E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 00:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 8
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Problem med elmätaravläsning  (läst 139281 gånger)
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2009-03-03 20:07 »

Hej
Nu är jag med.
El mätaren är en Landis&Gyr dialog.Köpt i VP shopen
S0 500imp/kWh
Jag har testat att ändra på kablarna och det bli ingen skillnad.
Jag använder en högtalarkabel från elmätaren.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2009-03-03 20:33 »

Hur lång är högtalarkabeln?

När jag kör el mätar test så blinkar bara dioden i loggern.Inget ljud hörs.

Fungerar ljudet i loggern, om du trycker reset hör du ett pip-pip-ljud då?

Har du verkligen gått in i elmätartestet dvs. dubbelklickat knappen så att "Ing 1" blinkar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2009-03-03 20:38 »

Pricken: Det är alltid intressant att höra vilka elmätare som används ifall någon annan får problem med samma. Hur ser Echelonmätaren ut, har den något skyddshölje framför dioden eller avser 0 mm det faktiska avståndet mellan fototransistor och diod?

På Enermet SY120E ligger dioden 5 mm innanför ett transparent skyddshölje och på det sämsta exemplaret var jag tvungen att ta bort själva höljet så att transistorn verkligen låg dikt an dioden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009-03-03 20:40 »

jag har i allafall problem med testet ing1 blinkar.men inget annat händer.
men mätarna fungerar i allafall bra.
Loggat
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2009-03-03 21:00 »

Ja pipet fungerar.Den piper till när man ansluter kablarna till el mät ingångarna.
Högtalar kabeln är ca 4m
Jag dubbelklickat och testat både ing1 och ing 2

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2009-03-03 21:06 »

Du har fyllt i antalet pulser per kWh, dvs 500 imp/kWh?

Du är säker på att termostaten på varmvattenberedaren elmätaren är kopplad till har slagit till? Finns där någon blinkande diod på själva elmätaren, blinkar den?

Kullabacken: Bra att det fungerar men det låter märkligt att inget händer vid elmätartestet, det är inte så att du kör så låg effekt och har så litet pulsantal/kWh från mätaren att pulserna kommer väldigt väldigt glest?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2009-03-03 21:08 »

Edit
jag rucklade på kablarna vid el mätaren och då hoppade den igång  Leende (smiley)
Den visade 50w.det tickar neråt 0,01kW står det i loggersoft nu.
Ingen strömförbrukare på.

VVB som jag mäter hade just slagit av när jag pillade på kablarna.
Loggat
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009-03-03 21:12 »


Kullabacken: Bra att det fungerar men det låter märkligt att inget händer vid elmätartestet, det är inte så att du kör så låg effekt och har så litet pulsantal/kWh från mätaren att pulserna kommer väldigt väldigt glest?

jo helt rätt  testade igen, och ja de fungerar, lysande
Loggat
pricken
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2009-03-03 22:09 »

Pricken: Det är alltid intressant att höra vilka elmätare som används ifall någon annan får problem med samma. Hur ser Echelonmätaren ut, har den något skyddshölje framför dioden eller avser 0 mm det faktiska avståndet mellan fototransistor och diod?

På Enermet SY120E ligger dioden 5 mm innanför ett transparent skyddshölje och på det sämsta exemplaret var jag tvungen att ta bort själva höljet så att transistorn verkligen låg dikt an dioden.

Hittade ingen bra bild på den, men dioden sitter bakom en skyddslins, den kanske reflekterar ljuset på ngt sätt, så den är eg inte monterad dikt an mot dioden, utan mot skydslinsen. Dioden sitter 1-2mm bakom linsen.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2009-03-04 10:08 »

Tack, då råder det ingen tvekan om hur det ser ut.

När du säger lins så förresten, något som jag upplevt kan hjälpa är att montera fototransistorn i en reflektor typ Elfa 75-035-92.

jag rucklade på kablarna vid el mätaren och då hoppade den igång  Leende (smiley)

Så nu fungerar allt som det skall för dig?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009-03-04 10:50 »

Jag är lite förvånad över "problemen" med fototransistorn, då jag testat har det fungerar mycket bra på alla testobjekt, även om jag inte alls varit noga med riktningen av fotatransistor/diod.
Nu verkar det ju som att det kanske inte var några problem med själva sensorn, utan mer med montaget, och jag håller på att fixa till en kapsling mm till sensorn som kommer lite längre fram, det kanske kan minimera risken för felkopplingar.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2009-03-05 12:15 »

Jo men är det någonstans det finns olika förutsättningar ute hos folk så är det ju just här, lite beroende på vad man råkar ha för diod på sin elmätare (färg, blinkstyrka) och vad det sitter för slags skyddsglas/lins framför den så får man nog räkna med att det blir fall när det blir rätt kinkigt hur fototransistorn placeras.

Fast så många kinkiga fall borde det inte bli, rimligtvis ett fåtal procent, just det olycksaliga exemplaret av Enermet SY120E jag talar om är ett undantag, i övrigt har det överlag fungerat väldigt bra även för mig.

Kapsling kan nog hjälpa en hel del. Men kanske skulle det också hjälpa med mer detaljerade instruktioner för hur fototransistorn bör monteras?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2009-03-10 13:17 »

Enermet SY120E blinkar 51200 ggr/kWh !! Anledningen till att dioden lyser svagt kan vara att den blinkar med så högfrekvens. Kanske inte så lätt att det blir rätt avläst med den frekvensen. Denna mätare bör man använda S0-utgången?

Att bara hänga dit en fototransistor på en elmätare är kanske inte det bästa. Utan avskärmning tas bakgrundsinformationen in i räkningen.
(Om man säljer fototransistion löst till Loggern bör man lämna med anisning på hur den bör monteras.)
« Senast ändrad: 2009-03-10 13:26 av MGKEA » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2009-03-11 11:28 »

Visst är det så att Enermet SY120E kan blinka med hög frekvens och att pulslängden därför blir kort vilket är en del av problemet till att en av mina mätare är svåravläst. Men hög blinkfrekvens är faktiskt också en stor fördel, det ger mycket snabb reaktion på mätningen, man märker direkt när en förbrukare slås på eller av. S0-utgången på samma mätare ger bara 800 pulser per kWh, inte alls lika roligt.

Precis som du säger är diodavläsning störkänsligt, vilket också framgår för den som bemödar sig att läsa hela denna tråd, men som precis sagts, man kan få bättre responstider och man kan läsa av mätare från elbolaget där S0 är plomberad vilket är nog så viktigt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2009-03-11 12:39 »

Men det är inte många elbolag som bemödar sig koppla upp en enfas mätare hos en abonent. Toleransen på vad man kan använda tiden mellan två pulser på en mätare med hög frekvens är troligen ganska dålig trotts att kWh räkningen stämmer ganska väl i slutändan. Toleransen kanske är +-100W.

Annars har jag fått den kännslan att avläsningsupplösningen inte var så noga (dock taget från detta forum). 
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!