E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 15:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - felaktigheter i manualen  (läst 23517 gånger)
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« skrivet: 2009-03-17 11:57 »

Jag har läst och använd logger2020 manualen och jag tycker att många delar är riktigt dålig. Ex. att reseta loggern. Det är för mig inte klart vilken knapp som man skall dubbelklicka på. Sedan är det tyvär inte aldeles lätt att få loggern att resetas....
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-03-17 12:41 »

Jag har aldrig lyckats reseta den utan att det varit meningen, vad menar du med reset?
Menar du att man medvetet svarar jag på frågan om man vill reseta den genom att dubbelklicka på den enda knappen som finns på loggern?
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-03-17 13:10 »

Jag har aldrig lyckats reseta den utan att det varit meningen, vad menar du med reset?
Menar du att man medvetet svarar jag på frågan om man vill reseta den genom att dubbelklicka på den enda knappen som finns på loggern?


Reset betyter nollställning/återgång till utgångsläget....

"Håll inne kommandoknappen och tryck resetknappen, släpp sen genast upp kommandoknappen. "
"Vid enkelklick startar loggern som vanligt. Vid dubbelklick raderas hela minnet och alla mätdata och inställningar försvinner. Obs! Var inte för snabb, det måste gå en sekund efter du släppt upp kommandoknappen innan du dubbelklickar. "

Enkel / dubbel klick av vilken knapp?

Nu är det bara två knappar .... men än då

Men om man nu gör rätt så resetas inte loggern. Man måste troligen hålla sig inom vissa tids områden för hur dubbel klicket skall utföras. Det tog för mig nästan upp till en kvart innan loggern nollades. Kanske skall noteras under bugg...


« Senast ändrad: 2009-03-17 13:18 av MGKEA » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-03-17 13:59 »

Jag drar ur adaptern, håller in knappen som sticker ut, stoppar i adapter, släpper sedan knappen i ca 1 sekund, sen dubbelklickar jag.
De gånger det kan bli problem är om man kör mot PC och har programmet igång samtidigt som man gör den spänningslös, då verkar det vara nån krock mellan RS232 och loggern som gör att nollställningen krånglar. Stänger man av programmet eller drar ur RS232 under tiden flyter det på fint.
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-03-17 15:23 »

Vad har du reset knappen till?

Dum fråga kanske ... vad är det du dubbelklickar på?
« Senast ändrad: 2009-03-17 15:28 av MGKEA » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-03-18 06:49 »

Som jag förstått gör resetknappen samma sak som att göra den spänningslös.
Man kan använda den för att göra en reset/omstart, eller för att i kombination med enterknappen radera minnet. (hur står i manualen på e-logger.se)
Loggat

MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-03-18 08:08 »

Som jag förstått gör resetknappen samma sak som att göra den spänningslös.
Man kan använda den för att göra en reset/omstart, eller för att i kombination med enterknappen radera minnet. (hur står i manualen på e-logger.se)

"Håll inne kommandoknappen och tryck resetknappen, släpp sen genast upp kommandoknappen. "
"Vid enkelklick startar loggern som vanligt. Vid dubbelklick raderas hela minnet och alla mätdata och inställningar försvinner. Obs! Var inte för snabb, det måste gå en sekund efter du släppt upp kommandoknappen innan du dubbelklickar. "
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-03-18 16:25 »

Tack så mycket för synpunkten Magnus, håller med om att det såg tokigt ut, har formulerat om lite snabbt, är det mer begripligt nu?

Jag har läst och använd logger2020 manualen och jag tycker att många delar är riktigt dålig.

Vilka fler delar syftar du på?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
MGKEA
Medlem

Antal inlägg: 52


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-03-18 17:51 »

Det blev bättre.

Men man är ju sugen på att ställa frågan om varför "reset" ligger på "kommandoknappen" ?
Vanligast idag utförs fabriksåterställning genom att hålla inne reset ett vist antal sekunder.

Men när det nu gäller dubbelklick på kommandoknappen.... hur ser tids sekvensen ut? Det är inte aldeles lätt att "reseta" logger2020.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009-03-19 07:07 »

Mmm, en bra synpunkt, om reset inte har nån annan uppgift än "spänningslös" kanske man skulle flytta över reset = radera minne, till resetknappen, och låta det vara den enda funktion den har.
Sen låter man enter vara just enter och inget annat.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2009-03-19 08:17 »

om reset inte har nån annan uppgift än "spänningslös" kanske man skulle

Att bryta strömmen och trycka reset kanske är samma sak idag men om du tänker dig en framtid med fler tillbehör anslutna till bussen så är det inte så säkert att du vill dra ur strömkabeln...

Men när det nu gäller dubbelklick på kommandoknappen.... hur ser tids sekvensen ut? Det är inte aldeles lätt att "reseta" logger2020.

Jag tror du måste hinna med två klick inom en halv sekund. Jag brukar klicka på samma sätt som jag dubbelklickar på datormusen.

Men man är ju sugen på att ställa frågan om varför "reset" ligger på "kommandoknappen" ?
Vanligast idag utförs fabriksåterställning genom att hålla inne reset ett vist antal sekunder.

Jag vet inte hur stor erfarenhet du har av inbyggda system men resteknappen är en äkta hårdvarureset som alltså bromsar själva processorn vilket gör det omöjligt att mäta tiden den hålls inne. Sen finns det även en viss poäng i att det är svårt, loggerminnet skall normalt sett raderas ytterst sällan och du vill inte att det skall kunna ske av misstag.

Jag har läst och använd logger2020 manualen och jag tycker att många delar är riktigt dålig.

Jag frågar igen, vad mer än stycket om radering av minnet syftar du på?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-11-09 23:23 »

Det står nog fortfarande fel i manualen rörande reset:

Håll inne kommandoknappen och tryck resetknappen, släpp sen genast upp kommandoknappen. ....osv.

Rickards beskrivning tidigare i denna tråd stämmer bättre med vad som just fungerade för mig när jag kopplat in ett par givare på ett felaktigt sätt.

Mvh

David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-11-10 07:45 »

Kan du vara lite mer konkret? Om vi utgår från hela formuleringen i manualen: "Håll inne kommandoknappen och tryck resetknappen, släpp sen genast upp kommandoknappen. Vänta en sekund. Dubbelklicka sen kommandoknappen för att radera minnet varvid alla mätdata och inställningar försvinner. Om du inte vill radera minnet kan du istället enkelklicka kommandoknappen för att starta loggern som vanligt." Vilken del menar du är fel/borde förtydligas?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-11-10 11:45 »

Låt mig försöka ta det ur minnet..

För det första benämns den utstickande knappen "Enter" på enheten och "Kommandoknappen" i manualen.
För det andra har jag inte lyckats reset:a utan att hålla in kommandoknappen, bryta och återansluta strömmen, dubbelkicka osv enligt Rickards beskrivning i denna tråd. Den beskrivingen inkluderar inte resetknappen alls.

Mvh

David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-11-10 12:44 »

Du rätt i att det är förvirrande att det genomgående kallas kommandoknapp i manualen när det står enter på loggern. Problemet är att "enter" är mer missvisande än "kommandoknapp". Man skulle i och för sig kunna förtydliga med "Kommandoknappen (märkt Enter)" eller med en bild. Vi har länge talat om att uppdatera manualerna med bilder osv., men det har varit minst sagt fullt upp.

Fungerar kanske inte resetknappen på din logger som den skall? Släpper du upp reset samtidigt eller efter du släppt upp kommandoknappen? Gör gärna ett nytt försök att följa anvisningen när du har möjlighet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!