E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 10:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felläsning elmätare [graf stämmer men ej räknare i E-logger]  (läst 27014 gånger)
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2011-11-26 10:36 »

Ja, jag har mobilt bredband från TRE, jag kommer hem på måndag kväll och kollar hastigheterna då.
Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2011-11-28 20:05 »

3,51 upp och 2,09 ner.
3,26 upp och 2,61 ner.
4,77 upp och 2,57 ner.
4,89 upp och 1,94 ner.
4,76 upp och 2,48 ner.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2011-11-29 16:39 »

Tack, då har du ett riktigt bra mobilt bredband, det kan inte vara något problem.

Har du fortfarande bara en elmätare inkopplad eller är bägge igång nu? Gäller det i så fall för bägge mätare att medeleffekt*tid i grafen stämmer överens med mätaren men inte värdet under "räknare" i på kanalsidan?

Säg till när bägge mätare är inkopplade så skall jag ta en ordentlig titt på vad din logger egentligen skickar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2011-11-30 20:39 »

Skönt att höra att bredbandet är tillräckligt bra, jag har båda elmätarna inkopplade nu och båda läser av dioderna.

Sex dygns jämförelse visar att de värden som skickas till min mail stämmer hyfsat med vad elmätarna visar däremot skenar räknarna på kanaler-sidan iväg och visar 139% och 142% jämfört med elmätarna.

Fyra dygn på graferna visar: 87,3 - 91,3 - 100,4 - 89,9 för huvudelmätaren och 29,2 - 26,8 - 35,4 - 30,1 för värmepumpsmätaren, motsvarande värden som exporterats till min mail är: 88,0 - 90,41 - 100,84 - 90,29 för huvudelmätaren och 30,02 - 25,76 - 35,56 - 30,59 för värmepumpsmätaren.

Ganska bra men inte helt perfekt.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2011-12-01 08:19 »

Det där om bredbandet lät nog lite konstigt, kanske skall förtydliga att loggern fungerar med nästan ingen hastighet alls, vad jag spekulerade i var om just ditt problem med att räknarna går fel kunde vara relaterat till något programfel som yttrar sig i samband med att det blir mycket omsändningar.

Tack för uppgifterna. Helt perfekta kan inte medelvärdena blir, de slår lite åt bägge håll pga avrundningar.  Det där visar helt klart att mätaravläsningen är korrekt och att problemet är räknarna, skall titta närmare på detta de närmaste dagarna.

Vad som är märkligt är att räknarna är något många använder och visar i sin systembild, hade detta varit ett utbrett problem borde många ha reagerat. Vad har du för mjukvaruversion i din logger?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2011-12-01 14:39 »

Ser man det på kontosidan?
I så fall är det: Klienttyp Logger 2020 version 110128
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2011-12-01 17:16 »

Du har alltså en solfångarlogger, det kan kanske vara en del av förklaringen.

Nu kan också jag bekräfta ditt fel, tack så mycket för att du hittade det. Felet är kommunikationsrelaterat och inträffar då samma sak går iväg/igenom flera gånger, det händer ganska ofta med mobilt bredband, och har man en solfångarlogger blir timingen dessutom något snävare vilket nog kan öka felfrekvensen. Den nya loggermjukvaran har en lite annan uppbyggnad och skall vara bättre i detta avseende. Den finns dock inte i solfångarversion riktigt än.

Har gjort en förändring på serversidan så att den här typen av felaktigheter förhoppningsvis inte skall gå igenom, nästa dygn borde dina räknare visa mer rätt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2011-12-02 20:20 »

FANTASTISKT, vad har du gjort? efter ett dygn visar nu den ena elmätaren 1 kWh fel och den andra visar 0 kWh fel, kanske lite för tidigt att luta sig tillbaka och vara nöjd men ett JÄTTESTORT framsteg känner jag i alla fall.  Glad
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2011-12-03 16:56 »

Leende (smiley) Roligt höra att det verkar fungera bättre!

Beklagar att det blev så mycket huvudbry och frågor hit och dit innan vi kom fram till vad som egentligen var problemet, vi blev alla lurade av att räknarna visade fel just bara för dig...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!