E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 14:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Spikar och störningar på givare  (läst 15632 gånger)
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« skrivet: 2011-06-26 20:52 »

Har haft problem med spikar och hack i grafer framförallt på givare med högre temp. I förrgår brakade hela systemet och efter ett antal timmar fick jag igång det igen. Jag kör ett ganska stort system med 24 givare + el och kör Dallas 3 trådsgivare, trodde att man behövde 5 V på sensors 1 ingång eftersom min givare längst bort sitter ca 70 meter från loggern. Iom att jag kört 5V så har jag fått dessa spikar och hack men efter att ha kopplat ihop GND och 5V så har de försvunnit helt.
Altså Sensors 1: GND+5V och data (ingen 5V används) ingång 1 och 2
        Sensors 2: GND+5V och data  ingång 5 och 6

       
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-06-27 10:25 »

Utan 5V borde det inte fungera något vidare på givaringång ett eftersom den saknar aktiv drivning på dataplinten, sämre ju fler givare man har där. Hur många av dina 24 givare ligger på ingång ett?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-06-27 10:32 »

Vi krockade i inläggen. Jag skrev att det funkade endast ett par immar sedan ballade det ur totalt Innetemp på 127 gr!! Nu har jag nollat loggern igen och försökt att lägga alla på plint 5 och 6 detta för att få bort spikarna funkar nu, få se hur länge. 1,2,3 hittar nämligen inga givare alls medans 5,6 gör det alla 24, konstigt. Har nollat ett antal gånger gjort Loggern strömlös utan internet osv.
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-06-27 11:38 »

Funkade inte va inte 5V ska flytta en givare som jag tror kanska kan va problemet, den ligger lite nära en elledning till vattenpumpen. Får alltid dessa spikar och hack när vattenpumpen startar hmmmm. Ska prova återkommer om några timmar....
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-06-27 13:09 »

Efter lite tankar så tror jag inte att det va innegivaren? utan en KV givare som satt ca 50 cm från vattenpumpen på ett inkommande kopparrör, har flyttat den till ett prisolrör lagt den utanpå och ca 3 m från pumpen, får se nu har pumpen startat ett antal ggr och ingen spik.Nästa åtgärd om det inte funkar blir innegivaren.
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-06-27 18:20 »

Fortfarande lite kvar men mycket bättre, nästa flytt blir inomhusgivare nu ca 20-30 cm från proppskåpet, passar på att isolera givare i vvb samtidigt så ska vi se ( kontakt med metall)
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-06-28 21:58 »

Ja nu har jag flyttat dom också men fortfarande hack och ibland spikar? Det konstigaste är att innan jag kopplade ihop alla givare på plint 5 och 6 så hade jag panncentralens givare på plint 1,2,3 och då blev det störningar där, konstigt att det nu har flyttat sig till husets givare? Och det är samtliga givare i huset inga störningar alls på panncentralens givare inte heller el. Har nu uteslutit att det skulle vara pumpen störningarna kommer bara helt plötsligt, och ibland rejäla och ibland mindre.
Detta blir lite av ett detektivarbete och jag stör mig på problemet, men ska nog släppa fokus på detta för ett tag.

Några tips?Har läst i tidigare trådar att man skulle kunna sätta ett motstånd på 100 ohm men det gällde väl el?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-06-29 16:42 »

Störningar utifrån (från elmotorer, pumpar, närliggande kablar) kan jag inte minnas att jag varit med om när det gäller temperaturgivare, det problemet gäller bara de interna pulsingångarna på Logger 2020.

Har du läst "Vid givarproblem" i manualen?
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Vid_givarproblem
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-06-29 17:27 »

Vad är bussutgången, var sitter den? Tack för tipset ska testa.
Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-06-29 22:28 »

Tack för tipset Andreas! Nu har jag uteslutit elledningar och pumpar och sånt. Eftersom jag har ett antal förgreningar i mitt system och bara en sammankoppling till två tråd plint 5 och 6 så gjorde jag ytterligare en sammankoppling på det störande givarna, och efter detta så har jag inte haft någon störning. Ska i morgon även koppla ihop på ett annat ställe där det fortfarande är delat 3 tråd.
Helt otroligt att det kan funka utan 5V, trodde att detta var ett måste med långa ledningar!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-07-01 12:33 »

Det är bara om givarna utsätts för riktigt höga temperaturer man kan få bättre resultat med 5V.

Vad är bussutgången, var sitter den? Tack för tipset ska testa.

Det som avsågs var dataledaren på sensoringången. Det var inget bra ord, nog många som inte förstår det, har ändrat och förtydligat i manualen. Tack för att du tog upp detta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-07-03 18:53 »

Håller fortfarande på med detektivarbetet, efter ihopkoplling på två ställen i källare och i huset så blev det mer störningar i de givarna=inte bra har nu ändrat till tre tråd. Har sett att ibland blir det ner på en givare och upp på de andra på samma tråd, tänkte att det kan va VVB tog bort den från ursprunglig plats och ska nu avvakta o sedan sätta den på ett annat ställe. På det stället den satt sitter samtidigt en Correx titananod ansluten, då ligger altså VVB givaren precis vid Correxen, ska se om detta kan va problemet. Fråga: kan ett av problemen va att VVB givaren nästan alltid ligger 30 grader högre än de andra på samma tråd?Altså spelar det någon roll om det är stora diffar på givarnas värde på samma tråd?
« Senast ändrad: 2011-07-03 18:57 av frin » Loggat
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-07-04 08:17 »

Som sagt hängde ut givare VVB ca 4 tim satte sedan tillbaka den på ett annat ställe ca 30 cm från Correxen ingen störning än jämna o fina grafer.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-07-04 11:42 »

I stort sett alla fel givarfel beror på glappkontakt någonstans, antingen mellan givare och kabel, eller mellan skarvar eller i loggerns plingar. Är givarna lödda till kabeln? Vad har du för slags skarvar/förgreningar på dina kablar? Hur mycket har du dragit i polskruvarna på loggern? Drar man för löst glappar det lätt och drar man för hårt upprepade gånger kan polskruven släppa från kretskortet.

Fråga: kan ett av problemen va att VVB givaren nästan alltid ligger 30 grader högre än de andra på samma tråd?Altså spelar det någon roll om det är stora diffar på givarnas värde på samma tråd?

Nej det spelar ingen roll.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-07-04 13:07 »

Lödda givare, inte dragit skruvar speciellt hårt på loggern, märkligt i går kväll inga störningar, sen satte jag dit givare på ett annat ställe på VVB och det funkade hela natten till nu halv 12 då började det igen. Nästa steg blir att ta bort givaren från VVB igen och inte sätta dit den igen förrän minst 24 tim, men samtidigt ha den kvar i nätet. Steg 2 om inte det funkar blir att ta bort den helt eller nåt.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!