E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 07:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stopp vid uppdatering. Vet ej IP.  (läst 19676 gånger)
Mossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2012-01-09 14:27 »

Jag börjar med att erkänna att jag inte läste manualen tillräckligt innan jag testade att uppdatera min Logger.  Tunga

Ip-adress och port antog jag helt enkelt stod i min routers lista för port-forward men så var inte fallet. Den hade jag nollställt för länge sedan men inte tänkt på loggern vid det tillfället.
Nu står jag med en Logger som blinkar rött, för att efter en stund tända dioden helt (även då rött).
Ip-adressen syns inte i min routers dhcp-lista, vilket jag förstått är helt normalt i det här läget. Jag kan inte heller se adressen i den nätverksbrygga den tidigare var kopplad genom. (köpt från webshopen) Jag ser däremot bryggans IP men det antar jag inte hjälper mig något.

Jag har pratat med min ISPs support för att försöka slå av brandväggen helt men det går inte i den typen av router/modem jag har.

Finns det något jag kan göra? Något sätt jag kan få reda på vilken IP loggern har lagrat? Kan jag ens vara säker på att den port webbtjänsten säger att jag ska öppna är den port loggern lyssnar på?

Kanske det enklaste är att inte krångla för mycket utan bara skicka in den för uppgradering?

Tack för en superbra produkt iallafall, den fungerade klanderfritt tills jag ställde till det.  Cheesy
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-01-09 15:17 »

Ajdå, det låter som maximal otur.

Ip-adress och port antog jag helt enkelt stod i min routers lista för port-forward men så var inte fallet. Den hade jag nollställt för länge sedan men inte tänkt på loggern vid det tillfället.

Förstår inte hur det gick att komma åt loggern för att starta uppdateringen över huvud taget om du inte hade en port forward eller virtual server i din router till loggern..? Va? Rimligtvis måste du ha nollställt din router efter du startat uppdateringen.

Finns det något jag kan göra?

Man kan prova sig fram. Minns du inte alls vilken adress du hade? I så fall kolla vad du har för DHCP IP Address Range i routern, är den smalt ställd är det inte så många att gissa på...

Något sätt jag kan få reda på vilken IP loggern har lagrat?

Nej dessvärre.

Kan jag ens vara säker på att den port webbtjänsten säger att jag ska öppna är den port loggern lyssnar på?

Ja det kan du vara säker på.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-01-09 18:39 »

IP-adressen brukar ligga mellan  192.168.1.100 och 192.168.0.200, oftast i slutet av skalan 180 - 200.
Loggat

Mossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-10 11:58 »

Tack för era snabba svar. Har testat mängder med IP-adresser men litar inte riktigt på att min router verkligen gör det jag skriver in.
Varken DMZ, port forward eller port trigger ger något resultat ens när jag hänvisar det till min dators IP-adress.  Arg

Hur går jag till väga för att skicka in den till dig Rickard?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-01-10 15:49 »

Här har du adressen. http://www.webiq.se/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=30
Jag tar 100 kr + frakt för uppgraderingen. (24-36 kr för frakten)
Skicka bara själva loggern, inget annat.
Loggat

Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-11 10:00 »

Inte helt säker på vad ni försöker åstadkomma, men man kanske kunde sätta loggern direkt i väggen/modemet istället, om det nu är en brandvägg som spökar menar jag. 
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-11 10:41 »

Problemet är att loggern sparat den privata ip-adress typ 192.168.x.x den tilldelats då uppdateringen startade. Skulle loggern kopplas utanför routern(brandväggen) skulle trafiken ändå inte komma fram eftersom den ip-adress som ligger utanför routern - den från nätoperatören - är en helt annan än den loggern har.

Detta problem kan bara uppstå om man nollställer routern innan uppdateringen är klar så att port forward försvinner, och utan att ha följt anvisningarna och antecknat port forward.

Problemet kan dessutom bara uppstå med loggrar som har äldre mjuvara än 111109. När loggern väl är uppdaterad till 111109 eller senare fungerar uppdateringen helt annorlunda. Nu kan loggern flyttas i princip hur som helst mellan nätverk och operatörer under pågående uppdatering (men man skall ändå i det längsta undvika att avbryta uppdateringen eftersom det finns en känslig fas).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Mossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-17 20:18 »

Nu är loggern uppdaterad och åter på sin plats här hemma.
Tack för hjälpen!
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!