E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 19:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Oregelbundet mätdata från tempgivare  (läst 9087 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2009-03-26 01:25 »

Hej,

Har precis packat upp min Logger2020 och börjat testa lite grann.
När jag kopplar in de 2 givare jag beställde så hittar Logger2020 samt Loggersoft dessa, men endast en givare levererar fläckvis mätdata. Har monterat bägge givarna i min arbetskollegas Logger2020 (vi beställde tillsammans) och då funkar det (de levererar mätdata). Några bra förslag till en som börjar bli desperat?

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-03-26 04:57 »

Hur långa kablar?
Har du kopplat in dem på någon plint?
Ligger kablarna tätt ihop med annan kabel, t.ex. 230 Volt eller annan signalkabel?

Jag testar alla loggrar mot en testmodul med 16 givare + de givare som ingår i beställningen och alla loggrar jag levererat har fungerat då jag kört dem i testriggen.
Jag tror därför att du har antingen dålig kontkat någonstans, eller att störningar gör att det inte fungerar som det skall.

Det skulle kunna vara en kallödning vid givaren också, men det borde du märka om du böjer lite lätt på givaren samtidigt som du kollar på mätvärdet.
(Böjer du för mycket så går den garanterat sönder)

Givarna som sådana är väldigt tillförlitliga, så det är inte troligt att felet ligger där, men man kan väl inte helt utesluta det.
Har du provat byta ut din givare mot en av kompisens?
Får han samma problem som du?

Kan naturligvis vara nåt med loggern också, men kolla först upp det jag frågar om.
Loggat

Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-26 16:21 »

Hej,

De 2 givarna jag beställde var 1m vardera.
Har kopplat in dem först via kopplingsdosan, sedan direkt på "plinten" i Logger2020.
Har också utfört samma ritual dels med bägge givarna samtidigt samt en åt gången.
Givarkablarna skall inte vara nära 230 Volt, men de ligger nära varandra i min testinstallation.

Har inte hunnit testa mer, men skall löda ihop 5 st. nya givare och testa vidare. Passar då även på att göra installationen produktionsmässig (var nog lite het på gröten Med glimten i ögat (blinkande)). Återkommer med statusrapport.

Tackar för tipsen.

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-03-26 16:25 »

För säkerhets skull, testa kör en givare åt gången, och anslut först som du skall, brun, vit, grön.
Om det inte funkar, växla brun och grön och se om det fungerar då.
Ett långskott men kan vara värt ett försök. (om jag kopplat fel)

/Rickard
Loggat

Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-03-28 00:04 »

Hej,

Har börjat löda ihop mina andra 5 tempgivare och än så länge ser det bra ut (efter 2 egentillverkade). Men (måste jag tillägga) har även raderat minnet i Logger2020. Kan det ha varit en orsak till mina problem?

Brun, vit, grön Va? Givarna är väl bara anslutna till pling 5 o 6 (alltså 2 stift) eller har jag missat nåt?
Har kopplat in brun på plint 5 (jord) samt vit på plint 6 (data). Både på dina och mina givare. Den tredje kabeln hänger i luften...
Har inte haft möjlighet att testa givarna hos min arbetskollega än, men det kanske ordnar sej andå Med glimten i ögat (blinkande)

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-03-28 08:37 »

Du skall koppla givarna som följer:

brun = 1
Vit = 2
Grön = 3

Loggat

Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-04-01 01:20 »

Hej Rickard,

Har lött om givarna samt raderat minnet i Logger2020.
Vill bara meddela att allt fungerar perfekt. Var felet fanns spelar ingen roll. Nu leker livet igen. Glad

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!