E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 05:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dipp på mätvärde ute givare  (läst 12886 gånger)
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« skrivet: 2012-01-06 20:18 »

Hej!
Jag har problem med en utegivare, värdet från givaren dippar emellanåt (regelbundet).
Jag har försökt att skilja buss kabeln från kraftkablar utan framgång.
Några tips?
Jag bifogar en graf.

Mvh Per Andreasson Ed
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-01-06 20:32 »

Bifoga gärna en graf på enbart utegivaren så blir upplösningen bättre.
Bifoga gärna en 1-timmesgraf.
« Senast ändrad: 2012-01-06 20:36 av Rickard » Loggat

Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-09 18:21 »

Hej igen!
Jag bifogar en ny bild med grafer, skickar med en graf på utegivaren och en på givaren i garaget.
Dessa ligger på en 3-tråds slinga, det verkar vara ett fenomen att när ute givaren dippar pikar garagegivaren.
Några tips?
Mvh Per
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-01-09 18:36 »

Det där har jag aldrig sett tidigare.
Har du ett 250 ohm motstånd skulle du kunna prova sätta det i serie med dataingången på loggern för att se om det beror på störningar i nätverket.
Alltså sätt ett 250 ohms motstånd på dataplinten - sockerbit - koppla inkommande dataledare i sockerbiten.
Släng iväg ett mail till rickard@webiq.se om du vill att jag skickar dig motstånd att testa med.

Om inte Andreas har några ideer?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-09 19:31 »

Om givarna går i tretrådsläge kanske det kan vara problem med 5V-matningen? Skulle kunna prova använda +5V från polskruv 13 istället för polskruv 3.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-09 22:19 »

Hej!
Det verkar inte hjälpa med att ta en annan +5v.
Men är det fler spänningsdelar i loggern, det kommer inte från samma regulator?
Mvh Per
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-01-09 22:26 »

Ja, den kommer från samma regulator, men det sitter en strömbegränsare på varje utgång som gör att den ena kan fungera bra även om den andra inte gör det.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-10 08:19 »

Det verkar inte hjälpa med att ta en annan +5v.

Hur lång är den totala kabellängden på tretrådsslingan?

Sitter där fler givare än ute och garage på tretrådsslingan, hur många? Dippar de i så fall?

Om du provar koppla tretrådsslingan i tvåtrådsläge på ingång 2 istället (jord och +5 till polskruv 5 och data till polskruv 6, radera loggerminnet), försvinner problemen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-10 21:18 »

Hej!
Jag kan förklara hur det är gjort.
Jag har dragit en treledare från loggern till en kopplingsplint (kabel och plint är köpt från er), kabel längd ca: 7-8m.
I från kopplingsplinten går det en kabel till garagegivaren och en kabel till Utegivaren.
Kabeln till garage givaren är en 4 ledad EK som är ca 7-8m, kabeln hade jag sedan tidigare.
Kabeln till utegivaren går parallellt med den andra givarkabeln ca 7 meter sedan fortsätter den, total längd från plint till utegivare ca 12-13 m.
Jag har flyttat utegivaren en gång så kabeln har inte gått paralellt hela tiden, men problemen fans tidigare också.
Finns det nackdel med stjärn nät, jag kan ju gå vidare från garagegivaren till utegivaren om du tror det är bättre?

Sedan får jag väll testa 2 tråds lösningen, men det är väll inte lika bra?

Mvh Per
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-01-10 21:26 »

Jag tror att du kan lösa problemen genom att gå vidare från garagegivaren till utegivaren, om det nu är störningar i nätet som spökar.
2-trådslösningen är i de allra flesta fall lika bra.
Loggat

Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-01-10 21:37 »

ok, tac så länge
Loggat
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-02-10 21:44 »

Jag tror att du kan lösa problemen genom att gå vidare från garagegivaren till utegivaren, om det nu är störningar i nätet som spökar.
2-trådslösningen är i de allra flesta fall lika bra.
Kan det vara något fel på min loger eftersom tre trådskopplingen verkar vara känslig för störningar och två tråd kopplingen verkar funka bra?
Hej!
Jag kan förklara hur det är gjort.
Jag har dragit en treledare från loggern till en kopplingsplint (kabel och plint är köpt från er), kabel längd ca: 7-8m.
I från kopplingsplinten går det en kabel till garagegivaren och en kabel till Utegivaren.
Kabeln till garage givaren är en 4 ledad EK som är ca 7-8m, kabeln hade jag sedan tidigare.
Kabeln till utegivaren går parallellt med den andra givarkabeln ca 7 meter sedan fortsätter den, total längd från plint till utegivare ca 12-13 m.
Jag har flyttat utegivaren en gång så kabeln har inte gått paralellt hela tiden, men problemen fans tidigare också.
Finns det nackdel med stjärn nät, jag kan ju gå vidare från garagegivaren till utegivaren om du tror det är bättre?

Sedan får jag väll testa 2 tråds lösningen, men det är väll inte lika bra?

Mvh Per
Loggat
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-02-10 21:45 »

Kan det vara något fel på min loger eftersom tre trådskopplingen verkar vara känslig för störningar och två tråd kopplingen verkar funka bra?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014-02-11 08:37 »

Nja, fel tror jag inte att det är, men du kan ha glapp, det är viktigt att du har tillräckligt mycket kabelmaterial i plintarna för att de skall ge bra kontakt, eller så får du störningar eller impedansproblem i ditt stjärnnät.
Enklast vore väl i detta fall att koppla vidare från garagegivaren.

Du kan även ha en sensor som spökar (fukt/överledning) som gör tretråden känsligare, men som gjort att det trots allt fungerar bättre nu än när du hade allt kopplat på tvåtrådsingången.
Loggat

Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2014-02-14 20:47 »

kopplade om till tvåtråd. då blev det bra.
tack
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!