E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 15:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: får man koppla in sig på S0 ingången?  (läst 27650 gånger)
henrikg
Medlem

Antal inlägg: 27

Knappast ett geni ;)


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2010-07-07 11:02 »

Har funderingar på att koppla S0 på elmätaren till Loggern men undrar om man får göra det.
Det är en Siemensmätare och under det nedre locket sitter S0, locket är ju plomberat så man får nog kolla med Elnätsägaren. Någon som har erfarenhet av vad elbolaget/nätaägaren brukar svara?
Eller är det bättre att koppla dit en optisk lösning?
Loggat

EcoEL1550 och EcoAir107, Logger2020 med 10 givare, http://www.e-logger.se/pub?fridlevstad&p=1
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-07-07 12:51 »

Det hänger nog helt på vem som svarar på energibolaget, har du tur så är det en kille eller tjej som blir nyfiken och vill se vad du kopplar in, men troligtvis vill de inte ha inkopplat några utifrån kommande kablar.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-07-07 14:51 »

Hur fungerar det där med plombering, betyder det att om den bryts så måste någon från energibolaget komma och plombera (vad kostar det?) eller kan en vanlig elektriker göra det?

Eller är det bättre att koppla dit en optisk lösning?

Ibland har lysdioden fler pulser/kWh (=bättre upplösning och snabbare reaktion) än S0-utgången vilket ofta är ett plus. Å andra sidan är S0-utgången garanterat okänslig för omgivningsljus och man slipper trixa med att placera nån fotosensor på rätt position och få den att sitta fast, inget av detta brukar dock vara nåt större problem i praktiken.

Är det samma pulsantal på både S0 och lysdiod skulle jag välja S0. Är det högre upplösning på lysdioden eller om mätaren är plomberad skulle jag välja lysdioden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-07-07 17:32 »

Håller med, optiskt är bättre ur flera perspektiv. Framförallt om du vill mäta på någon "annans" mätare.

Själva fastsättningen löste jag med självhäftande kardborreband, stansa ut ett hål stort som sensorn(typ 3 -5 mm) och fäst den ena delen på mätaren och den andra delen på sensorlådan (byggde in min sensor i en plastlåda för hörselproppar), tryck fast den på mätaren. Inga ingrepp och tillräckligt ljustätt.
// Anders

Sensor: 25 kr WebIQ energibutiken http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=122

Lådan: ca. 80 kr då får du med hörselproppar, eller annan valfri svart plastlåda

Kardborreband (Coop, alla sybehörsaffärer, ca. 15 kr)

Lite kabel, krympslang och lödtenn.
Annars finns en färdig, mer avancerad:http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=142
« Senast ändrad: 2010-07-07 17:47 av Bychen » Loggat
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-07-07 22:17 »

Mitt elbolag vägrar släppa in mej på s0. Dessvärre saknar elmätaren optisk utgång Gråtande
Har beställt en elmätare av Rickard som snart skall installeras på lämpligt ställe efter elmätaren.
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Per O
Medlem

Antal inlägg: 70



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-04 08:55 »

Hei,

Man tar en boremaskin med 10mm bor, og borrar igjennom dekselet. Det funker OK.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-04 11:13 »

Fungerar gör det säkert men jag tror nog att elleverantören kan surna till om man borrar i locket på deras utrustning. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per O
Medlem

Antal inlägg: 70



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-06 23:00 »

La dem surna. Plomeringen er intakt :-)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-01-07 06:45 »

Bara för att klargöra saken så är borrning i energibolagets elmätare inte något som jag eller Andreas rekommenderar.

/Rickard
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-03-09 21:35 »

Sitter och läser gamla kommentarer, läste denna från Per O, lagom rebellisk, jag stöder detta. Plomberingen är till för att ingen skall kunna stjäla ström (så att säga) att kunna läsa av sin förbrukning på ett mer utvecklat sätt är logiskt. Jag skulle rekommendera att borr hål när så erfordras. Bra tänkt Per O
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-03-11 19:19 »

Börja med att ringa elnätsbolaget, många av dom mindre bolagen låter dig nog komma åt S0-utgången, sedan kan det vara förenat med en kostnad eftersom någon måste komma ut och öppna mätaren och koppla ut S0-utgången åt dig, vårat elnätsbolag vet jag har gjort det tidigare iaf.

Att borra i mätaren är ju att göra åverkan på någon annans egendom. Sådana inlägg uppmanar ju faktiskt till att göra rent olagliga saker...
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!