E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 23:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur jämföra total elförbrukning mot föregående dag, månad, år etc.?  (läst 9451 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2011-12-28 12:01 »

Som rubriken lyder så undrar jag hur man gör när man vill jämföra t.ex. hur mycket el man har förbrukat idag jämfört mot igår eller december mot november etc.?
Kan E-logger visa stapeldiagram på det eller måste jag göra såna beräkningar i Excel?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-28 12:12 »

I rapporter visas förbrukningen i stapelform timme för timme, dag för dag och månad för månad.

« Senast ändrad: 2011-12-28 12:17 av Rickard » Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-12-28 12:35 »

Tack för ditt svar.

Nu är det så att "El värme" och "El total" inte är definierade vilket jag tydligen måste göra. Jag har en kanal som heter "LVP UPPE" som är en av mina två luftvärmepumpar. Jag ska snart koppla in min andra elmätare och skapa en ny kanal som jag ska döpa till "LVP NERE" för att logga min andra luftvämepump. Jag kommer även snart i framtiden att skaffa mig en tredje! elmätare som jag kopplar på huvudledningen och loggar min totala elförbrukning (jag har skaffat en P3IQ för detta). Jag vill ju sen även ha en kanal som mäter både "LVP NERE" och "LVP UPPE" dvs. en "El värme" och en "El total" som mäter min totala elförbrukning. Och sen även kanal som mäter "Övrig el" dvs. "El total" minus "El värme".  Glad
Hur bär jag mig åt nu? Ska jag ändå definiera "El total" som "LVP UPPE" och "El värme" som "LVP NERE"? Går det sen ändå att skapa rapporter för min totala elförbrukning, min elförbrukning för värme och min övriga elförbrukning?  Rullande ögon (ironi)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-12-28 13:03 »

Tror bara att du behöver definiera dem som "Elförbrukare" i menyvalet kanaler för att de skall visas i rapporter.
För att hushållsel skall kunna beräknas och visas måste du ha en mätare definierad som El-total och en eller flera som El-värme eller Elförbrukare.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-12-28 19:04 »

Det verkar som jag måste radera mina kanaler "LVP UPPE" och "LVP NERE" och istället definiera dem som "El total" och "El värme" för att kunna skapa rapporter eftersom man bara kan ha två elförbrukare. Kan jag sen ändra namn på "El total" till "LVP UPPE" igen och "El värme" till "LVP NERE"?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-12-28 22:10 »

Nja, vet inte om det.
Stämmer det att man MÅSTE ha El-total så är det något som kanske bör åtgärdas i webtjänsten?
Det är ju ingen självklarhet att man alls har tillgång till sin huvudelmätare.

Andreas kan svara bättre på den frågan.
Loggat

Tobbe123
Medlem

Antal inlägg: 77


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-12-29 07:57 »

Hej,
Jag har en fråga angående statistiken, kan E-logger visa mer än 12 månader historik?

Tack på förhand
Torbjörn
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-12-29 11:54 »

För närvarande visar rapportfunktionen bara 12 månader bakåt, tanken är att det skall bli längre men jag kan inte säga när det kan tänkas ske eftersom det är en hel del annat på gång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-12-29 11:58 »

Det verkar som jag måste radera mina kanaler "LVP UPPE" och "LVP NERE" och istället definiera dem som "El total" och "El värme" för att kunna skapa rapporter eftersom man bara kan ha två elförbrukare. Kan jag sen ändra namn på "El total" till "LVP UPPE" igen och "El värme" till "LVP NERE"?

Rapportfunktionen förutsätter en elmätare för "el total", att inte ha en sån är mycket ovanligt.

Man skall aldrig radera kanaler, gör man det tappar man alla insamlade data för den kanalen! Om du tillfälligt vill använda en annan kanal som "el total" så använd istället fältet “kanaltyp” i kanalinställningarna. Men rapporten kommer nog att se konstig ut med fel kanal som "el total".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-12-29 12:07 »

Jag raderade inte kanlerna igår utan nu är "LVP UPPE"="El total" och "LVP NERE"="El värme". Det som sedan i "Rapporter" definieras som "El hushåll" verkar vara de värden som min "LVP UPPE" ska ha.
Jag bryr mig inte så mycket om det för stunden eftersom jag snart ska installera en elmätare till som ska mäta min totala elförbrukning och då kommer jag göra om i mina "Rapporter".
Kan det då bli 3 färger i staplarna, en för "LVP UPPE", en för "LVP NERE" och en för den totala elförbrukningen?
Loggat
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-12-29 12:08 »

För närvarande visar rapportfunktionen bara 12 månader bakåt, tanken är att det skall bli längre men jag kan inte säga när det kan tänkas ske eftersom det är en hel del annat på gång.

Detta hoppas jag absolut kommer, men för min del blir det ju inte intressant förrän om ett år.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!