E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 05:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fiberoptik för avläsning av elmätare?  (läst 14647 gånger)
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« skrivet: 2012-01-05 14:25 »

Jag skulle vilja logga huvudmätaren, som sitter i ett skåp på en stolpe, ca 60 m från loggern, och jag har tänkt använda en optisk givare.

Initialt hade jag tänkt gräva ner nån enkel kabel, som någotsånär klarar jordförläggning.

Ett oönskat problem är väl att man riskerar att leda in induktiva strömmar i loggern, och jag antar att åska kan ställa till det.

En tanke slog mig att man kanske kan använda en fiberkabel och överföra ljuspulserna direkt till loggern, och ha givaren i närheten av loggern?

Har någon testat detta? 60 m fiberkabel lär ju inte dämpa speciellt mycket om man använder riktig fiber.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-01-06 15:23 »

Jag har inte provat, och har inte hört någon annan som provat heller.
Kom gärna med återkoppling här om du provar, oavsett om det fungerar eller ej.
Loggat

Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-08 20:52 »

Jag har experimenterat lite med 20 meter toslink och lite suddgummin Leende (smiley) Slutsatsen är att den infraröda dioden inte riktigt låter sig fångas så lätt som en vanlig röd. Men det är nog görbart, med ett par bra linser och kanske en känsligare fotodiod.

Rickard, vad är det för data på de fotodioder du säljer? Jag har köpt min hos er.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-01-09 06:41 »

data
Loggat

Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-09 11:26 »

Jag har experimenterat lite med 20 meter toslink och lite suddgummin Leende (smiley) Slutsatsen är att den infraröda dioden inte riktigt låter sig fångas så lätt som en vanlig röd. Men det är nog görbart, med ett par bra linser och kanske en känsligare fotodiod.

Rickard, vad är det för data på de fotodioder du säljer? Jag har köpt min hos er.

Toslink har väl allmänt problem med mer än några meter "fiber"?

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK är ju ca 10 m max.

Jag hade tänkt använda riktig fiber, av den typ som används i high-end storage eller nätverkslösningar. De klarar ju kilometer med rätt grejer, fast i detta fall skulle väl en multimod fiber funka?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-09 12:10 »

Fast tror du att längdbegräsningen hos Toslink ligger i själva fiberkabeln, är det inte snarare ljuskälla och fotodetektor som sitter i ändarna som begränsar?

Gissar det i det här fallet inte spelar nån roll vad du använder för fiber utan att utmaningen är linser/förstärkning enligt nedan. Och måste ju rimligen vara svårare fokusera för singlemode än multimode.

det är nog görbart, med ett par bra linser

Var kan man tänkas hitta lämpliga linser? En fiber är jättetunn och en typisk lysdiod på en elmätare har förmodligen en spridningsvinkel på flera tiotala grader så lägger man bara fibern framför ljuskällan utan lins får man inte med sig mycket av ljuset in i fibern.

Och hur stor är ljuspunkten när den kommer ut ur fibern? Är den liten gäller det att rikta in den precist mot fototransistorn.

och kanske en känsligare fotodiod

Ja eller så blåser du upp känsligheten hos den du har med en opförstärkare. Får du bara detektorn tillräckligt känslig är det förstås heller inte så kinkigt att få in så mycket ljus in i fibern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-09 13:39 »

Fast tror du att längdbegräsningen hos Toslink ligger i själva fiberkabeln, är det inte snarare ljuskälla och fotodetektor som sitter i ändarna som begränsar?

Gissar det i det här fallet inte spelar nån roll vad du använder för fiber utan att utmaningen är linser/förstärkning enligt nedan. Och måste ju rimligen vara svårare fokusera för singlemode än multimode.

Var kan man tänkas hitta lämpliga linser? En fiber är jättetunn och en typisk lysdiod på en elmätare har förmodligen en spridningsvinkel på flera tiotala grader så lägger man bara fibern framför ljuskällan utan lins får man inte med sig mycket av ljuset in i fibern.

Och hur stor är ljuspunkten när den kommer ut ur fibern? Är den liten gäller det att rikta in den precist mot fototransistorn.

Ja eller så blåser du upp känsligheten hos den du har med en opförstärkare. Får du bara detektorn tillräckligt känslig är det förstås heller inte så kinkigt att få in så mycket ljus in i fibern.

Med standardkontakter ligger väl diametern på ett par mm?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-09 13:57 »

Har kontaktens diameter nån betydelse, är inte själva fibern bara en liten dutt av millimetrarna på kontakten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-09 17:22 »

Att använda en s.k. fiber för dataöverföring i detta fallet, att överföra ljusblinkning från en elmätare, kan man nog glömma....
En sådan fiber funkar först och främst bäst med infrarött ljus där dämpningen är minimal. För synligt ljus är den tämligen värdeslös.
Diametern på den ljusbärande delen i fibern rör sig mellan 50 till 62,5 mikrometer för en multimodfiber och för singelmodefiber 10 mikrometer.
Alltså mycket tunnare än ett hårstrå eller 0,0625 m.m. om jag räknat rätt.
Prova kan man ju alltid göra men i detta fallet är det helt utsiktslöst (Först måste du har en mycket kraftig ljuskälla (elmätarens led)
sedan en mycket ljuskänslig fotodiod där fibern helst bör ligga dikt an mot dioden som måste ha en fokuseringslins för att uppfatta ev. ljus.

Ska bli spännande att följa detta experiment...

Hälsn.
Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-09 19:36 »

En möjlig väg kanske är att försöka hitta ett färdigt system (ungefär som detta http://www.avagotech.com/docs/AV01-0748EN för 970 μm plastfiber) med integrerad sändare/fiberhållare och mottagare/fiberhållare. För att sen bygga en fibermatare av fototransistor, förstärkare och fibersändardiod vid elmätaren. Och så placera fibermottagaren i andra änden förstås.

Alternativt plocka sändare/mottagare och kabelinfästning från nån gammal nätverksutrustning.

Men enklast är förmodligen att skippa fibern och använda vanlig kabel och optokopplare på loggersidan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-01-11 08:10 »

Att använda en s.k. fiber för dataöverföring i detta fallet, att överföra ljusblinkning från en elmätare, kan man nog glömma....
En sådan fiber funkar först och främst bäst med infrarött ljus där dämpningen är minimal. För synligt ljus är den tämligen värdeslös.
Diametern på den ljusbärande delen i fibern rör sig mellan 50 till 62,5 mikrometer för en multimodfiber och för singelmodefiber 10 mikrometer.
Alltså mycket tunnare än ett hårstrå eller 0,0625 m.m. om jag räknat rätt.
Prova kan man ju alltid göra men i detta fallet är det helt utsiktslöst (Först måste du har en mycket kraftig ljuskälla (elmätarens led)
sedan en mycket ljuskänslig fotodiod där fibern helst bör ligga dikt an mot dioden som måste ha en fokuseringslins för att uppfatta ev. ljus.

Ska bli spännande att följa detta experiment...

Hälsn.
Lars

Nu är ju lysdioden i den mätare jag avser en IR-diod, och det enklaste vore ju att använda en detektor med rätt anslutning till fibern, den torde ju innehålla nödvändig optik. Problemet är väl att få till en bra optisk koppling mellan lysdioden och fiberkontakten.

Fast jag lägger nog ner detta i vilket fall. Jag går nog på den skärmade CAT5e FTP-kabel för utomhusbruk som Kjell har. Då kan jag jorda skärm och oanvända par som jag vill.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-01-22 09:57 »

Du har aldrig övervägt att installera en egen elmätare i serie med elbolagets inne i huset? Dels slipper man den potentiellt åskkänsliga kabeln och dels får man kvitto på att elbolagets mätare mäter rätt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-01-22 12:23 »

Du har aldrig övervägt att installera en egen elmätare i serie med elbolagets inne i huset? Dels slipper man den potentiellt åskkänsliga kabeln och dels får man kvitto på att elbolagets mätare mäter rätt.

Jodå, och jag har en Kamstrupmätare liggande, så det är inget problem.

Problemet är att det går två kablar från skåpet, en till stora huset, och en till gäststugan. Om jag monterar en mätare i stora huset kommer jag att missa mätningen från gäststugan.

Nu är det iofs väldigt lite som drar ström i gäststugan, belysning och shuntgruppen, så det vore väl inte hela världen att missa den mätningen. Då faller iofs kollen av elbolagets mätare.

[edit]
Hmm, jag har ju ena 1-wire kanalen utdragen till gäststugan. Jag kanske skall sätta min gamla Enermet elmätare därute och koppla in en P3IQ pulsmodul där? P3IQ använder väl en vanlig 1-wire pulsräknarkrets?
« Senast ändrad: 2012-01-22 12:33 av Tipo874 » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-01-22 13:40 »

Har du flera mätare liggandes så vad är det för sak. Ja P3IQ kan du använda om du har en givarbusskabel utdragen, men har du +12V ut dit också? Nej P3IQ använder ingen vanlig 1-wire pulsräknarkrets.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-01-22 16:38 »

Har du flera mätare liggandes så vad är det för sak. Ja P3IQ kan du använda om du har en givarbusskabel utdragen, men har du +12V ut dit också? Nej P3IQ använder ingen vanlig 1-wire pulsräknarkrets.

Åhå, kräver den 12V?

Iofs har jag ju en fyrledare utdragen, och använder två tåtar som jord. Jag kan ju separera dem och mata den ena med +12V.

Jag trodde den byggde på DS2423, men jag ser att den inte längre verkar finnas.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!