E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 21:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beräkningar i webbinterfacet  (läst 6481 gånger)
pelle17b
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2011-10-14 09:58 »

Jag kan använda de digitala ingångarna på A/DMIQ för att se när olika effektsteg av spetsvärmen kopplas in i pannan.

Jag önskar en funktion i webbinterfacet där man kan ta värdet av en digitalkanal och multiplicera med en konstant (effekten hos min spets). Dvs värdet blir 0 eller konstanten beroende på ingångens status.
Det vore också trevligt med öjlighet att addera godtycklig kanal med en annan godtycklig kanal. (Då kan jag slå samman alla effektstegen i spetsvärmen).

Det vore rent generellt bra att ha funktionerna:

Multiplicera godtycklig kanal (inklusive A/D kanaler, beräknade kanaler och Digital i/o) med en konstant.
Addera två godtyckliga kanaler.
Subtrahera två godtyckliga kanaler.

mvh Peter Boström

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-14 15:26 »

Bra förslag Peter! Har precis lagt till skalfaktor (0,01-1000) för digitala ingångar, inställningen påverkar det som visas i webbtjänsten, värdet kommer fortfarande vara 0-100% i loggerdisplayen.

Beräknade kanaler med addition kommer förhoppningsvis inom nån månad efter nästa mjukvaruppdatering, det har varit på gång länge men inte hunnits med.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pelle17b
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-14 15:41 »

Perfekt.

Tackar!
Loggat
daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-02 23:27 »

Hoppas denna hamnar på rätt ställe.

Jag har två kanaler, el total och el värme.

Skulle vilja ha en matte funktion så att jag kan få fram hur många procent el värme är av el total, så man enkel kan se i procent på system bilden hur mycket värmen är av totalen.
Loggat
Magnus T
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-09 20:42 »

Borde det inte gå att använda en analog kanal för detta ändamål också? Genom att ge varje effektsteg ett unikt fast motståndsvärde och sedan mäta motståndet i kretsen(eller strömmen) och då är det enkelt att räkna ut inkopplad effekt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-10 08:09 »

Javisst går det, då sparar man på ingångar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!