E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 01:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga vattenförbrukning  (läst 14833 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2011-12-11 11:44 »

Jag tänker snart skaffa mig en Logger2020 och börja logga elförbrukning och lufttemperaturer. Det vore ju även intressant att kunna logga vattenförbrukningen. Jag ser att ni bland annat säljer detta:

http://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/45-flodesmatare-qn-15-med-pulsmodul-p3iq.html

Min befintliga vattenmätare ser ut som bifogad fil.

Jag undar om jag kan använda denna med en pulsmodul eller hur ska jag bära mig åt för att börja logga vattenförbrukning?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-12-11 17:32 »

Nej, tyvärr så fungerar det inte på den där typen av mätare.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-10-10 17:11 »

Jag har inte kommit till skott än att börja logga vattenförbrukningen i huset ännu.  Leende (smiley)

Funkar det om jag (rörmokaren) kopplar denna på inkommande vattenrör?
http://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/46-flodesmatare-med-pulsmodul-p3iq-qn-25.html

Vi bor i en villa med tre barn och normal vattenförbrukning.

Hur lång är kabeln till den medföljande P3IQ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-10-11 05:17 »

Du behöver bara flödesmätaren med P3IQ om du redan har båda pulsingångarna på loggern upptagna, annars räcker det med den utan P3IQ.
I övrigt bör det fungera.
Det ingår ingen kabel till P3IQ, du får ta vad du har, eller köpa till det antal meter du behöver.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-10-11 07:50 »

Båda är upptagna. Jag har för övrigt redan en p3iq kopplad till Loggern, men det fungerar väl med flera p3iq?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-10-11 08:35 »

Ja, upp till max 10 stycken.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-10-19 16:20 »

Kan man montera dessa på lodräta rör eller måste röret vara vågrät?
Vad visar det för skala i e-logger när man loggar vattenförbrukning?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-10-22 11:47 »

Ja, de kan monteras horisontellt eller vertikalt.
Enheten när man ser på flöde är liter/minut.
Räkneverket är jag dock osäker på, Andreas?
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-11-02 07:54 »

Jag funderar vart jag ska sätta de två vattenmätarna (flödesmätare Qn 2.5 med P3iq). Jag vill alltså kunna mäta totala förbrukningen av vatten och samt förbrukningen av varmvatten i huset. Jag bifogar min fina ritning.  Glad
Det bästa är ju om jag kan sätta vattenmätaren för kallvatten innan ordinarie vattenmätaren (A på ritningen) eftersom precis efter ordinarie vattenmätaren så delar röret upp sig (som ett liggande T). Vattnet som går nedåt går till varmvattensberedaren och vattnet uppåt går till kallvattnet i husets kranar.
Röret innan ordinarie vattenmätaren är 4 cm i diameter så jag vet inte hur lätt det är att sätta en vattenmätare där, men det fungerar kanske med lite kopplingar?
Annars så tänkte jag sätta mätarna efter förgreningen, mätaren för varmvattnet nedanför förgreningen (B på ritningen) och den andra ovanför (C på ritningen) och sen göra en beräknad kanal i e-logger för att få fram totala vattenförbrukningen. Nackdelen med detta är ju att vid beräknade kanaler så visas ju aldrig senaste värde i graferna, vilket jag tycker är synd.
Dessutom så undrar jag om det t.ex. blir utslag på mätaren för varmvatten om jag bara tar kallvatten p.g.a. att vattnet då kanske rör sig även nedanför förgreningen (eller vice versa)? Hur långt avstånd bör det vara mellan mätarna för att det inte ska påverkas?
Mätarna kommer alltså placeras vertikalt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-11-05 07:37 »

Det som visas är momentanvärde liter per minut i kurvor. Liter per dag/månad i stapeldiagram.

Det bästa är ju om jag kan sätta vattenmätaren för kallvatten innan ordinarie vattenmätaren (A på ritningen)

Är du säker på att det är tillåtet att montera något eget innan den ordinarie vattenmätaren?

Annars så tänkte jag sätta mätarna efter förgreningen,

Är det omöjligt göra en liten extrakrök efter mätaren men innan förgreningen?

Dessutom så undrar jag om det t.ex. blir utslag på mätaren för varmvatten om jag bara tar kallvatten p.g.a. att vattnet då kanske rör sig även nedanför förgreningen (eller vice versa)? Hur långt avstånd bör det vara mellan mätarna för att det inte ska påverkas?

Jag tycker inte "andra sidan" borde kunna påverkas alls, men osvuret är bäst, du kanske skulle ställa frågan i ett vvs-forum.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013-11-15 12:06 »

Det skall sitta en backventil på inkommande kallvattenledning till varmvattenberedaren, just för att varmt vatten inte skall kunna "backa" in i dricksvattenledningen.
Om allt är rätt gjort i din anläggning borde det alltså inte vara ett problem.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!