E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 16:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Går det att beräkna procent  (läst 10001 gånger)
petera9999
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2011-11-08 16:39 »

Hej
Har två stycken temperatur givare skulle vilja representera %effektivitet i systembilden.
Men det verkar inte som man kan skriva in matematiska formler direkt i systembilden ?
tex. till 20 grader från 19 grader = 0,95x100 = 95%

Hälsningar
Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-11-09 08:44 »

Nej, det går tyvärr inte att skriva in matematiska formler i systembilden. Om det inte uttryckligen står i manualen att något går så går det sällan. http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger

Men det kanske är något som går att lösa på sikt om du kan förklara lite mer i detalj vad du försöker åstadkomma. Hur tänker du %effektivitet, vad för slags effektivitet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petera9999
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-11-09 13:53 »

Hej
Jag har ett ftx aggregat där jag mäter temp på frånluft och tillluft
Återvinningsgraden är då tillluft/frånluft *100=återvinningsgrad I %
Hoppas detta ger en förklaring ändå bättre vore det om det gick att få som beräknad kanal.
HälsningR
Peter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-10 07:42 »

Hmm är det i så fall inte mer intressant med temperaturverkningsgrad?
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=244.0
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petera9999
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-10 23:21 »

kan vara intressant men flödena är inte konstanta utan ändras av olika förutsättningar
så detta är ett sätt att fâ en snabb bild pa återvinning.
det andra låtervintressant men tror att man måste mäta lite mer.

hpeter
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-11 08:55 »

Hur menar du att du tror man måste mäta lite mer för temperaturverkningsgrad? Utveckla gärna i den tråden. Om den här typen av funktioner skall bli av krävs att de som efterfrågar dem är aktiva.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
petera9999
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-11-14 10:50 »

Hej
Vad jag menar att man måste mäta lite mer med tanke på att du har undertryck i ett ftx system.
Vilket gör att återvinngsgraden står ju inte i direkt proportion till temp det gör det ju bara om du har konstant till och frånluft vilket man normalt inte har man har ju ett undertryck på cirka 10% så för att få med det i beräkningen så skall man ju räkan luftflöde.
Samt sedan är mitt aggregat utrustat med koldioxidgivare och fuktgivare och massa annat godis vilket gör att den kör ju inte konstant fläkt hastighet vilket gör att även här kommer det att skilja på luftflödet från gång till annan så att man skall vara helt säkert på att räkna perfekt med återvinning så skall man ju ta hänsyn till detta under alla typer av driftslägen.
Men jag är inte så petig jag kan tänka mig att vå en grov uppskattning det är mer att jag vill ha en procent siffra och jämföra med utetemperatur vilket blir enklare.
Så för mig så räcker det med att kunna få in ovanstående formel någonstans på webben och grafa i procent ?
Men jag kan tänka mig att andra vill vara lite mer nogranna och mäta även flöde för att räkna fram exakt siffra.

Hälsningar
Peter A
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-11-15 09:39 »

Tack, då är jag med. Dyker förhoppningsvis upp en beräknad kanal för procent inom några veckor.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-11-15 16:06 »

Är detta samma sak?

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=464.msg2948#msg2948
Loggat
petera9999
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-11-15 17:19 »

Tack det låter intressant.
Men det enklaste måste väl ändå vara att tillåta en matematisk formel med kanalnamn som input då kan man ju kontruera vilken formel man vill och output kan ju vara ett värde eller procent eller vad man själv tycker represntationen skall vara för då skulle den kunde användas till de som vill ha med flöde och alla andra parametrar.

Hälsningar
Peter A
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-11-16 10:17 »


Ja.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-11-24 10:25 »

Nu finns en beräknad kanal för procent.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-11-25 15:29 »

TACKAR, fungerar

Ändrade Ämnet till klart, om du tycker det är OK.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!