E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 12:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga el och pellets  (läst 12717 gånger)
thomasa
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« skrivet: 2011-09-06 13:21 »

Hej!

Har ett hus från -65 med hel källare och jag har bytt ut oljeeldningen mot pellets. Vill bara logga total elförbrukning och pelletsskruvens elförbrukning till att börja med. Tänker mig att använda webbloggningen. Funderar nu på att köpa följande:

Logger 2020
1-fas elmätare beg 399:- (för att logga pelletsskuvens motors elförbrukning. Det bör väl visa någorlunda hur mycket pellets som trillar ner.)
2 st elmätarsensor (okapslad 25:-) -- 1) till min huvud-elmätare i huset 2) till elmätaren ovan kopplad på skruvens motor.
Kabel 2-ledare 10 m för att koppla elmätarna till loggern

Hoppas på lite råd från någon som kör något liknande: Är detta rätt tänkt?
Kommer jag med detta även att kunna logga med vilka tidsintervall pelletsskruven är igång, förutom elförbrukningen?

Är det någon här på forumet som loggar pelletsförbrukning på något annat sätt?

/Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-09-07 10:25 »

Hej Thomas!

1-fas elmätare beg 399:- (för att logga pelletsskuvens motors elförbrukning. Det bör väl visa någorlunda hur mycket pellets som trillar ner.)

Det bör gå att räkna ut hur någorlunda det blir om du kan ta reda på följande uppgifter:

1) Hur många watt drar pelletsskuvens motor?
2) Hur länge går motorn för ett kilo pellets?
3) Hur många pulser per kWh ger den elmätare du tänkte använda?

Kommer jag med detta även att kunna logga med vilka tidsintervall pelletsskruven är igång, förutom elförbrukningen?

Är lite osäker på hur du menar, men har du en elmätare med tillräcklig upplösning på pulsutgången samtidigt som motorn inte drar alltför lite kommer det att synas tydligt i elgrafen när motorn går och inte.

Är det någon här på forumet som loggar pelletsförbrukning på något annat sätt?

Den lösning som några använder är ett relä parallellt med pelletsskruvens motor kopplat så att reläet drar när motorn går, och reläets utgång kopplad till en av loggerns interna pulsingångar. För denna lösning bör pelletsmatningen helst inte gå i alltför korta intervall eftersom reläet då slits snabbt.

Det har också gjorts försök med att läsa av axeln på pelletsskruven rent optiskt, men det är rackligt att få till och känsligt för omgivningsljus. Så det avråder jag ifrån.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-09-09 06:19 »

Borde det inte gå att sätta en induktiv givare på skruvaxeln, som ger en impuls varje gång axeln snurrar ett varv? Men några sådana har ni kanske inte i sortimentet (ännu)?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-09-09 08:17 »

Jovisst det är också en möjlighet. Nej nån sån induktionssensor har vi inte tagit fram, men det går ju alltid få tag på annat håll. Och ett billigare alternativ, fast i princip samma sak, är att fästa en magnet och detektera med tungelement. Bägge de lösningarna har dock en gemensam nackdel med optisk avläsning, det hela skall på något sätt monteras rent mekaniskt i anslutning till en roterande axel, vilket kanske inte alltid är så enkelt. Att ansluta ett relä är både billigt och enkelt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jocke
Medlem

Antal inlägg: 125


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-09-09 23:01 »

Japp, jag råkar stöta på dessa givare emellanåt i mitt arbete och tycker väl egentligen att de är ganska enkla att begripa. Men antagligen är det väl så, att var och en som sätter upp sin loggerutrustning kommer referera sin egen setup till de saker och lösningar som ligger närmst till hands sin egen erfarenhet, eller sina egna invanda kunskaper.

Och antagligen är det också bäst så, att man bygger sitt system så att man själv tycker det är både logiskt och okomplicerat.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-09-10 10:42 »

Visst är det så!

Bra dock om man är medveten om för- och nackdelar med olika mätmetoder.

Ytterligare nackdelar med att mäta pelletsmatningens faktiska rörelse istället för tiden den är igång är att man får brusigare grafer eftersom mekanik aldrig går helt jämnt. Samt att det lätt blir spikar i graferna om man är och mekar/gör underhåll på pannan.

Å andra sidan kanske man i vissa fall vill kunna se hur matningen faktiskt rör sig för att till exempel avgöra om något kugghjul släppt eller när det börjar gå ryckigt och bli slitet.

En variant är förstås att göra bägge typer av mätningar samtidigt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!