E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 08:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felläsning elmätare  (läst 15870 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2012-01-23 23:47 »

Vet inte om jag ska fortsätta i denna tråd eller öppna en ny;

Jag har kopplat in min andra elmätare som är en Landis&Gyr från Energibutiken men har nu konstaterat efter drygt ett dygns mätning att den visar ung 50% lägre förbrukning än vad elmätaren visar.
Elmätaren har en stapelbar under själva displayen och visar aktuell förbrukning som nu är 3 kWh. Den enda förbrukaren efter elmätaren är en VVB på 3000 watt vilket är frid och fröjd.
Problemet är att loggern visar runt 1,5 till 1,6 kWh förbrukning.
Jag körde eltesten i loggern och hörde pipet (vilket jag utgår är för varje ljusblink i IR-dioden kopplad till loggern då loggern står 2 rum ifrån.
Ett  liknande pip hörde jag från elmätare nr 1 men tiden mellan pipen är längre där då ursprungsmätaren ger 1000 pulser /kWh
och denna ska ge 10000 pulser /kWh vilket jag även har konfigurerat under Givare.
Kabelinstallationen är en 2 pars teleledning där endast ett par används och då för IR-dioden. Kabellängden uppskattar jag till 10 meter.
För att korrigera visningen i E-logger att visa korrekt så ändrade jag pulsantalet under Givare till 5400 (istället för 10000).
När jag sedan tittar under Grafer och med 15 minuters upplösning ser jag ett svagt "rippel" på själva kurvan som borde vara plan och spikrak när VVB är igång. Med detta svaga rippel på kurvan tolkar jag det som nån störning.
Jag har fintrimmat IR-diodens position och läge i elmätarens led fönster utan att det har blivit någon skillnad. Antingen räknar den eller är helt tyst i loggern under elmätartestet.
Att dra om hela kabelinstallationen blir en utmaning då den nu i mina ögen är proffsigt gjord. Den ligger ej heller bredvid andra kablar som kan ge störningar utan endast bredvid 2 lika telekablar för rörelsedeckare till ett huslarm.
Om den skulle störa borde väl detta höras under elmätartestet ?
Funderar på att meka dit ett 520 ohms motstånd mellan plint 9 och 10 och testa vilket är anslutningen för denna elmätare.

Utöver detta såg jag under dagen när VVB ej borde dra nån ström att elmätaren i loggern visade konstant en förbrukning på 0,003 kWh. Ska testa i morgon när ingen är hemma att göra power off på VVB för att hålla koll på elmätaren om den fortfarande visar nån förbrukning. Vet även att om jag flyttar på IR-dioden från LED'en i elmätaren visar loggern då 0,000 kWh vilket då borde bevisa att nån yttre störning ej framkallas i själva ledningen.  Eller ? Men denna test gör jag i övermorgon.

Någon som har nån kommentar till denna problematik ?
« Senast ändrad: 2012-01-23 23:53 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-01-24 00:04 »

Verkar likna problemet som en annan användare haft.
Av någon anledning visade den loggern exakt rätt när jag testade den mot min Kamstrup med momentan effektvisning i display.
Är det samma typ av felvisning både när du kör mot webbtjänsten och mot LoggerSoft?

Är du helt säker på att elmätaren är rätt ikopplad.
Om en av faserna går "fel väg" genom elmätaren skulle det kunna bli denna typ av fel, elmätaren mäter nog effekten oavsett om den går rätt eller fel väg, men räkneverk och pulsutgång skall inte kunna rapportera bakåtströmmar.
Jag misstänker dock att "effektmätaren" i displayen kan visa effekt även om en av faserna är felkopplad.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-24 09:00 »

Att dra om hela kabelinstallationen blir en utmaning  .... ligger ej heller bredvid andra kablar som kan ge störningar ... Funderar på att meka dit ett 520 ohms motstånd

När loggern visar mindre än elmätaren är störningar inte troligt. Störningar tolkar loggern som pulser och fler pulser betyder att loggern visar mer än elmätaren, och man ser dessutom då rejäla spikar på flera kW i kurvorna. I det här läget skall du alltså inte fundera på att dra om kabeln mellan logger och elmätare eller experimentera med motstånd. (Att minska känsligheten för störningar med motstånd fungerar för övrigt endast om man läser av elmätarens pulsutgång, inte som när man i ditt fall läser av den blinkande dioden.)

Något som kan ge vägledning om vad problemet kan vara är om du provar att tillfälligt koppla ur din första elmätare, kopplar in mätaren som ger problem på ingången där första elmätaren satt, ställer in pulstal 10000 och ser om det fortfarande blir ungefär hälften. Det räcker att prova några minuter. Har du förresten även möjlighet att koppla in en känd lägre förbrukare skulle utfallet av det också tillföra information.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-24 16:04 »

Min första elmätare är den som tillhör Vattenfall och mäter hela totalförbrukningen i kåken. Den andra är just denna som sitter som en undermätare via en 3-fas brytare i säkringsskåpet till VVB. (Elmätaren sitter efter 3-fas brytaren)
Jag ser nu att loggern visar precis 0 sedan 09:21 i fm tills nu kl 15:50. Så några störsignaler m.m. fanns inte som jag heller trodde.

Jag ska koppla in en känd last istället och kolla upp. Samtidigt ska jag även ta fram en tångamperemätare och kolla lasten på alla 3 faserna om de ligger på drygt 4 amps styck ( 4A x 230V x 3 faser = ung. 3000 watt)

Fasriktningen på mätaren ser ut att vara ok då "pilens riktning på mätaren" pekar åt höger. Men jag kan skifta 2 faser in i mätaren och se hur det kommer att se ut i loggern.....

Återkommer med resultatet.

Hälsningar Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-01-24 23:46 »

Fasriktningen måste du ju kunna säkerställa genom att se vad om är inkommande och utgående ledningar, inte skall du behöva prova dig fram till det.
Plint 1, 4 och 7 är plintarna för inkommande ledningar.
Plint 3, 6 och 9 är plintarna för utgående ledningar.

/Rickard
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-25 08:50 »

Det grundläggande med anslutningarna är säkerställt med inkommande faserna som går till plint 1, 4 och 7. Det verifierade jag under själva installationen av elmätaren vilket elmätaren själv indikerar med en korrekt fasriktning som jag beskrev innan.
Vad jag menade var själva fasriktningen in i mätaren, alltså plint 1 motsvarar fas "R", plint 4 motsvarar fas "S" och plint 7 motsvarar fas "T".
Vad jag tänkte göra var att skifta inkommande fasriktningen in i mätaren med att byta plats med plint 1 och 7 på inkommande faser till mätaren Lasten på andra sidan mätaren som är ansluten på plint 3, 6 och 9 spelar ingen roll i detta fallet då det endast sitter en VVB där.
Alltså en rent resistiv last.

Ska även testa att skifta elmätaringångarna i loggern mellan loggerns plint 8 och 9 och ställer in motsvarande pulstal så den räknar korrekt. Bra förslag Andreas !

Hälsningar Lars
« Senast ändrad: 2012-01-25 08:55 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-01-25 10:56 »

OK, då hänger jag med.
R S T har ingen betydelse för funktionen på elmätaren.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-26 22:14 »

Lite uppdatering vad jag har gjort och funnit, men problemet kvarstår;

Jag började med att skifta tåtarna i loggern mellan plint 8 och 9 för att testa funktionen i sensoringång nr 2 med Loggern i testläget.
Det pep som vanligt i den ingången också. Alltså inga problem med loggerns elsensor ingångar.
"Ohm-mätte" sensorkabeln hela vägen till IR-dioden i elmätaren med olika polaritet med att skifta mätarkablarna. Inga problem,
runt 100 ohm i ena riktningen och oändligt i andra. IR-dioden helt ok liksom hela kabellängden till Loggern.
Slutsummeringen blir då att IR-dioden inte ser nån blinkning i elmätaren.
Vid tiden för mätningen fanns ingen last i VVB, den var uppvärmd som vanligt varför elmätaren inte blinkade.....

Nästa steg blir att fixa en yttre last till elmätaren för att finjustera IR-dioden, eller varför inte vrida på termostatet till VVB för
att fixa en temporär last .....

Fortsättning följer..

Hälsn. Lars
« Senast ändrad: 2012-01-26 22:19 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-27 00:15 »

Update:
Nu har jag fått IR-dioden att se "blinkningarna" i elmätaren enligt pipandet i Loggern.
Men det var h-e vad den var positionskänslig. Tror det rörde sig om max +/- 0,5 mm i sidled, om inte mindre för att
den skulle trigga. IR-dioden verkade lite väl finkänslig jämfört med den första som sitter lite snett mot dennes LED.
Den sitter t.o.m. parallellt med en annan IR-diod till en annan "stand alone" mätare. (Icke Logger 2020).

Men när jag nu fått IR-dioden att funka mot min nya elmätare så har jag dykt in i ett annat problem med E-loggers
räkneverk m.m.
Går jag in och tittar på "Givarlista" så visar givare 2 (elmätarsensorn) just nu 2,97.
Går jag vidare till "Kanaler" så visar givaren (här namngiven som El Värme) 0,00.
Vidare sen till "Senaste mätvärden" så visar givaren även här 0,00 (namngiven El Värme).
Försöker jag göra "Export" av mätdatat får jag meddelandet "Hittade inga data för angiven tidsperiod."
Nu börjar jag misstänka nån namngivningskollision i systemet då givarlistan uppdatateras men inte de andra.
Bifogar skärmkopior på detta.

Hälsn. /Lars
« Senast ändrad: 2012-01-27 00:29 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-27 00:31 »

Utöver allt detta ovan försökte jag ta bort en beräknad kanal via "Beräknade kanaler". Klicka på "ändra" och sen klicka på "Radera".
Den svarar med att låta den kanalen finnas kvar. Den kanalen tillför inget då den har samma givare som en annan jag använder.
Försökte ta bort den om det kan vara grundfelet att alla andra sidor inte uppdaterar elmätar räknaren.
Se bifogad skärmkopia på den också.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-01-27 06:28 »

Det är nog för du försökte ta bort den automatiskt skapade beräknade kanalen för hushållsel, det går inte. Har tagit bort radera-knappen från den.

Beräknade kanaler kan inte påverka de vanliga så den typen av namnkonflikter behöver du inte fundera på.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-01-27 06:29 »

Men när jag nu fått IR-dioden att funka mot min nya elmätare så har jag dykt in i ett annat problem ... Går jag vidare till "Kanaler" så visar givaren (här namngiven som El Värme) 0,00. Vidare sen till "Senaste mätvärden" så visar givaren även här 0,00 (namngiven El Värme).

Kanaldefinitionen för "El värme" hade fallit bort från din logger, skickat om den.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-01-27 11:25 »

Tack ! Nu presenteras värdena igen. Även exportfunktionen hittade värden med start från 0:00 idag.

Hälsn. Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-03-31 12:22 »

Min första elmätare är den som tillhör Vattenfall och mäter hela totalförbrukningen i kåken. Den andra är just denna som sitter som en undermätare via en 3-fas brytare i säkringsskåpet till VVB. (Elmätaren sitter efter 3-fas brytaren)
Jag ser nu att loggern visar precis 0 sedan 09:21 i fm tills nu kl 15:50. Så några störsignaler m.m. fanns inte som jag heller trodde.

Jag ska koppla in en känd last istället och kolla upp. Samtidigt ska jag även ta fram en tångamperemätare och kolla lasten på alla 3 faserna om de ligger på drygt 4 amps styck ( 4A x 230V x 3 faser = ung. 3000 watt)

Fasriktningen på mätaren ser ut att vara ok då "pilens riktning på mätaren" pekar åt höger. Men jag kan skifta 2 faser in i mätaren och se hur det kommer att se ut i loggern.....

Återkommer med resultatet.

Hälsningar Lars

Uppdatering:

Idag tog jag mig faktiskt tid att mäta den faktiska förbrukningen i VVB, en Parca Safir, med hjälp av en tångamperemätare.
Faserna in i VVB såg jag nu låg på 3,4 ampere stycket men endast på 2 av faserna !!
Alltså en fas var noll last i.
Utgår då att elpatronen är paj på en fas och endast 2 faser värmer vattnet.
Jag öppnade upp plåtarna och verifierade detta på kablarna in till själva värmepatronen så själva termostaten ger 230 volt på varje fas in till
elpatronen.

Just detta var ju då själva orsaken varför min Logger visade galna värden som jag felaktigt ändrade antal pulser i Loggern för att
visa 3kW när VVB är igång viken den egentligen inte förbrukade.

Så nu är ordningen återställd i kåken med rätta värden på VVB strömförbrukning.

I förlängningen förklarar även detta varför det tar sån j-a tid att värma vattnet när nån har fyllt badkaret med vatten och nästa som ska bada
får ljummet vatten ........


Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-04-02 09:46 »

Ah, det förklarar saken, tack för att du berättade hur det låg till! Ja det första man tänker på är ju inte att VVB är trasig. Du gick på staplarna på Landis & Gyr och de är ett trubbigt instrument. Men visst borde det ha synats på kurvan på din huvudelmätare att steget på kurvan när vvb slog till inte var 3 kW?  Va?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!