E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 17:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: p3iq pulsmodul på vattenmätare med snurrskiva  (läst 18474 gånger)
DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« skrivet: 2011-12-30 17:02 »

Hej

Går det på något sätt att se så att en p3iq är rätt monterad på en vattenmätare , typ med blinkningar osv i den ?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-30 18:50 »

Ja, om du har angett rätt pulstal i inställningarna så skall den bara blinka när den registrerar flöde (roterande skiva).
Loggat

DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-01 12:03 »

Hej

Kan man tyda vad dom olika blinkningarna är ?

Just nu så blinkar den grönt typ vart 5:e sekund , utan flöde ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-01-01 12:58 »

Om den gör det har du inte definierat antalet pulser/liter.
Eller så har du inte byglat plint 3-4.

Följde inte instruktionen med i leveransen?

Montering, uppstart och ändring av driftslägen på P3IQ
Vid uppstart/inkoppling av modulen så krävs inställningar via LoggerSoft eller webtjänsten.
· Gör loggern spänningslös
· Koppla in modulen enligt onlinemanualen, olika beroende på användningsområde (om
sensorn skall användas för att läsa av blinkande dioder eller snurrskivor är det viktigt att en
bygling sätts mellan plint 3-4)
· Koppla in spänningen till loggern
· Starta LoggerSoft, eller gå till webtjänsten
· Gå till givare/sensorer och välj pulsmodulen (ID slutar på E0)
· Ange det pulstal som pulssensorn skall arbeta med, klicka på spara.
· Testa sedan funktionen
Om det inte fungerar ( t.ex. om du har haft andra moduler inkopplade till Loggern innan du kopplade
in denna modul, eller om du gått från pulstal under 500 pulser till pulstal över 500 pulser) gör som
följer:
· Stäng ned LoggerSoft
· Radera minne på Loggern (se onlinemanual om du inte vet hur)
· Nu skall det stå: ”Tryck knappen” i displayen – gör det
· Starta LoggerSoft (om du kör mot LoggerSoft) eller gå till webtjänsten.
· Kontrollera funktionen

Montering
Vid avläsning av t.ex. flödesmätarna som säljs i
webshopen, montera modulen i
ytterkant/periferin av den roterande skivan för
att få så bra funktion som möjligt.
Tänk även på att sensorn reagerar på reflektion
av ljus, så en relativt mörk placering är
nödvändig. Om solinstrålning kan falla på
flödesmätare/sensor kan det vara nödvändigt att
täcka över mätare/sensor för att skärma bort
den typen av ljuskällor.
Tänk även på att sensorn, i vissa fall kan hamna i
en position där övergången mellan svart/vitt
ligger precis framför sensorn, detta kan innebära
spökpulser som ger ett ”felaktigt” mätvärde, och
då speciellt om man samtidigt får in utifrån
kommande ljus i varierande intensitet, t.ex. från
en lysrörslampa, lysrör eller annan belysning
som har ett ljus som pulserar i takt med
nätspänningen.
Loggat

DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-04 22:05 »

Det stämmer att den ska lysa rött på undersidan när man byglar 3-4 ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-01-05 07:30 »

Ja, om du byglat plinten och angett ett pulstal under 500 pulser så skall den röda dioden lysa.
Loggat

DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-28 10:47 »

Hej

Vad betyder att den blinkar grönt på ovansidan ?

Det gör den lite då o då , speciellt när jag lyfter bort p3iq ifrån flödesmätaren ?

Får inte till det så den mäter korrekt tycker jag
givaren är i pannrummet , där är det beckmörkt förutom en ventil i väggen som släpper in "lite" ljus . Borde ju inte vara det som strular

Det finns ingen funktion i logger precis som med eltestet att den "piper" till när det är flöde så man hör direkt ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-01-28 11:24 »

Om du byglat rätt, och ställt in pulstalet på ett värde under 500 så skall den röda dioden lysa, ljuet från dioden skall reflekteras på den roterande skivan, och fototransistorn som sitter bredvid den röda lysdioden skall reagera på den varierande ljusinstrålningen när snurrskivan roterar.
Varje grön blinkning är en indikation på att givaren registrerat ett varv på snurrskivan i flödesmätaren.

Om den inte reagerar på detta kan du försiktigt försöka nypa ihop de två "dioderna" så att de tar ihop med varann, det förbättrar vinkeln en aning och kan göra skillnaden mellan dålig och bra funktion när pulsgivaren sitter så pass nära den roterande ytan som den gör i fallet med just flödesmätare.

Ett bra sätt att testa pulsgivarna är annars att i en hyfsat dämpad rumsbelysning hålla sensorn mot en mörk yta, och sedan dra ett vitt papper in/ut ur det av den röda diodens belysta område.
Pappret skall vara på 10-20 mm avstånd från givaren för bästa funktion.
Loggat

DPersson
Medlem

Antal inlägg: 66


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-01-28 22:16 »

Hej

Ska avståndet vara 10-20 mellan givaren o flödet med ?

För märker att om jag tar bort den , så börjar den blinka grönt lite då o då
Men när den ligger nära flödesmätaren så händer inget

Är kanske så enkelt att den är för nära bara ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-01-28 22:47 »

Ju närmare den ligger desto viktigare är det att dioderna ligger dikt an mot varann, detta för att vinkeln på det reflekterade ljuset skall bli rätt i mottagardioden.
Det skall fungera på givet avstånd, om dioderna trycks tätt ihop med varann, och om dioderna monteras enligt beskrivningen, se bifogad fil.
Loggat

LoveB
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-03-27 12:58 »

Hej,

har kopplat in en P3IQ till min Logger 2020 för avläsning av en flödesmätare Qn 2.5. Jag har gjort testerna Rickard föreslår i sitt inlägg 2012-01-28 klockan 11:24, och konstaterar att P3IQ fungerar. Problemet är att inga pulser registreras när jag monterar P3IQ på flödesmätaren. P3IQ är monterad enligt anvisningarna i ”Uppstart och ändring av driftslägen på P3IQ.pdf”.

Vilka ytterligare åtgärder kan jag göra för att få loggningen att fungera?
« Senast ändrad: 2012-03-27 14:20 av LoveB » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-03-27 16:41 »

Så vitt jag kan förstå så har du byglat mellan plint 3 och 4, och den röda dioden lyser, och modulen räknar pulser när du testar den över en mörk/ljus yta?
Om så är fallet torde det bara vara en justerings-sak, alltså att du inte placerat den rätt över den roterande skivan på flödesmätaren.
Det kan vara lite kinkigt att få den rätt, men än så länge är det ingen, så vitt jag vet, som inte lyckats till slut.
Snurrar skivan hela tiden? (vilket typ av flöde mäter du?)
Det får inte vara för ljust i anslutning till sensorn, om det är för ljust registrerar sensorn aldrig att en mörk yta passerar.

MVH

Rickard
Loggat

LoveB
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-03-30 15:00 »

Jag har

      •   Byglat mellan skruv 3 och 4, räknat från vänster
      •   Angett pulstal till 2

En av dioderna på P3IQ lyser med fast rött sken. Den gröna dioden på framsidan blinkar till när jag drar ett vitt papper framför dioderna och Logger 2020/E-logger registrerar signalen.  Det verkar som att P3IQ registrerar innan det vita pappret passerar framför dioden, cirka 5-10 mm innan diodparet. När jag sedan placerar P3IQ framför roterskivan på flödesmätare Qn 2.5 så registreras ingen puls hur jag än placerar P3IQ. Jag har även försökt justera dioderna enligt anvisningarna i ”Uppstart och ändring av driftslägen på P3IQ.pdf”.

Jag försöker mäta flödet hos värmebäraren (radiatorkretsen). Skivan snurrar hel tiden utom när värmepumpen producerar varmvatten för varmvattenberedaren.

Några idéer om vad problemet är?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-03-30 17:00 »

Sitter modulen alldeles dikt an mot flödesmätaren? Eventuellt kan det kanske hjälpa att flytta ut den några mm.

Har du möjlighet att posta en bild av hur montaget ser ut?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LoveB
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-04-02 08:40 »

Hej,

bifogade bilder visar inkoppling och montering. Jag har satt pulsmodulen på ~5 mm avstånd från flödesmätaren med hjälp av en upphöjning som samtidigt skärmar av från ljus från omgivningen.

Jag lyckas inte få pulsmodulen att reagera på snurrskivan hur jag än monterar den.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!