det?
Är den bredspektral, ...för det råkar väl inte vara en IR variant väl?
Har ingen testat någon annan ?
Loggat

Norrtälje, Nibe 360, 170kvm, e-logger 2020, eco-eye, Actrais 4000 RF(Vattenfall), Kamstrup 382(VP)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2009-10-19 06:32 »

Skicka ett mail till mig med dina adressuppgifter skall jag skicka dig ett par andra sensorer, så får vi se om någon av dem fungerar bättre.

rickard@e-op.se
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #62 skrivet: 2009-10-20 12:10 »

Hur raderar jag minnet?..jag har petat in ett gem i resethålet tills logger skrek. Antar att det är vad som avses.

Det står i manualen: Hur man nollställer loggern
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Nicko
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #63 skrivet: 2009-10-20 19:26 »

Jo, det var bara det att jag tydligen läste i fel (?) manual - http://www.logger2020.se/manualer/manual.pdf.
En manual borde kunna räcka kanske...
Loggat

Norrtälje, Nibe 360, 170kvm, e-logger 2020, eco-eye, Actrais 4000 RF(Vattenfall), Kamstrup 382(VP)
Nicko
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #64 skrivet: 2009-10-27 18:49 »

Japp då har jag testat den nya ljusgivaren jag fått och den funkar bra på bägge mina elmätare.
Mätarna är Actaris ACE 4000 RF från Vattenfall och Kamstrup 382 från Energibutiken. Nu reagerar loggern med ett pip för varje blink, vilket den inte alls gjorde med de första givarna jag fick. Tack för det.

Jag fick två givare och den transparenta funkar alltså perfekt. Den mörka däremot är lika trög som original givaren jag fick.

Sen verkar det inte finnas någon begriplig relation mellan blinkningarna på ACE-mätaren och förbrukningen. Märkningen som säger 1000 imp/kwh för S0 utgången verkar inte gälla för LEDen. Snarare 300, någon som vet?
(Kamstrup mätaren är ännu inte inkopplad till givare, men testad och den gav också ett pip per blink.)
Loggat

Norrtälje, Nibe 360, 170kvm, e-logger 2020, eco-eye, Actrais 4000 RF(Vattenfall), Kamstrup 382(VP)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2009-11-02 19:55 »

Citat
Sen verkar det inte finnas någon begriplig relation mellan blinkningarna på ACE-mätaren och förbrukningen. Märkningen som säger 1000 imp/kwh för S0 utgången verkar inte gälla för LEDen. Snarare 300, någon som vet?

Kan inte hitta nån info om dioden i broschyrerna, standardvärden för dioderna på de mätartyper jag sett är 400/500/1000 eller 10 000 blinkningar/kwh

/Rickard
Loggat

Larsadolfmoeller
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #66 skrivet: 2010-12-17 23:17 »

Kære loggere

Nyopstatet Dansker, som må konstatere, at man i Sverige er langt foran Danmark med hensyn til at monitorere varmeanlæg. Tak for det! Et indtil videre glimrende produkt.
Mit problem er at jeg ikke kan få rapporter om elforbrug total. Jeg får at vide at givere ikke er definerede. Jeg har indsat pulsværdi på 500 og kan se i "kanaler" at der tælles op. Men jeg kan ikke få se mit daglige forbrug fx i systembild eller rapport.
Er der nogen der kan se en løsning.
Min hemsida er : http://e-logger.se/pub?stenhulsdal

Med Venlig Hilsen
Lars Adolf Møller
Dronninglund DK
Loggat
Larsadolfmoeller
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #67 skrivet: 2010-12-19 18:19 »

Problemet løst. Havde glemt/overset at El -total skulle defineras selvom jeg ikke har måler(mater) på det samlede forbrug.
Træls i ikke vandt over Norge!  Ledsen Tillykke med silver!
Lars Møller
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2010-12-20 18:16 »

Bra att det löste sig.
Loggat

Bandit
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #69 skrivet: 2011-02-10 15:32 »

Jag läser av två mätare med S0 och får ibland spikar på den med 20-30m ledning.
Kan jag testa med ett motstånd som jag läste i ett inlägg?
Inkoppling blir väl mellan nr7 och nr 8,  motstånd 4-5kΩ?
Loggat

Nibe F1245-8, 3st Elmätare
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #70 skrivet: 2011-02-11 17:06 »

Ja, det skadar inte att prova, men snarare runt 500 ohm. Har du sett att spikarna kommer i samband med att någon förbrukare slår igång?

Vad exakt är det för elmätare du får spikar från förresten? Vi har precis konstaterat att S0-pulsutgången på Siemens Landis & Gyr ZMD120A har en del hyss för sig, har man en sån bör man istället läsa av den blinkande dioden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bandit
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #71 skrivet: 2011-02-11 22:49 »

Det verkar fungera med 520ohm.
Jag har inte sett något mönster tidigare.
Mätare: Schlumberger ELDAN EDA1Y13aJoM2
Loggat

Nibe F1245-8, 3st Elmätare
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #72 skrivet: 2011-02-14 15:00 »

Jag har liknande problem med min loggning av 1-fas elmätare via S0-utgång till plint 9 på Loggern.
Var kan man hitta ett motstånd att prova att koppla in?
Hur stort mostånd ska man ha?
Påverkar det loggern på något sätt?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #73 skrivet: 2011-02-15 13:26 »

Skicka ett mail till Rickard rickard@e-op.se med dina adressuppgifter och nämn att du vill ha ett 520-ohmsmotstånd så kommer ett med posten. Det påverkar inte loggern på något sätt mer än att känsligheten på elingången minskas så att den inte lika lätt plockar upp störningar via kabeln.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
joelknutsson
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #74 skrivet: 2011-02-15 15:30 »

Tackar.

/J
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!