E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 08:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kalibrering av tempgivare  (läst 10138 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2009-04-07 14:24 »

Hej,

Har hittills anslutit 5 st. tempgivare på min bergvärmepump (NIBE 1230-6). Mäter KBin, VBfram, VBretur, VVmantel samt utetemp. Det fungerar mycket bra. Har dock ett litet problem.
Har t.ex kalibrerat VBfram så att den vid +35oC skall visa lika som bergvärmepumpens egen givare. Det innebär att vid +25oC visar den 1oC för lite, och vid +45oC så visar givarna 1oC för mycket.
Har monterat givarna dikt mot rören med straps alldeles intill originalgivarna samt isolerat med rörisolering.
Är det NIBE's originalgivare som är dåliga? eller?

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-04-07 14:47 »

Ja, det kan du räkna med, mina givare visar betydligt mer rätt än Nibes, men i detta fall kan det också vara så (troligen) att du monterat de nya givarna bättre än vad Nibe monterat sina?

Om du monterar även Nibegivarna på samma sätt kanske det börjar stämma bättre när du jämför.

/Rickard
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-04-08 16:56 »

Hur pass rätt visar en sån här givare som sitter på utsidan av ett rör i förhållande till temperaturen på vätskan i röret? Kan Nibe själva tänkas göra något slags kompensation för det mätfel man får?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-04-10 06:10 »

Jag har aldrig hört att Nibe skulle göra en kompensation på sina givare, det finns möjligheter att justera givarna i styrdatorn (+- 3 grader om jag inte missminner mig).

En utanpåliggande tempgivare, oisolerad, visar runt 5 grader för lite om tempen ligger runt 50 grader och omgivande luft är runt 20 grader.
Med kontaktpasta mellan givare och rör, samt isolering blir mätfelet mindre än 2 grader, är den ordentligt isolerad, typ med >20 mm isolering, så bör mätfelet bli mindre än 1 grad.

Det räcker inte att bara stoppa in givaren under isoleringen, den måste fästas ordentligt mot röret, och "platta" sidan av givaren skall ligga mot röret.
Loggat

Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-04-29 00:05 »

Kan rapportera att jag monterat alla mina 11 givare i rum i källaren för att utröna hur lika/olika de visar. Testmetoden är kanske inte den bästa, men givarna är ihopbuntade så de sitter väldigt nära varandra. Efter ett par dygns loggning så har jag sett att diffen mellan högsta och lägsta temperatur vid olika tidpunkter är mellan 0,37 till 0,50 grader C.
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-05-01 18:56 »

Att bunta ihop denna typ av givare blir inte rätt, de har en liten "egenvärme" som gör att de som placeras i mitten av bunten förmodligen viar lite högre temp än de som sitter längst ut i bunten.
Testa doppa ned dem i vatten istället skall du se att de förmodligen visar med mindre än 0.25 graders diff mellan lägsta och högsta mätvärde, även vid denna typ av test är det dock viktigt att hålla dem i rörelse, det räcker att en givare har lite anliggning mot vattenbehållarens vägg för att det skall kunna bli en avvikelse.

Kalibrering av tempgivare är svårt.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!