E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 14:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min nyinstallerade elmätare blinkar inte ?  (läst 12310 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2012-01-21 20:00 »

Hej,

Jag har nu kopplat in min nya elmätare som jag köpte ev er, en Siemens/Landis + Gyr ZMD120Mer53 men jag ser inte att LED'en blinkar
vid elförbrukning.
Mätaren visar förbrukning nu med värdet 10 kWh under cirka 3 timmar och displayen på elmätaren visar korrekt värden, fasriktning m.m.
men led'en ser jag ingen blinkning på.
Jag kollade med min digitalkamera också om man kunde se några IR-ljusblinkning men icke.
Har satt din en fotodiod ovanpå mätarens LED och kopplat till loggern men den visar bara en rak linje med värdet 0.
Är det nåt känt fel som jag kan ha gjort ?

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-01-22 06:47 »

Dioden är en IR-diod, de har osynligt ljus, så att du inte ser några blinkningar är helt OK.
Det är svårt att se blinkningarna även med en digitalkamera, när jag testade såg jag bara blinkningarna med en av våra tre kameror (de andra två var inte tillräckligt snabba för att hinna med).

Har du gjort alla inställningar som krävs, följt manualen?  Med glimten i ögat (blinkande)
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020_111109#Inkoppling_av_elm.C3.A4tare
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-22 10:51 »

Jo beskrivningen har jag följt utom själva "elmätar testet" som inte ännu är utfört.
Men såg igår att loggern har triggat på lite förbrukning men utgår från att detta skedde när jag höll på att fästa IR-dioden ovanför samma på elmätaren som ev. från en svepande ficklampa jag hade.

Men min nu initiala fråga är: elmätaren har 2 led dioder bredvid varanda i en markerad ring. Är det den högra som avses ska blinka vid förbrukning?

Min digitalkamera testade jag med min TV's fjärrkontroll som har en IR-led. Den lyste upp ordentligt i sökaren på min digitalkamera!
Läste om det i forumet att man kunde testa med den. Kollade även en annan fjärrkontroll som också lyste ordentligt i kamerans sökare! Tack för det tipset! (Kände inte till denna "feature" på min Canon IXUS kamera )
Ska testa igen med att lysrör som fick givaren till min första elmätare att räkna upp ordentligt.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-22 11:09 »

Update; lossade min IR-diod från mätaren och svepte runt med en ficklampa som fick loggerns räknare att trigga.
Kopierar in en skärmkopia med export av elmätarens kanal:

Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-22 12:21 »

Har nu en last på 3000 watt via VVB enligt mätaren. Tog fram min digitalkamera och kollade under nästan 2 minuter på hela elmätarens panel och såg inget ljus från någon av de 3 led'darna blinka.

Kan det vara nåt inkopplingsfel av de 3 faserna fast mätaren tickar på med förbrukning inklusive "stapelvisaren" under själva
siffrorna som indikerar en last på 3kW ? Enda "fusket" jag har gjort med inkoppling av mätaren är att nollan endast har en kabel inkopplad till mätaren via nollskenan i elskåpet ? Den går alltså inte vidare till VVB utan dennes nolla sitter direkt mot nollskenan i elskåpet.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-22 13:39 »

Om mätaren visar förbrukning borde rimligtvis också dioden visa samma förbrukning. Men jag är inte säker på att du säkert kan se elmätaren blinka med en kamera även om du kan se fjärrkontroller. Fjärrkontrollerna kanske lyser starkare och med längre pulser.

Vad använder du för slags fotodiod?

Har du gjort elmätartestet än? (Det första man alltid skall göra.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-01-22 16:16 »

Det är den lilla dioden som sitter ensam just nedanför displayen som du skall montera sensorn över.
Den runda toppen skall riktas rakt in mot öppningen för den blinkande dioden.
Pulserna på dioden är så korta att jag med vår systemkamera bara såg halva dioden blinka, och knappt det...
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-22 17:38 »

Aha ! Så det är den man ska ansluta sin IR-diod till.
Det är ingen som har berättat det för mig, fast jag läst manualen snart 100 ggr.
Forumet har jag plöjt igenom snart lika mycket utan att förstå det.
Där har man avhandlar bl.a. blinkande dioden och pulsutgången, vilka de nu är. Plint 20 på elmätaren?

I alla fall, nu börjar min logger räkna pulserna och presentera på sin graf efter att jag fyttat dioden till nedanför displayen. Fantastiskt....

Väl när det nu funkar som det ska ifrågasätter jag manualen som ej beskriver detta vilken LED man ska ansluta sin IR-diod till.
En bild skulle inte skada som visar vart den ska sitta. En bild säger mer än 1000 ord sägs det.
Det finns 3 stycken att välja på. Min digitalkamera såg inte dessa blinkningar så därför hakade jag upp mig på det
tills jag läste Andreas kommentar att man kan inte se den via digitalkamera.
Så nu justerade jag inställningen under Givare till 10000 imp/kWh och då ser allt helt ok ut.

Man kan bränna timmar på saker som inte är fullt dokumenterat ..........

Hälsn Lars

« Senast ändrad: 2012-01-22 19:37 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-01-23 06:58 »

Det finns 10-tals, om inte 100-tals olika elmätare på marknaden.
Samtliga (så vitt jag vet) har pulsutgången märkt med typ 500/1000/10 000 imp/kWh och eller symbolen för fyrkantvåg. (se infogad bild nedan)
De två dioder du tittat på har ingen märkning alls.
Jag anser att det är rätt självklart att dioden som blinkar i takt med förbrukningen har den typen av märkning - och även om det inte är ett försvar för en "brist" i manualen så är det i alla fall en förklaring.
Saker som man tar för givet skall vara självklara kan lätt missas när man skriver manualer, som ett resultat av att du uppmärksammat mig på detta problem så uppdaterar jag omedelbart den inkoppplingsinstruktion jag skickar med elmätarna för att inte fler skall behöva krångla med detta i onödan.

Pulsutgången på de allra flesta elmätare är märkt med + och - och ansluts till elmätaringångarnas + och - plintar.
Då det är mer eller mindre omöjligt att skriva en manual för alla på marknaden förekommande elmätare så skickar jag med en inkopplingsinstruktion till de elmätare jag säljer där inkopplingen av pulsutgången förklaras, har du inte fått den instruktionen så beror det på att jag missat att lägga ned den i just din leverans, och om detta är fallet så ber jag om ursäkt.
Har bifogat denna instruktion, kompletterad med lite info om var och hur sensorn skall monteras på de elmätare jag säljer.

Se bifogad PDF.
« Senast ändrad: 2012-01-23 08:17 av Rickard » Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-23 09:48 »

Ok, tackar för infon. Denna beskrivning fick jag inte med min elmätare som jag köpte av er.
Skrev om det i mitt första inlägg vilken mätare det var.

Har gjort en bra bild med röd pil som illustrerar var man ska placera IR-dioden.
Lägg in den i manualen sedan i lämplig storlek så blir det enkelt att förklara vart man ska placera IR-dioden.

Hälsningar Lars,
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-01-23 13:03 »

Har nu lagt in din bild i manualen för Logger 2020, tack så mycket!

(Berätta hemskt gärna i tråden om manualen om du hittar något annat som kan förtydligas/förbättras i instruktionerna.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-01-23 16:02 »

Snyggt jobbat Andreas !
En bild säger mer än 1000 ord som sagt.

Jag lovar återkomma om nåt kan förtydligas/förbättras i instruktionerna.

Hälsningar Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!