E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 11:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: elmätare återgår inte till noll utan omstart av logger2020  (läst 8217 gånger)
larsosusanne
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2011-10-02 15:05 »

Har haft pulssensorn på elmätaren till min elpatron igång ett par dagar och det verkar som om den visar fel. Efter omstart av logger2020 verkar allt bra - elmätarkanalen visar 0 tills elpatronen drar igång med 3 kW, som sedan minskar till 1 kW. Sedan stannar kanalen kvar på 1kW fast elpatronen inte drar el. Båda logger2020 panelen och e-logger visar 1 kW. När jag startar om logger2020 återgår kanalen till 0 kW tills elpatronen drar igång igen... Vad är fel?

/Lars

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-03 08:21 »

Kanske väntar du inte tillräckligt länge? Om effekten är noll kommer inga pulser från elmätaren och då kan det ta ganska länge innan loggern går hela vägen ner till noll. Ju färre pulser elmätaren ger per kWh på pulsutgång/pulsdiod desto längre tar det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larsosusanne
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-03 21:28 »

Nja, den ligger kvar länge. Igår låg den kvar på 1 kW i några timmar innan jag startade om logger2020. Idag låg den på 0.85 kW i 3 timmar innan vi startade om loggern. Elmätaren ökar inte med motsvarande kWh. Båda det konstanta värdet samt att loggern visar 0 efter omstart får mig att att tro att det är loggern som har fastnat på något sätt.

Annars har allt fungerat bra. Temperatursensorerna fungerar bra och verkar välkalibrerade, 1-wire systemet fungerar utan brus, och dataöverföringen till e-logger fungerar bra.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-10-04 07:57 »

Hmm ja det lät länge. Hur många pulser per kWh ger elmätaren via den diod/pulsutgång du mäter på?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larsosusanne
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-10-04 18:15 »

10000 imp/kWh. Det är en Landis och Gyr jag har köpt av er. Räknar loggern inte bara pulsarna under varje minut och räknar effekten från det? Eller kör den någon sorts glidande medel över flera minuter? I alla fall blir det fel, för integralen av effektgrafen över tid ger detta mycket större energiförbrukning än vad elmätaren har räknat upp.
Loggat
larsosusanne
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-10-04 18:28 »

Om man går in under "kanaler" och tittar på kolumnen "räknare" verkar det konstigt nog som om värdet är vettigt. Kan det vara så att loggern räknar det totala antal pulser korrekt men gör fel när den räknar antal pulser per minut?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-10-04 19:04 »

Aha det var åt andra hållet än vad jag trodde. Kan vara vara ett fel vid 10000 pulser och noll effekt. Prova ange 9999 pulser per kWh istället och se om det gör skillnad. Alternativet är kanske att använda S0 med lägre upplösning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larsosusanne
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-10-04 22:12 »

9999 pulser verkar göra susen. Inte att jag förstår varför, men tack i alla fall! Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-10-05 16:42 »

Loggern kör lite olika algoritmer beroende på pulsinställning, det var bland annat nån elmätare med högt pulsantal som var brusig. Men tydligen är där ett problem om effekten går ner till noll.

Bra det fungerar med 9999 i alla fall och tack för att du uppmärksammade oss på det!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!