E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 19:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTIQ - Temperatur och Luftfuktighet fungerar inte längre i E-logger  (läst 16544 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2012-01-07 17:29 »

Jag kopplade in nen P3IQ på Logger2020 och sedan dess så uppdateras inte givarna på HTIQ i E-logger längre. Under "Kommentar" på översiktssidan så står det "120105 17:46".
Jag har testat att radera minne och starta om Logger2020. Hur får jag igång dem? De fungerade ju innan.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-01-07 18:10 »

Blinkar fuktmodulen som den skall?
(Finns en diod inuti kapslingen på fuktmodulen)

Har du gjort de uppdateringarna som krävs efter att man raderat minnet (under "översikt på e-logger finns det uppmaning om att du behöver skicka över larmgränser, namn o.s.v. till Logger 2020 efter att du raderat minnet)

Har du gjort det, och fuktmodulen verkar blinka grönt som den skall så kan jag inte hjälpa dig mer, utan du måste vänta tills Andreas ser din fråga, han bör kunna se vad som är problemet.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-07 18:13 »

Dioden fungerar och blinkar grönt. Värdena visas både i Loggersoft och på Logger2020.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-01-07 18:21 »

? Visar det i både LoggerSoft och på e-logger, vad är då problemet.
Förlåt om jag inte hänger med riktigt.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-07 18:27 »

Värdena visas inte i E-logger. Bara på Logger2020-displayen och Loggersoft.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-01-07 21:47 »

Efter att du raderade minnet, har du kommit ihåg att välja driftläge e-logger på Logger 2020?
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020_111109#Driftl.C3.A4ge_E-logger
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-08 00:16 »

Ja, den är inställd på driftläge e-logger. Min andra givare (utomhustemperatur) och mina tre elmätare loggas fint på e-logger, men alltså inte HTIQ.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-09 09:19 »

Om du drar ut strömkabeln ur Logger 2020 och sätter i den igen, visas något felmeddelande i loggerns teckenfönster när den startar om?

Blinkar lysdioden på fuktmodulen alltid grönt eller har du sett den blinka rött också?

Var händer när du i E-Logger klickar "Givare" och sen "Uppdatera givarlista", dyker fuktmodulen upp som den skall?

Rör sig mätvärdet från fuktmodulen i LoggerSoft och på loggerdisplayen om du förändrar temperatur eller luftfuktighet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-09 09:31 »

Jag sitter på jobbet nu så jag kan inte dra ut strömkabeln, men jag är ganska säker på att jag gjort det tidigare och inte fått något felmeddelande.
 
Den blinkar alltid grönt.

Om jag uppdaterar givarlistan så finns givarna där. Under "Översikt" så står det under kommentarskolumnen "120105 17:46" både på Innetemp och Luftfuktighet.

Mätvärdena rör sig i Loggersoft och fungerar bra där. Så även på displayen på Logger2020.

Måste jag radera givarna i E-logger och börja om tror du?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-09 10:14 »

OK tack. Har kört diagnos och kanalerna från fuktmodulen saknades i loggern, har skickat om dem. Möjligen att fuktmodulen inte fanns där i systemet (glappade) då du ominitierade. Fast mer troligt är det oknytt i din installation, du hade ungefär samma problem när du kopplade in din andra elmätare, och det här är alls inget vanligt förekommande fel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-01-09 10:24 »

Nu fungerar det.  Leende (smiley) Stort tack för all hjälp!

Hoppas du även kan lösa min fråga under tråden "Hur får jag så det visas W i displayen på Logger2020?".
Loggat
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-01-30 01:01 »

Hej.
Den anläggning som jag driftsatte för ett par veckorsedan lider av två problem.
Det ena är att den inte har givit någon utdata sedan i torsdags. Vi skall försöka kika förbi den imorgon....

Det andra är att vi inte lyckades få en av fåra givargrenar att komunicera på något vettigt sätt med loggern. Grenen består av två Temp/RFgivare
Först misstänkte vi kabeln så vi bytte.
Även med en ny kabel visade loggern tokiga värden, även när inget fanns inkopplat alls:

När Loggern är ansluten till tre kablar som går till tre individuella givare funkar det fint.
När Loggern startar upp visas något i still med ”3 ing.” och ”6 exp.” och det visas och skickas data från tre temp-givare och tre fukt-givare. Dessa givare tilldelas identiteter och visar riktiga uppgifter.
När den fjärde kabeln ansluts (även utan givare i andra änden) visas helt andra uppgifter. Ovanstående ”3 ing.” och ”6 exp.” ändras till högre siffror men efterföljande skärm visar plötsligt ”253 anslutna givare” (siffran har varierat men många har det varit!). Uppgifterna från de anslutna givarna (6 st) visar nu 0,0 eller -0,0 (eller liknande… men inte rätt).
Även om givare ansluts till kabeln förändras resultatet inte!

Förmodligen handlar det om impedansproblem, så motstånd 120, resp 150 har inhandlats, att monteras i serie med dataledaren. Detta kommer att testas på Fredag om ni inte utifrån det ovan beskrivna misstänker något annat eller har några andra idéer att bidra med.

Mvh

David
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-01-30 06:07 »

Har på senare tid uppmärksammats på att plintarna som sitter på loggern när skruven dragits åt tills det tar stopp inte helt och hållet har stängt plinten.
Resultatet av detta är att det med den levererade kabeln kan bli glapp i plinten även om man dragit åt plintskruvarna så hårt man vågar.
Förtennade kabeländar, eller att  man skalar fram kopparledaren, tvinnar den, och viker dubbel/trippel bör säkerställa god kontakt.

Att bara skala fram ledaren på den medlevererade kabeln kan alltså resultera i glapp, som kanske dessutom accentueras av impedansproblem?
Loggat

Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-01-30 14:12 »

Vi har testat med två olika typer av kablar, den andra med större kabelarea än den medlevererade.
Vi har testat med stamtråd direkt till loggern respektive till en egen plint alldeles i närheten av loggern (http://www.kjell.com/sortiment/el/elinstallation/koppling-dosor-lister/oppningsbar-snabbklamma-3-anslutningar-p37426)
Längderna på kablarna bör inte vara särdeles lika.

Måste man sätta ett motstånd vid varje givare eller bara vid varje givare på det strulande trädet? Bör jag börja med 120 1W eller 150 ohm 0,25W
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-01-30 15:13 »

Fördelen med att ansluta direkt till loggern är att ju färre plintar/skarvar desto mindre som kan gå fel.

Ta 120 ohm, skruva fast ena änden av motståndet i dataplinten på loggern och anslut andra änden till dataledaren. Men det är sällan anpassning behövs, hur långt och komplicerat är nätet, kan du beskriva eller skissa upp struktur och kabellängder?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!