E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 03:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felläsning elmätare [graf stämmer men ej räknare i E-logger]  (läst 27228 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011-11-16 20:55 »

Om du aktiverar eltest-läge, hör du några felräkningar?
(Det skall pipa i högtalaren varje gång elmätarens diod blinkar, inte mer och inte mindre.)
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2011-11-16 21:17 »

Tycks stämma klockrent på båda kanalerna.  Obeslutsam

/Uffe
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011-11-16 22:35 »

Mmm, misstänkte det.
Men nu är det att avgöra varför det blir så där.
En sak som det kan vara är att du läser av blinkngar för reaktiv effekt, trots att elmätare bara mäter aktiv effekt?
Kolla så att det inte finns flera dioder som blinkar, och om det gör det så skall du läsa av den diod som indikerar aktiv effekt, inte reaktiv.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-11-17 11:28 »

Vet att det finns en diod till men inte vad dom olika dioderna står för, kollar det på fredag kväll då jag är hemma igen. Avläsningen av mätaren till värmepumpen då? den är ju kopplad direkt till pulsutgångens plint 20 och 21 tror jag det är, mätaren följde med i paketet med sunloggern.

/Uffe
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011-11-17 11:41 »

Om det kommer in spökpulser så bör du se det om du tar upp en trend med hög upplösning, 15 minuters graf i webtjänsten.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-11-18 20:29 »

Dioden på elleverantörens mätare hade lossnat medans jag var borta så jag har inget att jämföra med där. Värmepumpsmätaren har under de senaste två dygnen registrerat en förbrukning på 94 och loggern visar en förbrukning på 149. Bifogar en bild på en timmes registrering, borde inte toppvärdet vara rakt?

/Uffe
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011-11-19 17:21 »

Som sagt, du måste titta på en graf med 15 minuters tidsaxel för att se varje enskild mätning.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-11-19 18:20 »

Här kommer bild på 15 minuters graf.
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011-11-19 18:58 »

Skicka mig ett mail så skall jag skicka ned ytterligare en elmätarsensor till dig, så du kan läsa av den blinkande dioden istället för pulsutgången.
Min erfarenhet säger mig att dioden är mer tillförlitlig än pulsutgången på de elmätare jag säljer, dessutom får man högre upplösning på dioden än på pulsutgången.
Loggat

ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2011-11-22 11:10 »

Nu har jag kopplat om så jag har en kurva (röd) som redovisar värdet från dioden på elmätaren för värmepumpen och en kurva (blå) som redovisar pulsutgången från samma mätare, bifogar bild för att visa skilnaden.

Jag redovisar i kväll hur mycket dom förskjuts i förhållande till mätarens värde, nollställde båda värdena igår kväll och nu har dioadavläsningen ökat med 36,06 samtidigt som pulsavläsningen ökat med 34,77, vet inte vad elmätaren står på nu eftersom jag inte är hemma.

Nästa åtgärd blir väll att koppla bort allt annat (samtliga tempgivare) för att utesluta dessa som felkällor, båda elmätarledningarna hänger fritt i luften nu och ligger inte i närheten av andra ledningar, dom är dessutom skärmade.

Nu är jag hemma från jobbet och konstaterar att elmätaren för värmepumpen visar en förbrukning på 35 det senaste dygnet medan diodavläsningen på den elmätaren visar en förbrukning på 47 på loggern och pulsavläsningen på samma elmätare visar förbrukningen 45 på loggern.

Nu har jag kopplat bort alla tempgivare och nollställt loggerns elmätarvärden igen, jag förstår ingenting.
« Senast ändrad: 2011-11-22 16:47 av ulfmod » Loggat

/Uffe
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2011-11-23 20:17 »

Nu har jag mätt ytterligare ett dygn och fortfarande lika fel trotts att alla övriga givare är bortkopplade.

Elmätaren för värmepumpen visar nu en förbrukning på 41 det senaste dygnet medan diodavläsningen på den elmätaren visar en förbrukning på 65 på loggern och pulsavläsningen på samma elmätare visar förbrukningen 62 på loggern.

 Va?
Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011-11-23 20:54 »

Det verkar nästan som att du kopplat en fas fel väg på elmätaren.
Om den blinkande dioden blinkar även för "bakströmmar", men elmätarens räkneverk inte registrerar bakström (det gör dom aldrig) så skulle det kunna vara orsaken.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2011-11-23 20:59 »

Vad blir det om du räknar på medeleffekt*tid Ulf? Skapa en graf med diodavläsnings-elmätarkanalen med starttid då du senast läste av elmätaren och tidsperiod "alla data". Under grafen visas en siffra för "medel". Multiplicera den siffran med antalet timmar i grafen (+ minuter / 60). Hur stämmer det framräknade värdet med det mätaren visar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2011-11-24 19:30 »

Svar till Rickard:
Elmätaren är rätt inkopplad och elmätarens redovisade förbrukning stämmer ganska bra överens med en annan mätning jag gör på samma ledning.

Svar till Andreas:
Det värdet stämmer.

Varför skenar då loggerns visade värde iväg?
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2011-11-25 14:08 »

Så medeleffekt*tid i grafen stämmer alltså överens med mätaren men inte värdet under "räknare" i på kanalsidan?

Har du möjligtvis mobilt bredband, vad har du i så fall för signalstyrka respektive upp/nedladdningshastihget om du kör http://www.bredbandskollen.se/ ?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!