E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 06:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Egen elproduktion  (läst 9739 gånger)
Jack
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« skrivet: 2012-02-24 18:39 »

Hur har ni tänkt när ni skrev detta?   

"Har du vindkraftverk, vattenkraftverk eller annan alternativ energikälla så kan du även på ett enkelt och överskådligt sätt se och presentera energiproduktionen, antingen lokalt i din PC eller online via webtjänsten e-logger."

Jack
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-02-24 21:36 »

Du kan sätta in en elmätare och logga elproduktionen via grafer och tabeller.
Vad anser du vara problemet?
Loggat

Jack
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-02-25 19:19 »

Laggersoft har jag inga problem med.

e-lagger.se - Där finns brister i rapporter om den skall innehålla el total och el värme (i mitt fall el total = elimport och elvärme = solel).
Hushållselsn skall inte räknas ut.

Om jag väljer att bara andvända en givare (solel) så förlorar jag elimport värden som är också intressanta.

Nästa problem tror jag blir i rapportens stapeldiagram att man inte kan se elimport, om värden är lika eller lägre än solel.

Jack
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-02-25 22:55 »

Frågor som rör e-logger besvaras bäst av Andreas, så du får avvakta hans kommentarer/frågor.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-02-27 10:40 »

Det finns för närvarande inget stöd för elproduktion i rapportfunktionen i E-logger. Om något inte uttryckligen står i manualen så går det i regel inte.

Den som har önskemål om utvecklad funktionalitet får gärna uttrycka dem i avdelningen önskemål. Där finns det för övrigt redan precis ett sådant här önskemål http://e-logger.se/forum/index.php?topic=688.0
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jack
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-02-27 19:56 »

Ja Du Anders!

Urklippt från första sidan om Logger 2020…

”Logger 2020 är en fantastiskt enkel, prisvärd och mångsidig Datalogger som ursprungligen utvecklats för övervakning/loggning av värmepumpar, solfångare och krypgrunder i egnahem, men som fungerar precis lika bra för att övervaka  sommarstället, företagslokaler, datahallar, kylrum, lagerlokaler, lägenheter, fastigheter mm. Nedan ett axplock av vad som kan loggas:

Elmätare, Elförbrukning, Elproduktion via antingen pulsutgång eller via blinkande diod, upp till två elmätare kan loggas direkt på Loggerns ingångar, och fler kan anslutas via en speciell pulsmodul.”

Det står ovan om elförbrukning och elproduktion och då tar man för givet att programvaran
e-logger.se är anpassad till detta, fram för allt i rapporter där värdena räknas ihop.

Det finns många här på forumet som andvänder sig av en elmätare som el total och el värme aktiveras inte för att uppvärmingen i huset sker med en vedpanna, det är väl så ni har tänkt att jag skulle göra ex. döpa om el total till sol el eller…?

Jag vet inte hur andra gör, jag läser produktbladet först för att bilda mig en uppfattning om det jag köper. Installationsmanualen tar jag fram när det skall installeras.

Varför köpte jag Logger 2020?
Kanon grej som har koll på min (elförbrukning och elproduktion som står ovan) och att finns möjlighet att i senare skede bygga ut med flera givare ex. vedpannan, acktankarna.

Önskemål tråden har jag läst innan jag skapade denna tråd för att först få svar på mina frågor.

”Önskemål” och förslag kommer senare i en annan tråd.

Jack
« Senast ändrad: 2012-02-27 19:58 av Jack » Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-02-27 20:23 »

Meningen med den skrivningen är att du kan sätta en elmätare som registrerar elproduktionen, och visa den på en graf eller i tabellform.
Där står inget om att värdet skall presenteras på något speciellt sätt, bara att du kan mäta produktionen.

Fast visst, det hade kanske kunnat skrivas tydligare för att undvika missförstånd.
Loggern, och e-logger utvecklas ständigt, och önskemålet i detta fall, att kunna redovisa elproduktion som just det - på olika sätt, finns nu som ett önskemål, vilket kanske resulterar i den typen av funktion i mån av tid och prioritering.

Upplever du att du blivit lurad av säljtexten får du självklart returnera produkten.
« Senast ändrad: 2012-02-27 20:27 av Rickard » Loggat

Jack
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-02-28 19:43 »

Tack för svaret!

Att returnera produkten kommer inte på fråga, men jag vill gärna ha programvaran utvecklad.

Jack
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!