E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 10:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förslag till förbättringar  (läst 4989 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2011-12-30 09:33 »

Jag har loggat nu i två dagar i E-logger och har några förslag till förbättringar:  Leende (smiley)

Under graferna i menyn "Grafer" så står det ju "Min", "Max", "Medel" och "Senast". Det vore ju jättebra om det på elförbrukarna även kunde stå hur mycket el man har gjort av med under den valda perioden (även för eventuell jämförelsegraf).
Nu står det heller inget alls under grafen om har en jämförelsegraf, vilket också är lite synd.

Jag har nämnt det förut, men jag hoppas verkligen att det i framtiden går att jämföra mer än ett år tillbaka. Man vill ju gärna veta hur elförbrukningen eller medeltemperaturen var t.ex. december 2012 jämfört med december 2011 eller vecka 2 2012 jämfört mot vecka 2 2011 etc.

Lite synd också att graferna inte uppdateras automatiskt utan man får trycka på "Uppdatera" för att få senaste värden.

Annars så tycker jag detta är en jättebra produkt.  Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-30 19:02 »

Automatiska uppdateringar innebär ökade trafikavgifter för oss som driver servern.
Hur mycket skulle du vara beredd att betala för att få automatiskt uppdaterade grafer, och under hur lång tid skulle de i så fall uppdateras automatiskt?
Som du säkert förstår blir det mer eller mindre omöjligt att ha hundratals eller tusentals användare med ett antal grafer och systembilder som autouppdateras dygnet runt.
Vår bedömning har varit att våra kunder inte vill betala just mer för webtjänsten än vad det kostar att ha en PC igång dygnet runt (som är alternativet till att använda webtjänsten), men om det visar sig finnas en vilja att betala ett antal hundra kronor extra/år så kanske det inte är omöjligt att erbjuda någon form av autouppdatering så länge man är aktiv på sidan och x antal minuter efter att man gjort den senaste aktiviteten på sidan.
Detta är dock en fråga för Andreas, och han skulle nog kunna räkna ut vad den typen av extrafunktion skulle behöva kosta för att denna typ av funktion skulle bära sina kostnader och utvecklingen av funktionen.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-01-01 20:02 »

Eftersom jag bara har loggat ett par dagar så vet jag inte riktigt vad jag skulle kunna tänkas betala för att få automatisk uppdatering på graferna. Kanske 200-300 kr/år för att det ska uppdateras var femte minut och att man därutöver även kan uppdatera när man vill.  Rullande ögon (ironi)
Det jag verkligen vet att jag skulle behöva är, som jag nämnde tidigare, att man även får veta total elförbrukning under den valda perioden i graferna. Och då även när man gör jämförelser. För visst är det intressant att kunna jämföra elförbrukningen januari mot februari eller januari 2012 mot januari 2011.  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!