E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 15:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avläsning elmätare  (läst 5372 gånger)
MatteJan
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2011-10-12 18:02 »

Jag har precis köpt startpaketet och har kopplat in inne- och utegivare och dom fungerar som dom skall.
Har nu tagit nästa steg och kopplat in för avläsning av min Elmätare.
När jag kör den test som skall göras enligt manualen, händer ingenting. Men den läser av ngt, för jag får värden på elavläsningen.
Har jag gjort något fel eftersom jag ej fick testen att fungera ?

Sedan förstår jag inte nedan heller:
* När jag registrerar givaren för elavläsningen i E-logger så skall man ange pulser. Ingen aning vad jag skall sätta. Satte 1.
* Under 'Rapporter' i E-logger ser jag min ute-temp, men jag ser ingen elförbrukning.
* Under 'Översikt' så dyker elförbrukningen upp i samma graf som inne och utetemperaturen. Detta vill jag inte.

Tack på förhand.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-10-13 07:38 »

Antalet pulser som skall skrivas in i webtjänsten är antalet pulser/kWh som din elmätare har, normalt 1000 eller 10 000 pulser.
Använder du elmätaren som ingick i kitet så skall du ange 10 000 pulser (Det står alltid bredvid dioden hur många pulser den ger/kWh.

Testen fungerade, men Loggern "vet inte" vad den skall visa innan du angett vilket pulstal som den skall arbeta med.

Elmätartesten är något du gör för att kontrollera att elingången och givaren fungerar, först när du ställt in rätt pulstal, och det finns data lagrade i databasen så visar grafer, rapporter och översikt rätt värden.

I översikten visas alltid alla givare.
I grafer kan du välja vilka givare som visas i varje enskild graf.
Att kunna visa nuvärden/översikt i självdefinierade grupper kanske inte skulle vara så dumt.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!