E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 00:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur hitta klient-id?  (läst 9830 gånger)
Jocke_D
Medlem

Antal inlägg: 3



Visa profil
« skrivet: 2012-03-19 21:59 »

Hej alla loggningsentusiaster  Cool

Ny på forumet med nyinstallerad utrustning i huset och har såklart lite grundläggande frågor. Hoppas ni står ut med mig  Med glimten i ögat (blinkande)
Min utrustning är i korta drag en logger2020 med ett antal tempgivare och, än så länge, en elmätare. Min logger2020 står i källaren och är kopplad till en accesspunkt som "hookar" upp sig på mitt WLAN.
Det har funkat jättebra att få igång allt och loggersoft knallar och går.
Nu till frågorna...

Var kan jag hitta "Klient-id" som jag ombeds ange när jag ska aktivera E-logger?
Först, vad är "klienten"? Är det min logger2020?
Jag hittar ett id i loggersoft under "inställningar" > "logger" men det godkänns inte. Fel ID?
När jag sökte här på forumet hittade jag en instruktion om att aktivera internet i loggersoft, nåt sånt hittar jag inte. Gissar det har med version på loggersoft (jag har 1.0.0.Cool att göra?!

I det jag läst än så länge står inget om ändrade inställningar i min router, kommer jag behöva det (och i så fall vad?) ?
Loggat

Loggar:
Logger2020 som loggar elförbrukning på värmepump(ar), elpatron, hus-el och x temperaturer. Accesspunkt för koppling mot WLAN.

Bor:
Trähus från 1920, 115m2. Tilläggsisolerat på 80-talet, alla fönster byts under 2012.
Luftvattenpump i serie med pelletspanna som matar ack-tank.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-03-20 06:19 »

Att koppla upp Logger 2020 mot E-logger är enkelt. Grundförutsättningen är att du har tillgång till en fungerande internetuppkoppling och att DHCP (automatisk utdelning av IP-adresser) är påslaget i routern.
Anslut Logger 2020 till nätverket med en nätverkskabel. Gå in i inställningsenyn på Logger 2020 och välj driftläge E-logger. Nu startar en initieringsprocess där loggern efter en liten stund visar ett ID som skall antecknas på papper för att sen skrivas in under kontoinställningar i webbtjänsten.
Inställningsmenyn i Logger 2020 nås genom att hålla in "knappen" på loggerns högra sida i 3 sekunder.
Stega dig med enkelklick på knappen fram till menyvalet "Funktion PC Lsoft"
Dubbelklicka på knappen (texten skall börja blinka)
Enkelklicka för att ändra driftläge till E-logger.
Dubbelklicka för att spara värdet.
Nu skall Loggern startas om och ID skall efter initieringsprocessen visas i fönstret.

Den del av manualen som gäller din logger är "Manual Logger 2020 111109", val av driftsläge beskrivs här: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020_111109#Driftl.C3.A4gen

/Rickard
Loggat

Jocke_D
Medlem

Antal inlägg: 3



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-03-20 07:21 »

Att koppla upp Logger 2020 mot E-logger är enkelt.

*massa bra test*

/Rickard
Aha så det är en fråga om att först sätta upp loggern för drift mot E-logger! Misstänkte att det var en enkel grej.

Återkommer förhoppningsvis med bra resultat när jag fått en chans att testa.
Loggat

Loggar:
Logger2020 som loggar elförbrukning på värmepump(ar), elpatron, hus-el och x temperaturer. Accesspunkt för koppling mot WLAN.

Bor:
Trähus från 1920, 115m2. Tilläggsisolerat på 80-talet, alla fönster byts under 2012.
Luftvattenpump i serie med pelletspanna som matar ack-tank.
Jocke_D
Medlem

Antal inlägg: 3



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-03-20 20:16 »

Gick ju plätt-lätt att komma åt E-logger med Rickards beskrivning  Cool
Tack å bock

Nu ska jag bara lista ut hur jag får fart på elmätaren igen som gick bra när jag körde bara loggersoft, fixa systembild, fatta hur grafer och rapporter fungerar samt köpa skitmycket fler sensorer  Glad
Loggat

Loggar:
Logger2020 som loggar elförbrukning på värmepump(ar), elpatron, hus-el och x temperaturer. Accesspunkt för koppling mot WLAN.

Bor:
Trähus från 1920, 115m2. Tilläggsisolerat på 80-talet, alla fönster byts under 2012.
Luftvattenpump i serie med pelletspanna som matar ack-tank.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-03-21 06:59 »

Du måste ange pulstalet som elmätaren ger ut under "Inställningar/Givare/ändra/Pulser per enhet"
Klicka sedan på "Ändra".
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!