E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 10:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: 50,93 minusgrader klockan 09.00 i morse  (läst 6533 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2012-01-02 10:45 »

Klockan 09.00 i morse så registrerar min utetempgivare 50,93 minusgrader. Vi har 4 plusgrader ute nu så min vilda gissning är att givaren har registrerat fel.  Rullande ögon (ironi)
Hur kan man ändra det värdet manuellt? Värdena sparas väl på er server? Nu står det ju alltid 50.93 minusgrader som minsta värde i e-logger.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-01-03 11:55 »

Det skall aldrig bli felregistreringar, kolla kablaget - skarvar, fukt, efterdra plintar osv.

Värdet kommer att gå att ändra med funktionen "Redigera mätdata" som du kan läsa om i E-loggermanualen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-12 23:26 »

Jag har också fått några konstiga spikar. Inte så extremt som du men ändå orimligt.

Man kan ju tänka sig att systemet skulle kunna filtrera bort orimliga spikar i mätdatat annars. Störningar kan ju alltid inträffa om man inte har ett robust protokoll med checksummor osv. Jag har inte tittat på 1-wire protokollet men jag gissar att det är tämligen enkelt. JAg skrev själv ett protokoll en gång som körde enkelt XOR men det dög inte. När vi skulle S-märka och utrustningen utsattes för störningar fick systemet spel. Ändrade till CRC och vips fungerade det.

Borde ju vara enkelt som en plätt att lägga till en filterfunktion i medelvärdesbildningsrutinen i loggern, jag menar det står att den mäter med ca 1Hz och tar medelvärde efter 10s. Om den då ignorerar värden som avviker mer än 5 grader eller nåt annat fiffigt så...
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-01-13 09:16 »

Ett liknande filter används för pt1000-givare.

Vad gäller onewire är min bild att störningar inte förekommer såvida det inte finns ett problem i nätet (glapp, fukt, åskskada). Är det inte bättre då se störningarna så man kan åtgärda problem på ett tidigt stadium innan de tilltar?

Posta gärna bilder på dina spikar så vi kan se vad du pratar om.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-17 22:34 »

Kunde inte hitta datat nu. Det var ju några veckor sedan så det har nog glesats bort, men om det återkommer ska jag meddela här.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!