E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 00:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Konstiga mätvärden sporadiskt [högtempmodul]  (läst 24780 gånger)
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-01-31 09:12 »

Efter lite loggande så ser man tempen ligger mellan 45 och 51 grader.
 Se http://e-logger.se/pub?Barberget&p=5
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2012-02-01 10:35 »

Vissa komponenter är temperaturspecade till max 70°C, de borde inte komma upp i det av självuppvärmningen i din omgivningstemperatur. Men är inte alldeles säker.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-02-02 08:11 »

I går eftermiddag fick jag givarfel på högtempen igen. Inget resultat av omstarter.
Nu på morgonen knackade jag lätt på modulen och då fungerade det igen vid omstart.
Misstänker glapp i/vid modulen. Givarkablarna är tvinnade, vikta och dragna i plinten.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012-02-02 08:23 »

Kolla alla plintar, även för bussledaren, både på modulen och Loggern.
Med kolla menar jag att du skall se till att du har tillräckligt mycket material i plinten så att den verkligen kan ansättas mot ledarna när du drar igen plintarna.
Loggat

Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2012-02-02 09:16 »

Det var just det jag kollade förra gången. Pannrumstempgivaren ligger som tvåtrådsgivare i busanslutningen, den fungerar. Ser mer ut att vara givar ingångarna.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2012-02-02 09:35 »

Svårt det här med knackningar, kan ha varit slumpen.

Det skulle kunna vara en lödning som släppt i plinten på modulen. Är du lödkunnig eller om du känner någon som är kanske du kan värma på lödpunkterna. Men kolla i så fall med Rickard först så att det är OK.

Alternativt kanske att kretsen i sockel inte är ordentligt nedtryckt, fast det är mycket osannolikt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2012-02-02 09:39 »

Ja. Jag är lödkunnig. Avvaktar komentar från Rickard.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012-02-02 09:49 »

Visst kan du prova löda på plinten, det bör inte vara något som kan förstöra nåt, om du inte värmer extremt mycket - och då går det ändå fixa till i efterhand.
Om du ändå kollar lödningarna, kolla även lödningarna på sockelhållaren där den stora IC-kretsen sitter, även denna är "manuellt" ditlödd, allt annat är ytmonterat.
Loggat

Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-02-03 16:03 »

Har lött om plint och ic-kretshållare.
Startade upp utan problem. Hoppas att det rullar vidare...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2012-02-04 11:32 »

Vi får hålla tummarna för att det blev beständigt bättre så att det då verkligen var lödningarna och inte bara att du "rörde om" i samband med att du lödde. Den här typen av problem kan verkligen vara knepiga.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2012-02-09 08:11 »

Det fungerade till 20120208 20:50, då blev det givarfel på högtempen igen. Upptäckte det nu på morgonen
Nu räckte det med en enkel omstart av Loggern...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2012-02-09 08:44 »

Tryckte du loggerns resetknapp eller drog du nätagget när du startade om?

Vad har högtempgivarna legat på för temperatur precis innan modulen gett givarfel, går det att se något samband mellan de gånger den stannat?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
JOS
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012-02-09 09:44 »

Jag har följt denna tråd med intresse eftersom jag upplevt liknande problem. Sporadiska felvisningar och väldigt ostadiga och ibland orimligt höga värden på min totala EL förbrukning. Jag har misstänkt glapp och försökt förbättra skarvarna. Det konstiga har dock varit att det är samtidiga felvisningar på olika grupper av givare som inte delar samma skarvar.. Igår dog loggern helt och hållet och jag trodde det var godnatt med den, men efter lite mätning visade det sig att spännings adaptern var död. Provar nu med en annan 12V adapter och nu rullar det plötsligt perfekt! Kanske ditt problem också beror på en döende adapter?
Loggat
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2012-02-09 09:57 »

Omstarten var genom att dra ur sladden.
Tittat på graferna och ser inget samband. Slår ur vid olika temperaturer, både stigande och sjunkande.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2012-02-09 10:15 »

Det går heller inte att säga att temperaturen på minst en ingång är ganska hög när det blir fel? Eller att det aldrig blir fel om temperaturen på alla ingångarna är låg?

Blinkar statusdioden fortfarande tre snabba blink vid fel?

Kanske ditt problem också beror på en döende adapter?

Det är förstås en tanke, men i så fall borde Kenneth liksom du få fel lite överallt. Fast kanske att högtempmodulen är känsligare för begynnande risig spänningsförsörjning än annat. Så visst, prova gärna med annan nätadapter om du har möjlighet Kenneth.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!