E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 18:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Systembild - Decimals, bgcolor  (läst 9349 gånger)
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« skrivet: 2011-11-07 19:52 »

Määäh jag känner mig bara dummare och dummare, får ju inget att funka ordentligt Generad
När jag försöker mig på att använda "decimals=1" för tempgivarna, försvinner enheten ( °C). Försöker jag istället komplettera med text (%s °C) får jag ett felmeddelande.
När jag försöker få färgad bakgrund till texten händer inte ett smack. (Det funkar på elmätarna, men inte på tempgivarna).
Loggat

daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-11-07 20:56 »

jag testade oxå med decimals, då försvinner enheten.

jag fick ett meddelande att ogiltligt tecken använts om man testar att lägga in °C som text

bgcolor=fcfcfc

c=Utetemp;a%s;12;590;    ger bakgrundsfärg   fcfcfc
c=Utetemp;a%s;12;590     ger ingen bakgrundsfärg

skillnaden ovan är ;

a%s  = du kommer få bokstaven "a" innan värdet
« Senast ändrad: 2011-11-07 21:01 av daniel » Loggat
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-11-07 22:37 »

Om man väljer att ha en decimal i början av texten och sen ha standard, så man får enheten igenm hur kan man då göra?

Jag vet att man kan lägga all text innan man skriver in decimal, men jag undrar om man kan använda något tecken typ * för att få tillbaka default.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-10 13:48 »

Det finns inget sätt att få tillbaka enheter, det var ett fel som gjorde att enheter inte visades.

När jag försöker mig på att använda "decimals=1" för tempgivarna, försvinner enheten ( °C). Försöker jag istället komplettera med text (%s °C) får jag ett felmeddelande.
När jag försöker få färgad bakgrund till texten händer inte ett smack. (Det funkar på elmätarna, men inte på tempgivarna).

Nu bör detta vara åtgärdat så att enheter inte försvinner när man använder "decimals=".

Vad gäller bakgrundsfärg så måste man lägga till ";box" för att få den att visas, exempel:
c=Utetemp;a%s;12;590;box

Men som Daniel påpekar fungerar det även med bara ett ";". Lita dock inte på att det kommer att fungera med bara ";" i framtiden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-10 21:59 »

Sweeeeet! Funkar kanoners! Tack för hjälpen!
Loggat

daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-10 22:07 »

Testade oxå detta.

Den verkar fungera på temperaturer men inte på el mätare.

Testade med 1 och 0, även på olika platser i definitionen.

Jag själv kommer inte använda detta men ville bara informera.
Loggat
Strip
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-11-10 22:09 »

Verkar som det finns en ny funktion som kompletterar mycket bra:
unit=[unit]

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=483.0
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-11-11 08:51 »

Den verkar fungera på temperaturer men inte på el mätare.

Testade med 1 och 0, även på olika platser i definitionen.

Kan du utveckla detta en smula?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-11-11 14:39 »

Kan du utveckla detta en smula?
Om jag skriver decimals=1 på första raden, så får jag en decimal på temperaturer men på El total, el värme så får jag fortfarande 2 decimaler.

Har testat att skriva decimals på olika ställen i rutan, men samma resultat.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-11-12 09:21 »

Hmm kan det kanske vara så att effekten du pratar om inte är de "normala" elkanalerna utan istället räknarna för dag/vecka?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-11-12 20:55 »

Kollade nu, det är alla el-mätare signaler, %s, %c, %pd m.fl.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-11-13 08:31 »

Jag lyckas inte få fram något fel med decimals för elkanaler utskrivna med %s. Det finns heller ingen logik i att det skulle vara fel på bara el och inte till exempel temperatur via %s eftersom allt som skrivs ut med %s skrivs ut med precis samma kod.

Däremot påverkar inte decimals räknarna för dag/vecka.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!