E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 05:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min P3IQ visar jättepikar på El Totalt efter att jag installerat två tempgivare  (läst 9430 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2012-01-15 16:53 »

Jag har idag installerat två Dallas 1-wire PRO rumsgivare och det har gått bra. Dock så har min P3IQ börjat med jättepikar på El Totalt emellanåt efter detta. Det är ju lustigt eftersom jag inte rört dessa kopplingar. P3IQ sitter ju på plint 4, 5 och 6 medan tempgivarna sitter på plint 1, 2 och 3. P3IQ blinkar grönt annars. Likaså Logger2020.
Vad kan det bero på?
Loggat
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-01-15 20:23 »

Nu har den visat rätt (antar jag) värden i över en timme. Jag testade att radera minnet på Loggern, men det blev samma pikar. Jag testade även att kolla kopplingarna, men samma pikar. Sen helt plötsligt sedan en timme så verkar det fungera.  Cheesy
Konstigt eftersom det har fungerat bra sedan jag började logga för 9 dagar sedan. Men den fick alltså spelet i några timmar sedan jag installerat två Dallas 1-wire PRO rumsgivare.  Chockad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-16 10:49 »

Posta gärna en graf. Hur höga spikar? Hur tätt kommer de? Nån regelbundenhet?

Om detta visar sig vara ett problem du själv eller andra stöter på igen brukar det vara enklare lösa om vi konstatera samma problem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-16 13:27 »

Det har fungerat nu sedan strax efter klockan 19 i gårkväll. Jag vet inte varför det plötsligt började fungera. Jag nollade räknaren i e-logger igårkväll och ska jämföra med elbolagets elmätare när jag kommer hem ikväll och se om det stämmer.

Spikarna var ganska orgelbundna och var ibland upp mot 65 kWh. Även när loggern visade 3 kWh så kunde det skilja 1-2 kWh mot den Kamstrup som jag själv installerat. Jag tror som sagt att det fungerar nu och återkommer med "facit" när jag jämfört mot elbolagets elmätare ikväll.
Loggat
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-16 18:42 »

Nu har jag jämfört hur mycket jag har förbrukat sedan jag nollställde räknaren i e-logger för drygt 11 timmar sedan mot räknaren på elbolagets mätare. Det visade 38 kWh på båda så helt fel kan det inre vara.
Tyvärr så har P3IQ fått spelet igen. Jag installerade min tredje och sista elmätare nyss och var tvungen att starta om Logger2020 då. Nu när den startade så får jag jättepikar ibland och annars så ligger den på drygt 3kWh trots att den totala förbrukningen den senaste timmen ligger på mellan 4-5 kWh.
Jag bifogar bilden. Kanske den visar rätt igen efter några timmar precis som igår?

Kan andra kablar störa annars? Jag har tre elmätare en HTIQ och P3IQ monterat på en träskiva på väggen, men det är ju 2-3 centimeter mellan P3IQ och andra kablar/mätare.
Loggat
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-16 20:32 »

Nu är P3IQ med i matchen igen.  Leende (smiley) Det tog en timme, men nu visas nästan exakt samma Watt-tal som på min Kamstrup elmätare.

Lustigt detta. Om den fungerar efter ett tag så kan det väl inte vara så att P3IQ sitter för nära andra kablar och elmätare så det blir störning?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-17 07:26 »

Bra det fungerar nu i alla fall. Tack för graf och beskrivning, bra ha till hands om det dyker upp igen. Svårt säga vad det beror på men, det verkar som att något händer när du bryter strömmen. Vi får hålla ögonen öppna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-23 20:08 »

Jag fick tips av dig Andreas i en annan tråd att jag skulle ändra pulstalet från 1000 till något annat i e-logger och sen direkt ändra tillbaka igen. Det gjorde jag nu när P3IQ fick spelet igen efter en omstart och efter det så visar det rätt Watt-värden.  Cheesy
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-24 08:53 »

Tack för att du nämnde det, kan vara en bra ledtråd i det här sammanhanget
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-01-24 09:55 »

Jag har för mig att jag noterat detta fenomen när man kopplat ur pulsgivare och sedan ansluter dem igen (eller om det var i samband med att jag anslöt ytterligare moduler eller givare?) att man kan behöva ändra pulstal, typ från 10 000 till 9999 och sedan tillbaka igen för att modulen skall fungera som vanligt.
Kan vara bra att ha i åtanke om någon mer råkar ut för detta.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!