E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 06:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: 2 trådsgivare i 3 trådsnät?  (läst 6199 gånger)
MartinMossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2011-09-23 16:07 »

Hej.

Sitter och funderar på hur jag ska få till det med inomhusgivare för temperatur, loggern sitter i ekonomidelen och några bra kanaler för att dra sladd in i bodelen finns egentligen inte Ledsen

Jag har en innegivare (PT1000) till fjärrvärmen och till denna givare går en fyrledad kabel från fjärrvärmecentralen där 2 ledare kan frigöras, ledarna är idag paralellkopplade 2 och 2.
Till fjärrvärmecentralen har jag redan framdraget ett tretrådsnät kopplat till Logger2020 för avläsning av diverse temperaturer och jag tänkte därmed att jag kunde bespara mig lite jobb ifall jag helt enkelt kunde dra vidare 2 av trådarna från loggernätet genom fyrledaren och placera en parasitkopplad tempgivare i samma kapsling som fjärrvärmens innegivare.

Om vi bortser från risken att drabbas av störningar genom att dra loggernätet och fjärrvärmegivaren i samma kabel, är det på något annat sätt dumt att göra såhär? Riskerar jag att störa ut 3 trådsgivarna genom att sätta en parasitkopplad givare i samma nät?

MVH //Martin
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-09-23 17:22 »

Om jag nu förstår dig rätt så, ja risken finns att nätet slutar fungera om man kopplar givare i tvåtrådsläge på ingång ett. Ingång ett har inte alls samma drivförmåga på datautgången som ingång två. Men det finns inget som hindrar att du provar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MartinMossfeldt
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-09-23 17:52 »

Du förstår mig helt rätt, tanken är att koppla in en tvåtrådsgivare på ingång ett i Logger2020.
Men om det är så att det finns risk för att hela nätet går ner PGA av att jag skapar en för hög belastning på datautgången så ska jag nog tänka om, det vore ju olyckligt ifall jag hamnar precis under gränsen för datakanalens drivförmåga då det skulle kunna leda till en ohyggligt onödig felsökning ifall nästa 3 trådsgivare installeras om ett år och samtidigt får ingång 1 att strejka.

En separat kabel från ingång 2 på Loggern till fjärrvärmecentralen och vidare därifrån till inomhusgivaren verkar nu vettigast.

//Martin.



Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!