E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 03:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: placera givare inne i pumpen?  (läst 6651 gånger)
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2011-10-30 13:25 »

Har precis avklarat den "vanliga" standard loggningen kan man väl säga.

Men om jag vill logga följande (1,2,3,4) på systembilden  som är bifogad som jag sett att vissa gör,

Var bör jag placera de olika temp-givarna för detta?  (det blev lite överkurs för mig och väldigt många rör när jag öppnade och kikade innanför skalet på pumpen...)

Kan bifoga ett par skisser och ett foto på pumpen innanför skalet, om någon vill hjälpa mig att fatta Leende (smiley)  Rullande ögon (ironi)

... kan väl tillägga att jag inte är helt 100 än på hur en värmepump egentligen fungerar... om någon undrar.. torde vara självklart med postandet av denna tråd.

Bör jag eller bör jag inte krångla med detta?   Jag vill -- och ibland är viljan större än "bör-värdet" Leende (smiley)

Niklas

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-10-30 22:05 »

1 och 2 sätter du på de två rören som går in i själva kompressorn. (Den med högre temp är utgående)
3 och 4 sätter du på var sin sida om expansionsventilen. (Den med lägre temp är efter exp-ventilen)
Loggat

_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-11-01 21:31 »

1 och 2 sätter du på de två rören som går in i själva kompressorn. (Den med högre temp är utgående)
3 och 4 sätter du på var sin sida om expansionsventilen. (Den med lägre temp är efter exp-ventilen)


Ok, tack Rickard.

Är det här jag ska lägga givarna? Bifogar nya skisser...

2:an är riktigt varm vid drift av kompressorn, och 1:an ar riktigt kall... jag tänkte sätta givaren på den kalla delen på den lilla utväxten på röret (vill slippa riva upp armaflexen/isoleringen)..

3 och 4 undrar jag om det är den som är exansionsventilen i pumpen (där den blåa pilen pekar).  Jag tycker jag får det till att vara så, om jag går efter skisserna som är bifogade här.

Niklas
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-11-01 21:57 »

Jag har inte sett närmare på en sån värmepump än på dina bilder, så jag antar precis som du att det är där de skall fästas.
Om/när du gjort det ser du om temperaturerna är skäliga.
Loggat

daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-02 08:17 »

Någon som loggar temp på Nibe 310p?

Kan ni bifoga en skiss/bild man man ska fästa givare för att få alla möjliga värden, endast temp.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!