E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 18:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nettoelmätare  (läst 7902 gånger)
Bengt
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2011-10-09 15:08 »

Hej.

Jag har just hittat hit och har några frågor. Logger 202 verkar vara en fantastisk produkt och det ska bli väldigt spännande att köpa en för det lär vi göra.

Vi planerar att installera solvärme, både el och värme och då kommer elmätaren att ersättas ev en sk nettomätare som kan skilja på om man förbrukar eller genererar ström. Är det någon som vet hur en sådan elmätare fungerar med avseende på den blinkande lysdioden? Jag vill naturligtvis kunna se om vi förbrukar eller för tillfället går med överskott. Kanske finns det två olika lysdioder men jag har ingen aning.

Sedan skulle jag vilja optimera och kontrollera ventilationen i huset. För att göra det behöver jag en koldioxidmätare. T ex denna: https://www.m.nu/co2matare-version-2-p-259.html. Om jag förstått rätt måste alla givare programmeras in i systemet, inte något man kan göra själv, Stämmer det?

Sedan vill jag mäta energiförbrukningen på elpatronen och energiutbytet direkt från solcellerna. Jag är osäker på hur detta ska göras.

Vi har också pratat om att skaffa en sk energidisplay, dvs en som endast visar förbrukningen just nu. Detta alternativ går bort nu men det skulle faktiskt inte vara dumt om det gick att sätta en slavdisplay till loggern som visar något eller några valda mätvärden. Det finns displayer som är 1-wireanslutna men för en sådan sak vore det kanske bättre med en trådlös.

Blev mycket text detta men jag hoppas att jag inte varit allt för otydlig.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-10 09:29 »

Hej Bengt, roligt höra du tycker Logger 2020 är intressant! Och nejdå inte alls otydligt, men jag har styckat upp svaren och flyttat om en smula så det blir lättare för mig och andra hitta igen frågeställningarna i framtiden. Tack för bra frågor!

Ang. c02-mätare, se denna tråd: koldioxidmätare.

Ang. slavdisplay, se denna tråd: Koppla en LCD skärm till 1 wire nätet?

Vi planerar att installera solvärme, både el och värme och då kommer elmätaren att ersättas ev en sk nettomätare som kan skilja på om man förbrukar eller genererar ström. Är det någon som vet hur en sådan elmätare fungerar med avseende på den blinkande lysdioden? Jag vill naturligtvis kunna se om vi förbrukar eller för tillfället går med överskott. Kanske finns det två olika lysdioder men jag har ingen aning.

Det skiljer antagligen beroende på vad det är för fabrikat på elmätaren, i manualen för Hager EC365B dubbelriktad/tvåväg står "Ljusdiod som visar förbrukningstakt : 2 Wh/puls" ... "Pulsutgångens märkdata (egenförbrukning) : Impuls : 100 Wh", det verkar alltså som man enbart kan mäta det man förbrukar och inte det man skickar in. Såvida förstås man inte hittar metod för att koppla in sig på knx-anslutningen på mätaren, men den ockuperas nog av energibolagets fjärravläsning.

Alternativet är förstås att installera en ytterligare en elmätare för att kunna mäta det man skickar in.

Sedan vill jag mäta energiförbrukningen på elpatronen och energiutbytet direkt från solcellerna. Jag är osäker på hur detta ska göras.

I så fall måste du skaffa fler elmätare. Har du fler än två elmätare totalt behövs en pulsmodul (ett tillbehör för att få ytterligare en pulsinång till Logger 2020) per ytterligare elmätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bengt
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-14 14:45 »

Hej och tack för så bra svar. Supporten verkar ju lovande måste jag säga!

Har du också några förslag på att kombinera 1-wire med trådlösa enheter? Det är inget konkret jag tänker på just nu men jag tror att det kan vara en fördel att inte behöva dra kablar till alla givare i vårt hus.

Jag vet tyvärr inte vilken elmätare vi kommer att få, Tekniska verken som är vår nätägare har några olika men då ska jag se till att ta reda på hur mätningen kan gå till. Men eftersom vi ändå vill veta hur mycket solpanelerna genererar så spelar det nog ingen roll, det blir två mätare helt enkelt.

Jag glömde helt en sak. Jag vill mäta energiutbytet från solpanelerna (obs, inte solcellerna). Det finns effektmätare tror jag som mäter passerad effekt av varmvatten.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-10-14 15:52 »

Tack, jag försöker svara så gott jag kan.

Trådlöst kan vara bra ibland men det är samtidigt ganska opraktiskt att behöva byta batterier och dessutom är det inte alls lika pålitligt (störkänsligt) och går inte att läsa av lika frekvent som tråbundet. Med det sagt så har vi har vi faktiskt i princip en färdig trådlös modul som tillbehör till Logger 2020 på lut, men vi får se om den kommer i produktion, det krävs utsikt om ganska stora sålda volymer då startkostnaden för att starta tillverkning av nya tillbehör är hög.

Energiutbyte från solpaneler kan du få fram i webbtjänsten E-logger om du ansluter en flödesmätare via en pulsmodul till Logger 2020, monterar temperaturgivare före och efter och skapar en beräknad kanal av typen "effekt från temperaturer och konstant".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!