E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 09:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: P3IQ visar 0 W i Logger2020  (läst 12344 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2012-01-21 21:08 »

Jag har köpt några kabelkanaler och snyggat till det lite runt min Logger2020. Jag fick därför skruva ur kablar och sätta tillbaka igen. Nu är det så att min EL TOTAL visar 0 W efter detta. Den är kopplad till en Kamstrup 382 (pulsutgången) via en P3IQ. Min P3IQ blinkar grönt i takt med Kamstrup 382 och elmätaren visar vad som tyckas vara rätt momentaneffekt. Logger2020 blinkar också grönt.
Är enda felkällan kabelglapp i P3IQ eller i Logger2020 plintar 4-6 eller kan det vara något annat fel? Jag har testat att koppla om, men Logger2020 visar 0 W ändå.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-01-22 09:51 »

Har du provat dra ur nätadaptern till Logger 2020 fem sekunder för att sen sätta i den, inget felmeddelande när loggern startar?

Du skulle också kunna prova ändra pulsinställningen på pulsmodulen till ett annat värde för att sen direkt återställa ursprungsvärdet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-22 10:21 »

Jag har testat att dra ur nätadaptern flera gånger. Inga felmeddelanden. Allt blinkar grönt.

När jag ändrar pulstalet i E-logger från 1000 till 10 eller 100 så blir det värden, dock alldeles för låga. Dessutom så blinkar inte P3IQ grönt längre då. När jag ändrar tillbaka till 1000 så är det fortfarande för låga värden typ (ligger på 10-40W istället för 3000-4000W) och P3IQ blinkar inte då heller.
Jag körde på 1000 innan och det fungerade bra. Det står 1000 på elmätaren.
Kan det fortfarande vara glapp i kontakter trots att det blir värden?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-22 13:33 »

Pulstalet skall vara 1000, jag ville att du skulle ändra fram och tillbaka ifall inställningen inte "tagit".

I första inlägget sa du att P3IQ blinkade i takt med ljusdioden på elmätaren, men nu blinkar den alltså inte alls? Det låter som den inte har nån matningsspänning alterantivt har hängt sig.

Hur strömförsörjer du din P3IQ, är det från loggerns +12V? Har du något mer inkopplat på samma +12V?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-22 13:46 »

Den blinkar inte alls om jag ändrar pulstalet och inte heller om jag ändrar tillbaka pulstalet till 1000. Däremot om jag drar ut strömmen och startar om Logger2020 så blinkar den grönt igen. Den blinkar aldrig rött.

Jag har den kopplad till plint 4, 5 och 6 (grön, brun ,vit) på Logger 2020. På samma plintar sitter en kabel från HTIQ. Den fungerar som den ska. En brun (plint 4) och vit kabel (plint 3) går från P3IQ till pulsutgången på elmätaren. På plint 1, 2 och 3 i P3IQ sitter brun, vit och grön kabel från Logger2020.
Jag har testat att koppla om allt igen, men Logger2020 visar ändå 0 när jag startar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-22 13:50 »

Och hur blinkar den, i takt med mätaren eller ganska exakt varannan sekund? Blinkar den varannan sekund har den aldrig fått in någon puls från elmätaren.

Kanske är det så att modulen inte startat upp i rätt läge. Prova blinka på den med en ficklampa, om lysdioden på modulen då blinkar i takt med ficklampans blinkningar så är den i diodavläsningsläge och inte i pulsutgångsläge som den skall vara i ditt fall.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-22 15:37 »

De blinkar inte i takt. Nu när hushållselen ökade i huset så blinkade min elmätare tätare, medan P3IQ fortfarande blinkar varannan sekund.
Om jag blinkar med ficklampan på P3IQ så reagerar inte P3IQ på ficklampans blinkningar.

Jag har ju haft problem med P3IQ förut i denna tråd:
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=627.0
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-22 16:16 »

Det är då om det är fel på pulsutgången på elmätaren. Eller på kabeln mellan elmätaren och modulen.

Det skulle inte vara möjligt för dig läsa av mätaren optiskt istället, eller har du en sån mätare där det är olämpligt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-22 16:27 »

Jag vill inte läsa av den optiskt. Då skymmer den displayen på min Kamstrup.

Jag har två Kamstrup till som jag mäter mina två luftvärmepumpar med. Jag kan ju koppla P3IQ till någon av dem och testa.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-22 16:51 »

En variant är kanske att tillfälligt prova läsa av optiskt, fungerar det ger det viss fingervisning om vad som är fel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-01-22 17:03 »

Nu har jag testat att koppla in den mot pulsutgången på en annan kamstrup elmätare. Samma sak där, 0 W.

Jag har även testat några gånger att koppla ur och i de två kablarna på elmätarens pulsutgång när Logger2020 har varit igång och då har det visats rätt Watt i displayen i någon halvsekund för att sedan snabbt ticka ner mot 0 igen

Om jag ska testa att läsa av den optiskt. Hur gör jag då? Vad är det för kopplingstråd jag ska koppla mellan polskruv 3 och 4 som det står om i manualen? Är det polskruv 3 och 4 på Logger2020 eller P3IQ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-01-23 07:09 »

Och du ansluter plint 3 på P3IQ till + på pulsutgången?
Och plint 4 till - på pulsutgången?

Bifogar manualen för P3IQ som jag brukar skicka med till dessa.
Just när man kört loggern med alla givare och moduler anslutna och sedan kopplar om är det viktigt att man ansluter alla enheter igen innan man startar upp loggern, annars kan det uppstå den typ av problem du verkar ha.
En radering av minnet kan då behövas.

Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-01-23 13:01 »

Om jag ska testa att läsa av den optiskt. Hur gör jag då? Vad är det för kopplingstråd jag ska koppla mellan polskruv 3 och 4 som det står om i manualen? Är det polskruv 3 och 4 på Logger2020 eller P3IQ?

Har förtydligat detta i manualen för pulsmodulen samt lagt till ett par meningar om funktionstest med ihop-isär-metoden respektive ficklampsmetoden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-01-23 19:15 »

Och du ansluter plint 3 på P3IQ till + på pulsutgången?
Och plint 4 till - på pulsutgången?

Bingo, det gjorde susen.  Cheesy Dock så måste jag meddela att det då står fel på er hemsida. Jag kopplade enligt denna teckning
http://www.logger2020.se/installation-logger2020/inkoppling-moduler-givare-till-logger2020.html
och där syns ju tydligt att plint 3 på P3IQ går till minus och plint 4 går till plus!!

Nu visas konstiga värden (ligger oftast på strax över 3000W, men pendlar ibland upp till 40 000-50 000 W), men som jag nämnt tidigare i denna tråd
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=627.0
så brukar det visa rätt värden efter någon timme när P3IQ fått nyktra till lite.  Med glimten i ögat (blinkande)

Tack för en jättebra support!


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-01-23 19:41 »

Bilden är uppdaterad.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!