E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 08:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: få ut effekten på solpanelerna?  (läst 10261 gånger)
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« skrivet: 2012-01-31 20:43 »

Är det någon som har koll på hur man skulle kunna logga hur mycket effekt solpanelerna ger? Är det någon som gjort det?
Jag gissar på att man behöver en tempgivare på utgående rör och en på ingående rör plus en flödesmätare. Vad mer behöver jag veta/göra eller om det ens är möjligt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-01-31 22:09 »

Du behöver en flödesmätare, och temp in/ut ur fångarna.
Sen finns det en funktion på e-logger.se som räknar ut uteffekt under menyvalet beräknade kanaler.
« Senast ändrad: 2012-01-31 22:18 av Rickard » Loggat

matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-31 22:16 »

toppen tack Leende (smiley)

Fixar flödesmätarna brinevätska?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-01-31 22:21 »

Ja, skapligt, men visst blir det säkert en aning felvisning p.g.a. den lägre densiteten, det kan jag tänka mig i alla fall.
En "hemsnickrad" effektmätare som detta kommer ju inte att ha samma noggrannhet som en riktig värmemätare, men den kan ge en bra indikation över hur uteffekten ändra beroende på väder och vind.
Har man ett fast flöde så behöver man inte ens ha en flödesmätare, då kan man mäta upp flödet manuellt, och sedan ange en faktor som motsvarar flödet.
Loggat

matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-31 22:35 »

Kollade närmare på flödesmätarna óch de verkar bara klara av 90grader. Misstänker att brinevätskan kommer vara varmare än 100gr

Går det att räkna ut flödet om man vet märke och modell på cirkulationspumpen?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-02-01 10:41 »

Gissar du kan räkna ut flödet om du kan räkna ut flödemotståndet på slingan som pumpen driver, men det är förmodligen inte tvärenkelt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-02-01 11:15 »

Jag går också i dessa tankar att kunna mäta uteffekten på solpanelerna men stöter på problem att finna en flödesmätare som klarar temperaturer strax över 100 grader för en rimlig summa.
Undrar om de som har fjärrvärme har en flödesmätare som tål mer än 90 grader ?
Kanske deras vattentemp inte är högre än 90 grader? Blir i så fall en fråga för något lokalt fjärrvämeverk.

Hälsn. Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!