E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 03:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Konstiga mätvärden sporadiskt [högtempmodul]  (läst 24784 gånger)
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2011-12-31 09:01 »

Jag får konstiga mätvärden sporadiskt. Med ett par dygns mellanrum har det kommit orimliga värden från högtempgivarna. En gången -280 en annan +280. Alla tre liknande några graders skillnad. De mäter kulvert retur, panna och rökgas. Alla är PT1000. Normala värden ligger på 60-70 grader på panna och retur, rökgasen ligger mellan 60 och max 170 grader.
Sen har jag fått -25 från tanktoppen, -23 från en givare som ligger löst inne i värmen.
Alla givarna ligger på olika delar i slingan.
Jag har Sunlogger som är uppgraderad med senaste programvaran.

Några ideer?

Mvh Keneth
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-31 09:23 »

Orsaken till felvärdena brukar vara att det antingen finns en glappkontakt på någon av givarna, eller att temperaturen stiger "orimligt" fort, då uppstår denna typ av felvärden.
Mjukvaran borde kunna filtrera bort denna typ av orimliga värden, men vi har tyvärr inte lyckats helt med detta ännu.
Om dessa enstaka felvärden gör det omöjligt för dig att använda modulen så får du naturligvis returnera den, och får pengarna tillbaka.
Loggat

Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-12-31 10:05 »

Jag ska gå igenom alla anslutningar igen.
Tackar för erbjudandet om returen men jag vill behålla och fortsätta logga.  Leende (smiley)
Tack för snabbt svar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-12-31 12:45 »

Spårar alla tre kanaler från din högtempmodul ur samtidigt? Hur länge ligger värdena fel? Hur tätt inträffar det? Posta gärna några exempelgrafer där alla tre kanaler från högtempmodulen är med vi kan se hur det ser ut. Det finns ett filter som skall ta bort korta störningar men om en givare är defekt eller om en kabel glappar kan inget filter i världen hantera det.

-25 och -23, är det också en högtempmodul eller är det vanliga dallasgivare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-12-31 16:21 »

Alla tre högtemparna spårar ur samtidigt. Första gången låg felet kvar till jag startade om loggern, sen har jag bara sett det på min max värdena i översikten.
De andra är tretråds Dallagivare och har inte samma tidpunkt för felvärdena. Se bifogad översiktsbild.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-03 11:47 »

Det låter precis som givar/kabelglapp. Högtempmodulen är speciell i det att givarna delvis sitter i serie och därför skenar alla värden om så bara en enda kabel glappar eller utsätts för fukt. Vad för slags kabel använder du till varje pt1000-givare, hur lång är varje kabel och finns där skarvar på kabeln?

Posta gärna några exempelgrafer där alla tre kanaler från högtempmodulen är med vi kan se hur det ser ut.

Vad gäller dallasgivarna så är det också med största sannolikhet kabelglapp, de är dock inte hopkopplade på samma sätt som högtempen och då påverkas vanligtvis bara en givare åt gången.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-29 16:21 »

Hej.
Efter att kontrollerat/åtgärdat anslutningar så har det fungerat bra i nästan en månad.
Idag klockan 14:10 blev det 956,8 grader på alla tre högtempgivarna.
Kollat alla anslutningar efter att också mätt resistansen för att se att det inte var något kabelbrott. Får givarefel i alla fall efter omstart.
Kan högtempmodulen skadats av hög temperatur i omgivningen? Den sitter monterad nästan vid taket i ett fliseldat pannrum, där det kan bli riktigt varmt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-01-30 09:23 »

Hur varmt är riktigt varmt?

Hur blinkar statusdioden på högtempmodulen?

När du säger omstart, har du då haft nätadaptern till loggern urkopplad minst 5 sekunder?

Det här med resistansmätning är knepigt eftersom man ofta påverkar plint/kabel under själva mätningen. Har du provat lossa alla givarkablar för att sen dra fast dem igen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-30 11:09 »

Svårt att säga tempen, men det kan bli ordentligt varmt onder taket.
Lampan blinkar tre snabba.
Strömen var ur flera minuter. Flera gånger medans jag kollade anslutningarna.
Kopplade ur givarna från plinten när jag mätte och sen återmonterade.
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-01-30 11:49 »

Ordenligt varmt är väldigt diffust... Har du en vanlig temperaturgivare liggande är det ju enkelt mäta med loggern.

Rent generellt förkortar hög temperatur livslängden på all elektronik. Svänger temperaturen dessutom mycket fram och tillbaka tar lödningarna stryk av mekanisk utmattning pga olika längdutvidgningskoefficienter.

Hur är miljön i övrigt där i pannrummet, finns där sot/fukt i luften så att kontaktytor kan tänkas oxidera?

Blinkar modulen alltid rött 3 ggr även direkt vid start efter strömmen varit utdragen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-01-30 11:56 »

Får koppla in en givare i kväll.
Torr luft inget sot men lite damm.
Får be om hjälp vid start då loggern och modulen är i olika byggnader.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-01-30 15:30 »

Normalt sett tål den mesta elektroniken temperaturer på minst 45 grader eller därikring, Högtempmodulen förbrukar inte mycket energi och skapar inte heller någon nämnvärd egenvärme.
Jag har ännu inte haft någon reklamation av högtempmodulen för att den skulle ha gått sönder, vars sig p.g.a. värme eller korrosion, men någon gång skall ju vara den första.
Det är dock inget som är normalt, eller hänt ens ett fåtal gånger, så jag har inga tips om "vanliga fel" när det gäller denna modul, förutom då¨at det skulle kunna röra sig om glappkontakt eller för låg matningsspänning (t.ex. beroende på glapp i 12V-plinten på loggern)
Om möjligt, mät matningsspänningen på högtempmodulens inkommande plintar för att utesluta detta, spänningen skall normalt ligga på 11-12 V.
Loggat

Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-01-30 16:38 »

Spänningen ligger på 11.10 volt vid högtempmodulen.
Ska koppla in en tempgivare och se hur varmt det bli samt kolla högtempmodulen vid uppstart.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012-01-30 16:45 »

En radering av minnet på Logger 2020 kan också vara värt att prova innan du ger upp felsökningen, om det blivit nåt knas i mjukvaran.
Loggat

Kenneth
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-01-30 17:22 »

Provade en omstart efter spänningskollen. Och naturligtvis hoppar allt igång igen..... Enda jag gjorde var att mäta på plinten och sen omstart..
Nu har jag kopplat in en givare och loggar pannrumstempen. Det blev utvädrat när jag höll på, så jag avvaktar med en temp angivelse. Återkommer.
Loggat
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!