E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 00:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: p3iq pulsmodul på vattenmätare med snurrskiva  (läst 18495 gånger)
LoveB
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2012-04-02 08:42 »

Bifogar ytterligare en bild som visar min installation
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012-04-02 09:02 »

Om du lägger ett vitt papper på en mörk bakgrund och för sensorn fram/tillbaka över gränslandet mellan vitt/svart - reagerar sensorn då? (Avstånd ca 10 mm och ca 2 sekunder mellan växlingarna av bakgrund)
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2012-04-02 10:17 »

Jag har satt pulsmodulen på ~5 mm avstånd från flödesmätaren med hjälp av en upphöjning som samtidigt skärmar av från ljus från omgivningen.

Du har inte provat ha den alldeles emot? Avståndet kan spela stor roll eftersom det påverkar ljusnivåerna. I det här fallet ligger dessutom vattenmätarens genomskinliga plasthölje mellan och smetar ut/reflekterar ljuset mer på längre avstånd.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LoveB
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2012-04-03 20:34 »

Rickards svart/vit-test funkar. Den gröna dioden blinkar när jag för sensorn fram och tillbaka. Dock lyckas inte pulsmodulen registrera något när jag sätter den på flödesmätaren. Inte ens då den sitter dikt an mot glaset. Glaset är klart och utan repor, dock uppfattar jag det som att det smetar ut ljuset väldigt mycket precis som Andreas påpekar.

Några andra idéer på hur jag kan få det att funka?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012-04-03 21:00 »

Som jag tidigare skrivit så brukar det vara viktigt att dioderna är "pressade" mot varann för att ljuset skall kunna komma med rätt vinkel in i fototransistorn, jag tror att det är där skon klämmer för dig, försök trycka ihop dem så mycket som möjligt mot varann med fingertopparna.
Om det inte räcker, skär bort krympslangen som sitter mellan dioderna på den diod som inte lyser så att det går pressa dem tightare mot varann.

Om det känns OK för dig skulle du ju även kunna skära/borra upp ett hål i plasten
så att den inte skymmer/bryter ljuset så mycket?
Plastbiten som sådan går plocka bort från själva mätaren (halva fronten lossnar).
Däremot är jag inte så säker på hur plasten reagerar om man borrar i den... kanske om du har en försänkare så du kan förstora hålet succesivt, då är nog risken mindre att det spricker.

MVH

Rickard
« Senast ändrad: 2012-04-03 21:04 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2012-04-04 07:51 »

En ytterligare sak att kolla är att matningsspänningen mellan plint 1 och 3 på modulen inte är under 7V, i sådana fall stämmer nog varken ljus- eller detektionsnivåer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LoveB
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2012-04-11 15:48 »

Jag har nu skurit bort en bit av krympslangen på den diod som inte lyser och då lyckats pressa ihop dioderna ytterligare. Jag har även borrat upp ett hål i plasten på flödesmätaren. Det var inga problem med hjälp av en försänkare. Inga sprickor i plasten. Bra tips från Rickard. Matningsspänningen mellan plint 1 och 3 är klart över 7 volt.

Trotts alla dessa åtgärder får jag inte pulsmodulen att registrera några pulser. Jag upplever att pulsmodulen inte lyckas focusera på snurrskivan oavsett avstånd och placering ovanför snurrskivan.

Några fler tips på åtgärder för att få det att fungera? Om inte skulle jag vilja skicka in min P3IQ för att verifiera att den fungerar korrekt.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012-04-11 16:09 »

Är du helt säker på att du angett rätt pulstal och sparat detta, och verifierat detta genom att testköra den över svart/vit bakgrund, med blinkande grön diod, och via kontroll i webtjänsten sett att det registrerar flöde i webtjänsten, ja, då finns inget annat att göra än att skicka tillbaks den.
Loggat

Göran F
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2012-11-08 21:17 »

Ett tips för andra som har problem och hittar den här tråden.

Hade inte fått flödesmätningen att fungera, använder flödesmätare och pulsmodul P3IQ.
Provat den enligt Rickards instruktioner ovan och den fungerade exemplariskt men ändå ingen funktion på plats på flödesmätaren.
Projektet hamnade bland olösta problem att ”ligga och mogna”.
Har varmvattenberedaren placerad ovanför flödesmätaren, det började droppa från övertrycksskyddet på beredaren och oturligt nog exakt på flödesmätaren, som inte är vattentät i höljet.
Vatten trängde in under den genomskinliga kåpan och bildade kondens.
Jag plockade bort den löstagbara delen av kåpan och torkade ur men det fanns kondens även under den fasta delen.
Borrade då ett hål för avluftning i kåpan.
Provad nu att montera pulsmodulen direkt mot det inre höljet ovan den roterande skivan (hålet är på annan plats) och till stor glädje, fungerade det helt perfekt och den var inte heller särskilt känslig för exakt placering.
Ett plastskikt mindre och något närmare den roterande skivan gav skillnaden mellan ingen funktion och mycket bra dito.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2012-11-09 09:41 »

Tack för att du berättade det! Jo det här med optisk avläsning är lurigt, det är därför vi gått över till vattenmätare med pulsutgång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!