E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 10:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bästa nätverket med Tempgivare  (läst 7778 gånger)
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« skrivet: 2011-10-26 18:41 »

Hej,

ska bygga ett nätverk för ca 20-30 tempgivare.

Har läst att max längd är ca 300 m vid perfekta förhållande, så kanske 200m.

Se bild och kommentera gärna.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-27 11:26 »

Förstår jag dig rätt, bilden visar två olika alternativ du överväger och din fundering är om det är bättre att ha en enda lång slinga än att ha en förgrening som delar upp nätet i fler kortare?

Nackdelar med lång slinga är större spänningsfall samt att det blir svårare felsöka och ringa in fel om man inte kan dela upp nätet i sektioner. Ett problem med förgreningar är att om grenarna har samma längd kan det bli reflexer som stör signalen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-27 11:31 »

OK tack för svar.

Jag har ett befintligt nätverk hemma, kablarna är olika långa.

Jag ska dessutom bygga ett nytt nät, undrar mest om jag ska dra en 3 ledare eller 6 ledare. 6 ledare om jag måste gå tillbaka om förgrening inte fungerar.

EDIT: Kommer att dra 8 ledare(TP) så slipper jag fundera.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-12-23 07:08 »

Jag rekommenderar inte att man drar flera bussar i samma kabel, på olika parter, det kan ge störningar mellan de olika parterna i kabeln.
Bättre då dra två 3-ledare för att få bättre isolation.
Detta är särskilt viktigt när det gäller pulsingångarna som absolut inte kan dras i samma kabel som t.ex. givarbussen eller den andra pulsingången.
Loggat

wrang
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-01-25 10:08 »

Söker på forumet men hittar inte hur man skall dra sina kablar eller vilket som är bäst.
Ett "nät" per våning vore la bättre för att slippa störningar om man drar en enda lång slinga

Kommer ha ca 15 givare i systemet så hur drar jag det hela bäst.

men även hur vet man vilka givare som är vilka om man skall nu definera dom med olika nummer/rum etc


mvh
Christian   Leende (smiley)
« Senast ändrad: 2012-01-25 10:14 av wrang » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-01-25 10:33 »

Klistrade ihop din fråga med liknade, ovan står lite om vad som gäller, ställ gärna följdfrågor.

Enklaste sättet identifiera temperaturgivare är nog att koppla in dem, värma dem med en och en med en varmluftpistol/hårtork och notera vilken som stiger i LoggerSoft.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wrang
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-01-25 19:15 »

Tack.
Så smart tänkte inte så långt.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!