E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 10:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 141144 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #45 skrivet: 2009-04-05 19:02 »

Jag har precis loggat min elmätare som sitter på värmepumpen och för att se om jag ska läsa av den optiskt eller via S0 utgången gjorde jag denna test.

51200 pulser har man främst nytta av vid låga effekter, prova stäng av pumpen helt får du se.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #46 skrivet: 2009-04-05 21:04 »

okej jag testar det.Spara data var 10sek alltså
Loggat
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #47 skrivet: 2009-04-06 11:50 »

Det verkar som om det blev bättre
Loggat
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #48 skrivet: 2009-04-18 13:47 »

Har (hoppas jag) testat alla tips i tråden men loggningen av el är "stendöd". Loggern piper när man trycker på reset vid El test, men det är allt.  Obeslutsam

Pson
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #49 skrivet: 2009-04-18 16:07 »

Har du provat gå in i elmätartestet för kanal 1 (texten "Ing 1" skall blinka och statusdioden vara släckt) och dutta med en liten kabelstump mellan 8 och 10 på plinten? Prova även växla till "Ing 2" och dutta mellan 9 och 10 på plinten.

Statusdioden skall blinka och högtalaren pipa i takt med duttandet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #50 skrivet: 2009-04-18 16:36 »

Har du provat gå in i elmätartestet för kanal 1 (texten "Ing 1" skall blinka och statusdioden vara släckt) och dutta med en liten kabelstump mellan 8 och 10 på plinten? Prova även växla till "Ing 2" och dutta mellan 9 och 10 på plinten.

Statusdioden skall blinka och högtalaren pipa i takt med duttandet.

Så långt fungerar det.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #51 skrivet: 2009-04-18 17:04 »

Vad bra, då fungerar det ju i grunden.

Som jag förstod det är det en blinkande diod du skall läsa av.

Nästa steg blir då att få livstecken från ljussensorn. Anslut den mellan 8 och 10 på plinten och gå in i elmätartestet för ingång 1. Mörklägg rummet och blinka på ljussensorn med en ficklampa. Statusdioden skall blinka och högtalaren pipa i takt med ficklampeblinkandet. Händer inget, dubbelkolla att kabeln är ordentligt ansluten och att den inte är felvänd. Prova även att ansluta ljussensorn mellan 9 och 10 på plinten och gå in i elmätartestet för ingång 2.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #52 skrivet: 2009-04-18 17:25 »

Verkar som loggern "tappat" bort den ena elgrafen på översikt står bara El 1 som jag döpt den till, inga tidsangivelser. El 2 har slutat 11.19.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #53 skrivet: 2009-04-18 17:35 »

Menar du alltså att ljussensorn nu fungerar som den skall i elmätartestet och att du kan läsa av effekten från elmätaren på loggerdisplayen men att problemet nu är att du inte ser vare sig mätvärde eller kurva i webbtjänsten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #54 skrivet: 2009-04-18 23:55 »

Ljussensorn reagerar inte enligt den förslagna testen. Kaputt? Tidsangivelserna för El 1 slutat fungera, helt blank rad efter El 1. El 2 har slutade att uppdateras med övriga tempsensorer.  Och som grädde på moset har internetuppkopplingen från loggern slutat fungera. Nollställer loggern och startar om routern när den blir ledig.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #55 skrivet: 2009-04-20 09:05 »

(Denna tråd handlar om problem med elmätaravläsning och inte om uppkoppling mot webbtjänsten i största allmänhet, har därför flyttat några inlägg till tråden Logger 2020 - Problem med uppkoppling mot webbtjänsten)

Din ljussensor reagerar alltså inte i elmätartestet hur du än ansluter den och blinkar på den med ficklampa enligt vad jag föreslår i inlägg #51? I så fall bör du reklamera den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #56 skrivet: 2009-04-20 10:34 »

Kanske är det så att ljussensorn inte tål att man lödar fast kabeln, vilket för övrigt var lite besvärligt.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2009-04-28 07:28 »

De tål att lödas, men det är klart, har du klippt benen på sensorn korta och fått värma rejält för att få lödningen att flyta ut bra så kan den ha brunnit.
Lödskador är mer eller mindre omöjligt att uttala sig om utan ha tittat hur lödningen gått till när den gjordes.
Loggat

Nicko
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #58 skrivet: 2009-10-18 01:05 »

Hej.
Har problem med elmätarloggningen.
I testläge så räcker det med att flasha ficklampa mot elmätaren så piper det, men vid körning så registreras inga pulser från elmätaren.
Fototransistorn är monterad på ett bra sätt, se bild. Och den ena elmätaren ger kraftigt blink medan den andra iofs är svag.
Pulsen satt till 1000/kWh i Logger.
Kabeln är gemensam 4m innan den delar sig till 1.5 + 5m, men även med endast ena givaren ansluten till Logger så blir det inget loggat.

Det verkar som fototransistorn inte reagerar på det ljusspektrat från elmätarens LED...?
Vilken fototransistor levererars med e-logger?
Har någon testa eller kan föreslå någon annan fototransistor?

E-logger 2020, Ver: 090212
Loggersoft
Mätare: Actaris ACE4000 + Kamstrup 685-382
Loggat

Norrtälje, Nibe 360, 170kvm, e-logger 2020, eco-eye, Actrais 4000 RF(Vattenfall), Kamstrup 382(VP)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2009-10-18 05:48 »

Man måste dra elmätaloggningen i två separata ledningar hela vägen, annars kan det bli problem med att båda ingångarna räknar alla pulser, det blir "överhörning" mellan ledningarna helt enkelt.
Nu kan ju detta knappast vara orsaken till ditt problem, men jag vill bara klargöra detta.

Har du provat täcka över elmätaren med något?
Ju mörkare du kan få runt fototranisistorn, desto större peak skapas när en blinkning sker på dioderna.
Är båda dina fototransistorer de som säljs i webshopen, eller använder du egna?

Har du provat starta om logger, och Loggersoft efter att du konfigurerat ingångarna?
Har du provat radera minnet?

Kommer inga pip när du kör loggern i testläge, och har transistorerna kopplade på elmätarna?

Kanske skulle det bli bättre om du målade hålet i gummiringarna där fototransistorn sitter med vit färg?
Loggat

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!