E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 02:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error#1 och #2  (läst 7164 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2011-12-20 21:35 »

Jag noterade nu i kväll att loggern inte loggade nåt till websidan. Efter en närmare koll på websidan så hade den slutat loggat vid 11-tiden idag. Kollade sen på loggern och gröna led'en blinkade som vanligt och på displayen "bläddrade" alla temperaturerna korrekt fram liksom elmätaren.
Konstigt tyckte jag, kollade LAN uttagen i routern (en Thomson från Telia) och de blinkade grönt som vanligt för att visa trafik.
Jag gjorde power off/on av Loggern som stoppade under uppbootningen med röd blinkande LED.
Displayen visade Error #1, check LAN cable. Vad nu då?
Upprepade power off/on med att rycka ut power kabeln i loggern men stannade på samma symptom.
Stoppade i en annan LAN kabel och då stoppar härligheten med Error #2, check WAN cable ?
WAN kabeln är ok (telefonledningen in i routern ?) då ett av LAN uttagen driver TV'n via Telias digitalTV och fungerar perfekt. TV'n är påslagen och fungerar.
Gör en ny power off/on av loggern och då fungerar det igen och loggar data på websidan?

Frågan är vad som hade hänt mitt på dagen då den slutade logga till websidan ?
Hade routern fått en plötslig ny IP adress som fick hela härligheten att få krupp och sluta logga genom att inte hitta vägen via nån DYNDNS funktion till servern på WebIQ som krävde en omstart av både routern och loggern?

Märklig händelse i alla fall tycker jag.

Hälsn. Lars

« Senast ändrad: 2011-12-20 21:37 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-12-21 09:08 »

Svårt säga varför loggern slutade skicka data. Det skulle till exempel kunna vara ett udda programfel eller ett tillfälligt nätfel mellan operatörer, eller en kabel eller ett uttag som glappar, eller att routern fått för sig att loggerns trafik inte skulle släppas igenom. Att det skulle bero på att du tilldelades en ny ip-adress är inte troligt, loggern slutar inte skicka data för att du får ny adress, i så fall skulle den ju aldrig fungera med 3G.

Skulle det dyka upp fler gånger kanske vi får nån fler ledtråd som gör att problemet kan lösas. Men vi får hoppas att det var en engångsföreteelse.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-12-21 10:00 »

Ok, tack för svaret.
3G kör jag inte utan det är "telefontrådsburen" anslutning via Telias bredband.
När felet fanns och inte loggade till webservern så såg displayen på loggern helt ok ut.
Där snurrade värdena från alla givarna precis som vanligt och led'en blinkade grönt också som vanligt.
Mitt bredband funkade ok också då TV'n var påslagen som också går via routern (digital TV) likadant telefonen
som också numera går via routern (IP-telefoni). Så själva bredbandet till Telia funkade helt ok.

Jag får hålla uppsikt på symptomet och återkomma i så fall.

PS.
Finns det nån funktion att kunna pinga nån adress via serieporten på loggern för att se ev. anslutningar eller anslutningsproblem via LoggerSoft eller dylikt? DS.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-12-21 10:13 »

När felet fanns och inte loggade till webservern så såg displayen på loggern helt ok ut.

Loggern säger inget om den inte får iväg mätdata. Däremot går det att larma via E-logger, se nedan.

Mitt bredband funkade ok också då TV'n var påslagen som också går via routern (digital TV) likadant telefonen som också numera går via routern (IP-telefoni).

Hmm bredbandstv tar ganska mycket bandbredd, det i kombination med att nätet i övrigt är hårt belastat skulle i och för sig kunna vara något som gör det svårare för loggertrafiken att ta sig fram.

Finns det nån funktion att kunna pinga nån adress via serieporten på loggern för att se ev. anslutningar eller anslutningsproblem via LoggerSoft eller dylikt? DS.

Serieporten används numera över huvud taget inte. Vad man kan göra är att aktivera ett larm i E-logger som skickar e-post/sms om data inte kommer på en timme.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!