E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 10:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Internetfel #6 kontr. router  (läst 17275 gånger)
Vind3
Gäst
« skrivet: 2011-11-26 16:33 »

Hej
Hade ett litet "strömavbrott" idag så att mina loggers startade om och nu får jag "Internetfel #6 kontr. router" på samtliga tre.
Har kontrollerat det mesta utan resultat. Har varit med om detta förut och då var det något i en server som hängt sig. Kan ni kolla detta?
Har inte hunnit uppdatera loggrarna ännu men skulle vilja börja med det. Kan det ha någon påverkan?

//Vind
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-11-26 16:40 »

Om loggrarna startar innan routern så kan det felet komma, det brukar koppla upp sig igen efter en tid när loggrarna försöker ansluta igen.
För mig har det där hänt någon gång p.g.a. min accesspunkt, och då har det hjälpt att starta om routern, och därefter loggrarna.

Även jag fick larm efter dagens strömavbrott, men de kickade igång igen på andra försöket (jag kör med nya mjukvaran redan)

Du har väl inte gjort en nollställning av minnet, och glömt aktivera "internetläge"?
Loggat

Vind2
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2011-11-26 18:31 »

Tack för tipsen Rickard. Det hela hoppade dock igång av sig själv utan att jag behövde göra något.
// VIND
Loggat
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-12-18 12:55 »

Hej!

Jag har fått samma problem nu när jag har uppgraderat till nya versionen av loggerprogramvaran och ska köra via nätverket. Har startat om router, logger, resettat loggern. inget fungerar. stannar vid fel #6
jag har en linksys router e4200. Programvaran hittar inte heller loggern
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-12-18 16:03 »

Har du senaste LoggerSoft?
Har du routern ställd på DHCP server?
Har du provat radera minnet? (inte samma som reset)
Loggat

matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-12-18 21:14 »

det fixade sig... efter någon timma så gick det att starta upp loggern
Loggat
Hertzman
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-31 20:18 »

Hej,

Försöker koppla upp Loggern mot e-logger direkt men får bara Fel #6 kontr. router

Aktuell firmware är 11 01 19 och enligt manualen skulle det då vara en bugg som gör att den hänger på det felet.

"Om Logger 2020 har gammal mjukvara (före 111109) finns i samband med den ett serverproblem som tidvis gör att loggern kan fastna på fel 6. Får loggern stå och försöka en timme eller två brukar det gå till sig. Det här problemet finns inte med loggermjukvara 111109 och senare."

Hur gör man för att komma runt det? Har testat i ett par timmar nu men det händer inget.

/Fredrik
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-01-31 20:23 »

Starta om den, och låt den sedan stå tills den kopplar upp sig, om den inte kommer igång av sig självt, prova starta om den igen imorgon bitti.
Loggat

jossi pulkkinen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-03-08 17:22 »

Har samma fel som Hertzman, fel#6 kontr. router. Har testat starta om, både det ena och det andra, men inget resultat.
Löste det sig för Hertzman? Och hur isåfall?
mvh
jossi
kalix
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-03-08 17:40 »

Vad har du för mjukvaruversion i loggern? Om mjukvaran är äldre än 111109: Är du är helt säker på att portöppningen i routern är OK?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jossi pulkkinen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-03-08 18:43 »

Hmmm.... Säker och säker, jag är ute på tunn is när det gäller sånt här, men på loggern visas en IP adress, 192.168.1.66, och när jag kollar den på datorn så står det att den är aktiv, jag har en Thomson gateway från telia. Vad gäller programvaruversionen så är den säkert jättegammal. Loggern gör någon typ av självkoll, och fastnar sedan på fel #6 och det blinkar ilsket rött på den lilla lampan.

mvh
jossi
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-03-09 07:06 »

Du har en logger från första serien, som kräver portöppning i routern, har du inte gjort det så fungerar inte anslutningen.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-03-09 07:38 »

Är mjukvaran riktigt urgammal krävs statisk ip-adress. Är du osäker över inställningar osv. är det nog bäst skicka in loggern för manuell uppdatering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jossi pulkkinen
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-03-09 12:55 »

Öppna portar i routern, är det portnr som visas på loggern 28166 som ska användas?
När man ser på senast använda IP adress så är det något som jag inte alls känner igen, men som sagt jag begriper inte detta riktigt.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-03-09 13:15 »

I loggerns display skall visas IP-nummer, portnummer och ID.

Logga in i routern.
Se till att routern är ställd i läge DHCP server
Gå till port forwarding.
Ange att port nr XXXXX på IP-adress nr XXX.XXX.X.X skall öppnas.
Spara

Gå till webtjänsten.
Logga in
Klicka på "Konto"
Ange ID
Spara

Starta om loggern.
Om allt är rätt gjort skall det nu fungera.

Port forvarding kan göras på många olika sätt i olika routrar, kolla här i supportforumet hur det skall göras på just Thomson (sök)

Får du det inte att fungera kan du skicka loggern till mig för uppgradering, det kostar 136 kr inkl frakt.
WebIQ AB
Skidvägen 13
94493 Hemmingsmark

Skicka med en lapp med ditt ärende, och returadressen.
Loggat

Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!