E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 15:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utveckla egen mjukvara?  (läst 14121 gånger)
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« skrivet: 2012-01-17 00:26 »

Hej!

Jag har lite funderingar på om man skulle kunna utveckla egen mjukvara som läser av logger2020.

Ska köpa en pekskärm som jag hade tänkt ha i köket och bla ha den för att displaya data från loggern. Mjukvaran som den är nu är inte direkt anpassad för det Med glimten i ögat (blinkande)
Man skulle ju kunna gå mot filerna som skapas på datorn men det är ju inte direkt i realtid.
Finns det något api man kan jobba mot eller dokumentation om hur man gör för att läsa av loggern?
Loggat
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-01-17 00:50 »

Jag startade alldeles nyss en tråd där jag frågade om ett api mot loggern eller dokumentation av något slag innan jag hittade denna.
Jag skulle jobba direkt mot loggern på samma sätt som loggersoft gör så jag kan utveckla en min egen mjukvara som.

Det borde ju räcka med en dll som man kan lägga in som referens tex i .net projekt.

En möjlig väg för er att exponera data för de som vill utveckla egna grejer är webservices och det är något ni eller någon annan kan använda för att bygga ipad/iphone/android osv appar.
På jobbet har vi byggt vår tidredovisningssystem så, när vi ville ha en webclient(förutom windowsklient och win-phone app) så snodde en utvecklare i hop det på 2 dagar. Det är ju standardiserade protokoll, behöver inte ta speciellt mycket bandbredd, går via http protokollet så man behöver inte öppna några portar i brandväggar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-17 07:23 »

[Flyttat ovanstående två inlägg från egen tråd respektive tråden om att logga data till egen server.]

Tyvärr, finns inget öppet api. Det är få som är så kunniga att de kan hantera ett sådant och vi prioriterar breda funktioner. Men vi får väl se i framtiden.

En standardfunktion för kontinuerlig visning av mätdata på surfplatta är förhoppningsvis något som kan komma relativt snart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-17 10:07 »

[Flyttat ovanstående två inlägg från egen tråd respektive tråden om att logga data till egen server.]

Tyvärr, finns inget öppet api. Det är få som är så kunniga att de kan hantera ett sådant och vi prioriterar breda funktioner. Men vi får väl se i framtiden.

En standardfunktion för kontinuerlig visning av mätdata på surfplatta är förhoppningsvis något som kan komma relativt snart.

Om ni släpper källkoden till loggersoft fritt då eller exempelkod som visar hur man läser av data från loggern? Så är det upp till programmeraren att göra nått eget? Gissar att det är själva hårdvaran ni tjänar era pengar på just nu och i framtiden eventuella extratjänster? Så det borde väl inte hota er ekonomiskt.

Jobbar själv som utvecklare så jag vet hur svårt det är att produktifiera en programvara(support, buggfixar, versionhantering osv), att då samtidigt utveckla program för flera plattformar ( IOS, Android, Winphone osv) kräver rätt mycket resurser. Att då låta andra göra det jobbet kanske är en framkomlig väg?

En annan teknik(för era appar och för loggersoft) som ni kanske skulle börja kolla på är html5. Då kommer ni ifrån plattformsberoendet.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-17 10:57 »

I dagsläget finns inga planer på öppen källkod för LoggerSoft. Och som precis sagts, vad gäller api är det få som är så kunniga att de kan hantera ett sådant, vi prioriterar breda funktioner. Men vi får väl se i framtiden.

Vi följer utvecklingen av olika tekniker, däribland html5.

En standardfunktion för kontinuerlig visning av mätdata på surfplatta är förhoppningsvis något som kan komma relativt snart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
svartöra
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-18 00:06 »

Öppen källkod är kanske att ta i, men att offentliggöra "APIet" mot logger2020 kunde vara en bra idé. Alltså dokumentera de UDP-paket man ska skicka och ta emot.

Jag sysslar själv med utveckling av inbäddade enheter och vi är normalt inte så pigga på att släppa information om interna gränsytor, dels för att vi kanske inte har dokumentationen själva, dels för att det ibland ser ut som f*n, och dels för att vi vill vara fria att ändra dem. Icke desto mindre har vi flera gånger släppt "dokumentation" i form av headerfiler till intresserade kunder, men då har vi klämt dem på en NDA för att säkerställa att de vet att de hanterar information som kanske inte är jättehemlig, men den kan ändras.

Jag har en känsla av att om ni släpper på er interna information i det skick den vara månde kunde de fåtalet utvecklare som finns och som använder era produkter faktiskt bidra med mer mjukvara och därmed höja värdet på er hårdvara.

Jag skulle själv kunna tänka mig att skriva en service i Windows som samlar data från logger2020 och dumpar dem i en sqlite-databas, för vidare processning av någon annan mjukvara.

Ni kanske skulle överväga samarbetsavtal med intresserade utvecklare? NDA från utvecklaren, och avtal om tillräckligt liberal licens (BSD/MIT/osv) för att ni ska kunna återanvända källkoden, om den kommer fram. Jag tänker mig att ju mer mjukvara som finns, även om den inte är helt under er kontroll, desto större värde för logger2020.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-18 10:07 »

[Trots allt visade sig "Utveckla egen mjukvara?" vara en mer korrekt rubrik. Leende (smiley)]

Tack för alla trevliga och engagerade inlägg! Men faktum är att vi redan övervägt och diskuterat i princip vartenda argument som tas upp här. Det är ingen slump att vi har det system vi har. Och i nuläget är prioriteringen breda funktioner för vår främsta målgrupp - de som inte nödvändigtvis är så tekniskt kunniga och vill att allt skall vara färdigt och fungerande. Men som sagt, vi får se vad som händer i framtiden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-18 16:52 »

HAHA Ja att det kan se ut som fan i ens kod känner jag igen. Har nog en och annan rad kod som jag aldrig skulle vilja visa för omvärden Leende (smiley)

Med risk för att verka tjatig, så har jag svårt att se ett motsatsförhållande mellan att ha breda lösningar som fungerar för alla och att låta nördar som svartöra och jag få testa att utveckla egna grejer och precis som svartöra säger så skulle de som är villiga att lägga tid på att utveckla egna grejer faktiskt kan bidra till att höja värdet på er hårdvara.

Nu kanske jag inte har den kompetensen för att göra ett fungerande api mot inbäddade enheter(speciellt om det inte är gjort för för att externa parter ska ta del av det) för jag har aldrig gjort de förut. Kanske skulle fixa det, men att om svartöra kan fixa en tjänst som trycker ner datat i en databas är det inga problem för mig att bygga windowsapplikation som jobbar mot denna(ifs skulle det allra bästa vara om man kunde jobba direkt mot ett riktigt api, men en databas är nästan lika bra).
Iom att windows 8 är på intågande inte vara speciellt svårt att bygga pekskärms appar för windows. Skulle vara rätt häftigt att ha en pekskärm i köket, med ett tydligt och enkelt användaregränssnitt anpassat för just pekskärm, där man har full koll på hela huset.




Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-18 18:42 »

Prioriteringen handlar om vad vi lägger tiden på. Att utveckla, dokumentera, underhålla, supporta och ta fram licensvillkor för ett öppet gränssnitt, om än aldrig så enkelt, tar tid. Allt tar alltid mer tid än man tror. I nuläget är prioriteringen breda funktioner.

Uppskattar verkligen er goda vilja, men krasst uttryckt är sannolikheten låg att den när allt kommer omkring ger något tillbaka. Det finns dessutom skäl till försiktighet då det kan innebära att vi minskar möjligheten att få intäkter av mjukvara. Marginalerna på hårdvaran är liten. Hårdvara behöver mjukvara för att fungera. Det är kostsamt att ta fram mjukvara. Vem betalar? Att tro att folk skall ta fram mjukvara ideellt är inte realistiskt. Måste vi kanske höja priset på loggern rejält? Vill folk köpa den då? Det här är ingen enkel fråga.

Som sagt, vi får se vad som händer i framtiden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-31 21:43 »

Har funderat en del på det du skrev. Jag jobbar med sånt här och är väl lite yrkesskadad Med glimten i ögat (blinkande)

Det borde ju finnas möjligheter för er att ta betalt även om ni släpper in andra utvecklare. Nu vet jag ingenting om hur era planer för framtiden ser ut och vad för mjukvara ni håller på att utveckla.
Ett exempel på detta skulle kunna vara att ha olika former av "abonnemang" där ett abonnemang skulle kunna vara att man har möjlighet köra externa applikationer mot loggern och/eller att få access till webservices. De ger ju er möjligheten att både få ett bredare utbud av programvara till er hårdvara och att ni fortfarande kan tjäna pengar på er produkt via abonnemangen. 

Hur detta passar in i ert nuvarande tänk och systemarkitektur vet jag inte, förmodligen passar det inte in alls. Jag ville bara visa på att det behöver inte vara en motsatsförhållande mellan att släppa in andra utvecklare och ni ska tjäna era pengar och att kanske ge er lite nya infallsvinklar på hur man kan ta betalt för er produkt. Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-02-01 10:37 »

Tack för dina synpunkter. Som sagt, vi får se vad som händer i framtiden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
woggy
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-10-15 10:07 »

Jag skulle också vilja ha ett REST API eller liknande för att kunna läsa ut givardata i realtid.
nu är alternativet:
logger2020 --> Loggersoft --> loggfil (som dessutom hamnar i ny katalog vare dag) --> Läsa in loggfil
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-10-16 09:47 »

Vi gjorde nyss en enkät för att reda ut vilka funktioner som efterfrågas mest att ha till grund för planeringen, få nämnde detta. Så frågan är inte precis glödhet. Därmed inte sagt att det inte kan bli något på ytterligare sikt, men i nuläget är prioriteringen breda önskemål.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012-10-24 08:59 »

Dessutom, utan att verka nedlåtande, så är det nog inte så enkelt som vissa tror att läsa ut data.
Eller rättare sagt, det skulle vara enkelt, men när ni kan göra det så vill ni även kunna styra utgången för att göra olika saker, och då måste ni kunna uppgradera programmet i själva loggerprocessorn, vilket kräver rätt mycket mer.
Ni skulle alldeles säkert vilja ändra på API:t för att kunna göra andra saker... o.s.v.
Vi skulle få ta stor del av supporten på allt som har med denna typ av utveckling som sker på sidan av, och inte ha några möjligheter att ta betalt.
Vi skulle iofs kunna ta betalt för en loggervariant med öppet API, men då skulle det ju kräva att den aldrig ändrades för att tidigare utvecklade applikationer och program som tredjepartsleverantörer utvecklat skulle fungera även framgent.

För de som är så kunniga att de kan/vill hålla på med detta så ter det sig för mig bättre att satsa på ett eget projekt och göra allt från grunden.
Det har tagit oss tre år, drygt, att komma dit vi är, så jag tror inte att det är så många som har kunskapen, tiden, ekonomin eller lusten att göra samma sak...
Dessutom är det inte säljbart innan det har CE-testats och godkänts.
Loggat

svartöra
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-11-09 01:25 »

För de som är så kunniga att de kan/vill hålla på med detta så ter det sig för mig bättre att satsa på ett eget projekt och göra allt från grunden.
Ja, så är det väl förmodligen. Lyckligtvis finns det ju numera många lösningar med Arduino, Raspberry Pi, eller liknande, för den som vill syssla själv.

Lite synd är det förstås att ni gör bedömningen att ett utvecklingssamarbete med kundkretsen inte leder någonstans, men det är givetvis er bedömning eftersom det är er produkt. Av trafiken på Switchkings och Telldus forum att döma finns det möjligen en del att hämta den vägen!

Jag kan i alla fall tycka att det finns en viss marknad för er, nämligen dem som i och för sig kan sätta upp en egen lösning, men ändå föredrar att köpa en färdig lösning (dvs logger2020) förutsatt att den går att interfaca mot annan utrustning. Det jag vill göra själv är att samla in värmepumpsmätdata och annat från onewiresystemet och lägga det i samma databas som övriga mätdata som samlas in från trådlösa givare. Alla mätdata vill jag sedan använda dels för statistik och diagnostik, men också för att styra olika saker (främst trådlösa nexa-grunkor) i huset. Loggersoft och weblösningen duger inte riktigt för detta.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!