E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-28 23:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Konstiga mätvärden sporadiskt [högtempmodul]  (läst 24778 gånger)
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2012-02-09 14:23 »

Tittat på graferna och ser då att panna och kulvertretur pendlar mellan 55 och 70 grader, rökgasen mellan 55 och 180 grader.
Felet har kommit både när rökgasen varit låg och stigande, samt hög och sjunkande. En höjning/sänkning på 100 grader tar ca 20 minuter. Det har varit några minuter efter att kurvan vänder (upp eller neråt) som det falerat.

Bytte nätadapter till en kraftigare, få se om det ger något resultat.
Loggat
vvp
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2012-02-09 16:39 »

Hej prova att byta ut kabeln till en kabel med bättre kvalite som har skärm med egen jord och så jordar du den med skyddsjorden så slutar nog problemet jag hade samma problem med min es3a då jag köpte den när jag använde billig ojordad och oskärmadkabel som följde med då vandrade alla mina temperaturer upp och ner utan verklighetsförankring då körde jag med pt100 givare då ringde jag och bråkade med levrantören som skyllde på att jag hade dragit kablarna för nära starkströmskablar och att det var därför temperaturerna vandrade men då fick jag ett tipps av en instrumentare på jobbet att byta ut kablarna till skärmade och jordade kablar och då försvann problemet direkt

mvh VVp
Loggat
vvp
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2012-02-09 16:44 »

Hej prova att byta ut kabeln till en kabel med bättre kvalite som har skärm med egen jord och så jordar du den med skyddsjorden så slutar nog problemet jag hade samma problem med min es3a då jag köpte den när jag använde billig ojordad och oskärmadkabel som följde med då vandrade alla mina temperaturer upp och ner utan verklighetsförankring då körde jag med pt100 givare då ringde jag och bråkade med levrantören som skyllde på att jag hade dragit kablarna för nära starkströmskablar och att det var därför temperaturerna vandrade men då fick jag ett tipps av en instrumentare på jobbet att byta ut kablarna till skärmade och jordade kablar och då försvann problemet direkt

mvh VVp
Loggat
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2012-02-09 17:35 »

De temperaturer jag beskrev är rätt och riktigt pga fliseldningens styrning.
Visst, Pt1000 kablarna passerar starkstömsledningar.
Avvaktar och ser om byte av nätadapter har någon effekt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2012-02-09 19:18 »

Kanske svårt se mönster när rör sig om förhållandevis få tillfällen.

Om modulen hakar upp sig igen, kom ihåg att kontrollera hur statusdioden på den blinkar, det är viktigt.

Hej prova att byta ut kabeln till en kabel med bättre kvalite

Om skärmad kabel gör skillnad för pt1000 beror på utrustningen. Vi körde oskärmat under ce-märkningen av högtempmodulen och det enda som gick att se var en mycket svag offset. Och här är heller inte problemet att värdena är instabila under drift utan att hela modulen lägger av och inte ger några värden alls. Så att kabelbyte skulle hjälpa i det här fallet är osannolikt. Såvida inte kabeln rent är skadad förstås, men det är något helt annat.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2012-02-11 09:56 »

Stopp igen kl 02:30.
Rökgas 86 grader stigande
Panna   57 grader stigande
Retur   48 grader sjunkande

Statusdioden på högtempmodulen blinkar 3 väldigt snabbt i en varierande serie om 5 till 10 gånger sen kan det bli 2 snabba mellan.
En gång blev det en endan "blink", lite kraftigare.

Startade om genom att dra ur sladden, startade direkt.
Spänningen ligger på 11,26 v
Loggat
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2012-02-12 11:47 »

Och igen.. 04:30..
Rökgas 140 grader sjunkande
Panna  69 grader svagt stigande
Retur   63 grader svagt stigande

3 snabba "blink" 2 till 5 gånger sen 2 snabba "blink".

Omstart genom att göra loggern stömlös. startade utan problem.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2012-02-13 09:44 »

Efter första gången du kontrollerat/åtgärdat anslutningar gick högtempen bra i nästan en månad. Och nu kommer problemen ganska tätt. Vad kan tänkas vara förklaringen till det?

Ser det du mäter med högtempmodulen helt annorlunda ut nu än den nästan-månad när det gick bra?

Kan du ha ändrat något i samband med att det blev sämre, exempelvis kopplat in ytterligare givare eller dragit om nån kabel? Eller har temperaturen i pannrummet blivit högre?

Eller går busskabeln mellan logger och högtempmodul nära nån kabel som blivit mer belastad/"brusigare" på grund av att det till exempel blivit kallare? Hur lång är kabeln mellan logger och högtempmodul? Vad är det för slags kabel? Går den parallellt med andra ledningar/störkällor?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!