E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 13:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 8
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 140104 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2009-03-15 13:16 »

Nu menade jag inte enfasmätare när jag skrev det om plombering Magnus, jag menade att diodavläsning är ofrånkomligt när det gäller att läsa av total hushållsel på mätaren från elbolaget, detta som en kommentar att du skrev att diodavläsning inte är det bästa.

Vid höga effekter har man ingen större nytta av högt antal pulser per kWh nej, men däremot vid låga. Prova räkna på hur många sekunder det går mellan pulserna vid 50W förbrukning vid 800 pulser per kWh respektive 51200 pulser per kWh så får du se...

Vid låga effekter svarar en 51200-pulsare direkt på minsta effektändring, bruset är inte mer än ett par watt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
briné
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2009-03-16 17:25 »

Hej jag hoppar in i den här tråden då jag också har problem med elmätardioden. Min elmätare är en Kamstrup EM1650 köpt av Rickard (så även fotodioden). Det verkar som om känsligheten är för dålig. Har gått ner till en meter kabel till dioden och monterat reflektor men den reagerar bara om jag belyser den med en ficklampa. Har även avskärmat från ströljus. Kan det vara ojämn kvalitet på dioderna? Förövrigt fungerar loggern bra har den kopplad till mobilt bredband via TELE2.Har provat alla operatörer men det är bara TRE och TELE2 som har publik IPadress vilket är ett måste.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2009-03-17 09:45 »

EM 1650 är det en enfas? (Har inte sålt dem på länge så jag har inte testat på nån sån.)

Det KAN naturligvis vara skillnad på olika loggrar eller fotatransistorer, PM:a mig din adress skall jag skicka dig en annan typ av fotatransistor som du får testa.
Jag testar loggrarna innan leverans mot 16 tempgivare och två fototransistorer, blinkande diodpannlampa på ca 15 cm avstånd agerar "testelmätare". Alla levererade loggrar har fungerat med denna koppling, dock har jag upptäckt att man måste ha separata kablar till de två dioderna, de kan inte dela kabel med varandra eller med temgivarbussen utan att problem ibland uppstår.
Kan du verifiera att du kör elmätarsensorn på en egen tvåledare?

/Rickard
Loggat

Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2009-04-03 09:27 »

Hej

När jag loggar el mätaren så går förbrukningen up och ner hela tiden.Är det någon som vet varför det blir så?
Se bilden. Förbrukaren en varmvatten beredare är på 3kw.Ibland så får jag små toppar på 1kw?
http://web.telia.com/%7Eu88408780/trn_el_m%E4tare_168.jpg.
Kollar man på loggern så ligger aldrig förbrukningen på 0 utan pendlar runt 200w.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2009-04-03 17:22 »

Elmätaringångarna har ganska hög förstärkning, det skulle kunna vara någon form av störningar. Har du en lång kabel mellan elmätare och logger? Använder du en flerledarkabel och i så fall har du även dragit andra signaler i samma kabel? Eller ligger elmätarkabeln nära nån annan kabel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2009-04-03 22:49 »

Den är dragen med rickards 2ledare. Den går ganska nära "1dm" kabeln till logger.
Kabeln är ca 4m
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2009-04-04 08:42 »

Du menar alltså att det närmaste kabeln till din elmätare ligger någon annan kabel över huvud taget är 10 cm längs efter hela sträckan från elmätare till logger?

Det är endast varmvattenberedaren du mäter på? Helt säker att det inte är något mickel med termostaten på den så att den går i väldigt korta perioder ibland? Riktigt korta toppar ser lägre ut än faktiskt värde pga medelvärdesbildning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2009-04-04 10:24 »

Det skulle kunna bero på störningar från t.ex. en mobiltelefon.
Kan du prova köra loggningen ett dygn utan att ha mobiltelefon i närheten?
Loggat

Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2009-04-04 13:38 »

Du menar alltså att det närmaste kabeln till din elmätare ligger någon annan kabel över huvud taget är 10 cm längs efter hela sträckan från elmätare till logger?

Det är endast varmvattenberedaren du mäter på? Helt säker att det inte är något mickel med termostaten på den så att den går i väldigt korta perioder ibland? Riktigt korta toppar ser lägre ut än faktiskt värde pga medelvärdesbildning.

Ja det är endast vvb jag mäter.  Det är inget mickel med termostaten.kolla loggningen.
http://web.telia.com/~u88408780/
Där ser man när den höjer tempen och när el mätningen ger utslag


Ja kabeln går min 1dm från fyrledar kabeln som går till logger hubben.
Men om den är så känslig för störningar är det inte då el mätaren som stör ut den?Jag menar kabeln går ju nära massa starkström när man kopplar in den där?

Jag har trådlöst bredband från logger datorn.Skall testa att stänga av det.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2009-04-04 17:21 »

Lite svårt att se med vvb temp och el vvb i olika diagram och så låg tidsupplösning på el vvb men jag tycker det ser ut som det händer saker i tempkurvan kring småspikarna exempelvis 29/3 ca. 18 och 3/4 ca 21.

Hur många pulser per kWh ger din elmätare?

Vad sparar du data med för intervall i LoggerSoft?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #40 skrivet: 2009-04-04 18:25 »

Hej 500 pulser per kWh
200 sek på datan

Frågan är hur det kan stå 200w i logger displayen?

En annan grej .När man går in i logger soft och ändrar i inställningar och sedan växlar program så får man inte upp inställningar menyn igen.Helt omöjligt.
Får lov att starta om program
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2009-04-04 19:29 »

Här kanske vi har en del av förklaringen till spökerierna. 1) Med så låg mätarupplösning som 500 pulser tar det en bra stund innan elmätaren rapporterar noll när beredaren slår ifrån. 2) Mätvärdena från elmätarna medelvärdesbildas i 10-sekundersperioder men du sparar var 200:e sekund. Det innebär att du bara ser 1 av 20 tiosekundersperioder i grafen eller bara 5% av vad som faktiskt händer. Detta är inget problem för långsamma förlopp som temperatur men när det gäller från- och tillslag så kan det bli märkligt.

Har du kollat upp vad du har för gångtid som kortast på varmvattenberedaren?

(Ang. "annan grej" var snäll och ta det under rubrik som beskriver vad det handlar om, om vi håller oss till ämnet hittar fler det som skrivs och dessutom, om flera har samma problem är det större sannolikhet att vi kan åtgärda dem.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2009-04-04 21:14 »

okej
Skall jag prova spara data oftare?

Jag kan testa med dioden istället.Den är på 1000 imp kWh
Loggat
Mygg@n
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2009-04-05 08:01 »

Jag har precis loggat min elmätare som sitter på värmepumpen och för att se om jag ska läsa av den optiskt eller via S0 utgången gjorde jag denna test.
Elmätaren är en Enermet SY120E 1-fas och det är loggat med Logger2020 med ca 10 meter sladd till S0 resp diod.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #44 skrivet: 2009-04-05 18:58 »

Skall jag prova spara data oftare?

Ja, det vore intressant att se hur det blir om du sparar var 10:e sekund. Vi skulle också haft vvb temp och el vvb i samma graf samt kort tidsperiod på grafen så man riktigt ser vad som händer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!