E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 15:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTIQ - Temperatur och Luftfuktighet fungerar inte längre i E-logger  (läst 16520 gånger)
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-01-30 15:40 »

Hela huset är ca 75m långt

Den röda delen av nätet är den som vi inte fått liv i.
Den gröna fungerar.
Själva loggern är den mitt i nätet med 4 inkommande trådar.
Hur lång varje ledning är är lite svårt att säga då den är häftad i råsponten och gör en lob ner om varje takstol den passerar, dvs ca 0,5m skall läggas till varje 1,2m i husets längdriktning.

Jag sökte lite på olika 1-wireresurser på nätet. Generellt rekommenderades att motstånden skulle monteras på varje givare. Jag har svårt att bedöma vad som är en vettig nivå, då mina svagströmskunskaper är skrala.

På fredag hoppas jag få liv i de sista delarna av nätet genom montage av motstånd, ändrad logistik i form av exempelvis seriekopplat nät etc.

Mvh

David
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012-01-30 15:50 »

Hmmm, HÄFTAD i råsponten får mig att bli misstänksam...
Kan ett klammer ha hamnat snett och penetrerat den röda kabeln?

Om du lossar kabeln i båda ändar och ohmmäter (med alla ledarna fritt i luften i ena ändan) mellan vit/brun, vit/grön och brun/grön så skall du ha oändligt motstånd.

Tvinna sedan ihop vit/brun i ena ändan, ohmmät sedan från andra ändan på vit/brun - du bör ha någon enstaka ohms motstånd.
Om det verkar OK, gör likadant genom att tvinna ihop vit/grön - ohmmät, och sedan brun/grön och ohmmät.

Får du samma motstånd oavsett vilka parkombinationer du ohmmäter så är det antagligen inget fel på kabeln.

Kontrollera även så att du får fram 12 V till fuktgivaren längst bort i röda slingan (11-12 V).

När man ansluter och tar bort moduler från loggern kan det ibland vara nödvändigt att radera minnet på loggern för att det skall fungera direkt vid uppstart.
Loggat

Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-01-30 15:55 »

Häftningsproblematiken var vår första spontana tanke, därav kabelbytet. Jag ohm-mäter dem och kollar hur många volt som når fram vid nästa besök.
Klamrarna jag använt är ganska smidiga att använda. Kabeln ligger tryggt i spåret i häftapparaten välvda klamrarna skjuts på plats.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-01-30 16:10 »

Har ni provat koppla ur den gröna delen helt för att enbart köra med den röda?

Jag har själv loggat med 200 meter kabel och då räckte det med ett enda motstånd på loggersidan. Visst är det mer gynnsamt med motstånd på varje slinga men tycker inte det skall behövas med er kabellängd.

Förgreningar med liknande längd är knepigt eftersom signalen studsar i flera ändar och ger samverkande reflexer som stör ut data. I regel bättre att om möjligt sätta allt i serie.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2012-03-31 12:57 »

Hej Andreas och Rickard

Då jag bor långt från vår anläggning har jag inte haft möjlighet att felsöka den sedan vi sist talades vid om behov av motstånd, nätutformning etc.

I fredags ägnade vi dock hela dagen åt systematisk felsökning. Följande konstaterades:

- Loggern får kontakt med varje givare när de ansluts en och en.
- Motstånd 120 ohm inkopplade i serie med dataledaren ger ingen synbar funktionsskillnad oavsett om de ansluts vid givarna eller nära loggern.
- Vi lyckades aldrig få mer än tre givare att kommunicera felfritt med loggern samtidigt. Detta oberoende av kabellängder och användande av motstånd.
- När fler givare ansluts registreras dessa i loggern, men mätvärdena från samtliga då inkollade givare anges som 0,0 resp -0,1

Vi ser inte riktigt hur vi kan komma vidare med felsökningarna.
Har ni möjlighet att testa en liknande setup i en något lugnare miljö än vår testvind? Dvs testa att ansluta fler än 3 temp/RF-givare. Om detta faller väl ut vore det bra att komplettera testen med att utöka kabellängden. Våra kablar varierar mellan 3 och upp till kanske 50 meter. Längderna varierar dock medvetet för att minska risken för symetri.

Vi är mkt tacksamma för alla former av bidrag som kan leda till att vi får ihop ett fungerande nät.

Mvh

David
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2012-03-31 13:03 »

Provade ni radera minnet när ni kopplade till/från modulerna?
Just att ni aldrig fick fler än 3 givare att visa kan vara någon bugg som kommer fram när ni kopplar bort tidigare anslutna givare/moduler.
Loggat

Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2012-03-31 13:44 »

Ja minnet raderades mellan varven, dock inte varje gång en förändring gjordes så jag vågar inte riktigt säga vilka parametrar som testades mellan nollställningarna.

/David
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012-03-31 18:07 »

Jag skulle rekommendera följande sätt att felsöka:

Koppla loss alla givare och moduler.
Radera minnet
Anslut fuktmodulen som är placerad längst bort från Loggern (utan anpassningsmotstånd).
Om det funkar, radera minnet igen, anslut ytterligare en modul, och fortsätt så tills det inte längre fungerar när du ansluter ytterligare en givare eller modul. (radera minnet mellan varje ny givare/modul du installerar)

När du till sist (kanske) råkar ut för att det inte längre fungerar, prova sätta ett anpassningsmotstånd på den sista givaren/modulen du kopplade in.

/Rickard
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-04-02 10:35 »

- När fler givare ansluts registreras dessa i loggern, men mätvärdena från samtliga då inkollade givare anges som 0,0 resp -0,1

Lyckades ni få alla 10 att detekteras, eller hur många lyckades ni med som max?

Hur ser id-listan ut, verkar den vettig?

Har ni möjlighet att testa en liknande setup i en något lugnare miljö än vår testvind? Dvs testa att ansluta fler än 3 temp/RF-givare.

Så vitt jag vet körs de regelmässigt utan problem 10 åt gången vid test/kalibrering. Problemet torde alltså vara kablaget/nätets topologi. Har ni provat koppla in dem alla med en riktigt kort kabel och fungerar det då? I sådana fall råder inga tvivel.

Exakt vad är det för typ av kabel ni använder?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!