E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-01 20:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mögelrisk och förbrukningsisopletter  (läst 16443 gånger)
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« skrivet: 2011-06-03 09:13 »

Hej.

Jag har förvisso inte köpt någon logger ännu, men snart är det dags.
Dett finns två funktioner som jag gärna skulle se och som jag tror skulle skapa mervärden även för andra.

Det första är att presentera elförbrukning och utomhustemperatur i form av isopletter, dvs temp på x-axeln och dygnsförbrukning på Y-axeln. I diagrammet skrivs representerar varje punkt en  dags dygnsmedeltemperatur samt dygnsförbrukningen för uppvärmningen.
Snyggast är det om tidigare år kan visas i samma diagram med en annan färg/kontrast etc. Med hjälp av ovanstående får man en överskådlig bild av hur olika inställningar/ energibesparande åtgärder verkligen påverkar elförbrukningen.

Samma typ av diagram kan man göra med utomhustemp och framledningstemperatur för att visa huskurvan.

En annan värdefull funktion vore att kopplat temp/RF i exempelvis kallvindar och krypgrunder till mögelriskdata.
Schablonmässigt säger man att 75% RF är någon form av magisk gräns för mögelpåväxt. I själva verket spelar såväl temperatur som exponeringstid roll. Utan att krångla till det allt för mycket kan man koppla ihop uppmätta värden till en riskkurva (tillåter högre RF när det är kallt och väldigt varmt) och presentera den aktuella risken som exempelvis grön eller röd.

Det finns mkt bra material som hanterar ämnet, men jag tycker att denna husvagnsägare har sammanfattat såväl underlag som slutsatser ganska bra: http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php#POS .


//David


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-06-05 13:37 »

Det var bra förslag, tack!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-11-09 22:00 »

Tänkte bara komplettera denna med ett bildexempel på förbrukningsisopletter.
Objektet i fråga har inte varit så bra intrimmat och många större förändringar har gjorts under loggningsperioden. En motsvarande presentation av en väl fungerande anläggning är mycket mer samlad.

/David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-11-10 08:12 »

Tack, en bild säger mer än tusen ord. Tyvärr kan jag inte säga något om när dessa funktioner kan tänkas komma, men de tillhör helt klart de mer intressanta förslagen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sälgstigen
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-11-13 20:25 »

Aah, grymt bra funktion för att visualisera förändringar över tid.

Det är ju käckt att kunna visualisera eventuella resultat av försök till energieffektiviseringar eller ändrade beteenden!

Men det kan ju även ge hints om att något dåligt inträffat, typ att strömtjuvar införs, eller att något gradvis sakta försämras, t ex att en värmepump börjar gå sämre och sämre på grund av nåt läckage eller annat oönskat.

Denna typ av plot avslöjar ju sånt rätt effektivt, och utan att man sitter själv och kladdar en massa i excel, vilket man kanske inte gör förrän det gått så långt att något är uppenbart fel.

Me like. Vill också ha Tunga

edit: Sälgstigen = Sophiehill förresten, har en logger hemma sen i somras nu också  Leende (smiley)
« Senast ändrad: 2011-11-13 20:29 av Sälgstigen » Loggat
Lyckebo
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-11-13 22:15 »



En annan värdefull funktion vore att kopplat temp/RF i exempelvis kallvindar och krypgrunder till mögelriskdata.
Schablonmässigt säger man att 75% RF är någon form av magisk gräns för mögelpåväxt. I själva verket spelar såväl temperatur som exponeringstid roll. Utan att krångla till det allt för mycket kan man koppla ihop uppmätta värden till en riskkurva (tillåter högre RF när det är kallt och väldigt varmt) och presentera den aktuella risken som exempelvis grön eller röd finns mkt bra material som hanterar ämnet, men jag tycker att denna husvagnsägare har sammanfattat såväl underlag som slutsatser ganska bra: http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php#POS .



Fantastiskt bra förslag, vill verkligen ha!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-11-14 08:56 »

Jag har faktiskt börjat titta lite mer i detalj på hur "förbrukningsisopletter" kan läggas in i webbtjänsten och det är nog inte så hemskt många veckor bort. Tanken är att det skall hamna i det vanliga grafgränssnittet med fält för kanal för x respektive y, tidsperiod och varje punkts tidsomfång.

(Kallas detta verkligen isopletter? Är det inte snarare ett sambandsdiagram?)

Vad gäller mögelrisk får ni gärna utveckla mer i detalj hur ni önskar att en sån funktion skulle fungera. Gärna med skiss på hur det skulle se ut. Sannolikheten för att det skall bli av är mycket högre om ni hjälper till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-11-14 21:52 »

Hej.
Jag måste erkänna att jag inte är säker på nomenklaturen. Personligen kallar jag det för isopletter och söker jag på diagram + isoplet på google, verkar jag inte helt ensam.

När det gäller förbrukningen tycker jag att det finns en poäng i att presentera olika år med olika färg, symbol etc så som jag gjort i mitt exempel. Då jag inte känner till begränsningar och möjligheter i anslutning till logger 2020 och webtjänsten utgår jag som vanligt från att det endast finns möjligheter i programeringsvärlden:-)

Vad gäller mögel rekommenderar jag en flukt här: http://issuu.com/byggteknikforlaget/docs/4-09/search?q=wufi%20bio begränsningskurvan jag rekomenderar syns i figur 2 på sidan 37. Jag skall kolla så att ingen anser sig ha copyright på den (föga troligt) annars får vi anända Virtanens material.
I övrigt plottas temp / RF som punkter i ett chart med temp på x-axeln och RF på y-axeln så som kan antas utifrån det bifogade exemplet. I artikeln beskrivs fördröjningar hos nyvaknade mögelsporer. Jag föreslår att ni ej fördjupar er i detta utan se det som en inbyggd säkerhetsmarginal. Under arbetstid skall jag se om jag finner något exempel på hur det kan se ut..

/David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-11-15 09:26 »

Jag måste erkänna att jag inte är säker på nomenklaturen. Personligen kallar jag det för isopletter och söker jag på diagram + isoplet på google, verkar jag inte helt ensam.

Om jag söker isopleth graph i googles bildsökning ser jag bara sammanbundna kurvor typ höjdkurvor..?

När det gäller förbrukningen tycker jag att det finns en poäng i att presentera olika år med olika färg, symbol etc så som jag gjort i mitt exempel.

Ja det missade jag att skriva, det skall självfallet gå att ange tidsgrupperingar med olika färger/symboler.

Vad gäller mögel

Få se nu om jag förstår dig rätt: Du önskar alltså ett diagram med temperatur på x-axeln och luftfuktighet på y-axeln med en punkt för varje dygn. (Hur många dygn?) I diagrammet skall även finns inritat en temp-fukt-kurva som anger gräns för mögeltillväxt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-11-15 10:28 »

Vad gäller "mögeldiagrammet" lyfter du en tanke som jag inte funderat på. Din beskrivning är korrekt bortsett från en detalj, och den blir lite viktig i sammanhanget.
Varje mätvärdesnotering bildar en punkt ex 50% RF, 20 grader. Tidpunkten är oväsentlig precis som i förbrukningsexemplet. Nu är det kanske lite väl ambitiöst att presentera precis varje mätvärde i diagrammet. Man bör nog se hur många mätvärden som är möjliga att presentera över ett år. 1 per dygn tycker jag är för klent, men en varannan timma eller möjligen var 4:e timma?

Jag fann ett gammalt nyhetsbrev som ganska tydligt beskriver upplägget:
http://www.akkonsult.com/files/aktuellt__mars_2008.pdf
De referenskurvor jag föreslår är de som kallas Lim 1 resp. Lim 2.

Bristen i presentationssättet är att exponeringstiden inte finns med. Detta kan man möjligen kika på framledes, men då börjar det bli lite komplext. Att visa "prickarna" på ett chart med en begränsningskurva som anger en gräns mellan tillväxtvänligt och säkert klimat är en mycket bra start som jag tror på ett lättbegripligt vis kan visualisera ett eventuellt problem och eller verkan av en åtgärd.
En bonusfunktion skulle kunna vara att utöver varje mätprick presentera månadsmedelvärden. . .

Mvh

David

Vill någon resonera kring detta per telefon går det bra att kontakta mig via ett privat meddelande först.

« Senast ändrad: 2011-11-15 10:51 av Dadid » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-11-16 10:01 »

Man bör nog se hur många mätvärden som är möjliga att presentera över ett år. 1 per dygn tycker jag är för klent, men en varannan timma eller möjligen var 4:e timma?

Fast varför vill du ha högre upplösning än dagar på ett årsdiagram? Det handlar ju ändå om exponeringstid och om då delar av dagar under året ligger för högt, är det så intressant?

Gör sig inte timupplösning bättre i samma diagram men då man istället för att visa ett helt år till exempel visar en månad?

Bristen i presentationssättet är att exponeringstiden inte finns med. Detta kan man möjligen kika på framledes, men då börjar det bli lite komplext.

Har du någon tanke om hur detta skulle kunna göras?

En bonusfunktion skulle kunna vara att utöver varje mätprick presentera månadsmedelvärden. . .

Det lät som en bra idé!

Vill någon resonera kring detta per telefon går det bra att kontakta mig via ett privat meddelande först.

Tack, det låter trevligt, vi får se om det behövs framöver när det börjar bli skarpt läge.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-11-16 10:24 »

Fast varför vill du ha högre upplösning än dagar på ett årsdiagram? Det handlar ju ändå om exponeringstid och om då delar av dagar under året ligger för högt, är det så intressant?

Jo, upplösningen sett ur ett mögeltillväxtperspektiv blir då lite dålig är jag rädd. Vid riktigt "gynnsamma förhållanden" kan tillväxt ske redan efter ett dygn. Det innebär att i en byggnadsdel där temperaturen under delar av året varierar stort över ett dygn, syns inte risken i ett dygnsmedelvärde. OBS Dygnsmedelvärde är naturligtvis bättre än inget, men om det inte innebär några större eftergifter förordar jag lite tätare mätningar.

Gör sig inte timupplösning bättre i samma diagram men då man istället för att visa ett helt år till exempel visar en månad?

Finns möjligheten att visa dygnsmedel på årsdiagram och tätare i ett månads/vecko/etc-diagram, kan detta vara en mycket bra väg att gå!

Har du någon tanke om hur detta skulle kunna göras?

Inte i dagsläget. Skanska har utarbeat en metod de kallar m-modell, men den bygger på en Wufiberäkning, vars resultat man kopplar till exponeringstiden så att en mögelriskfaktor presenteras. Detta verkar lite för krångligt för e-logger...
Ett sätt att gå bakvägen torde vara att på något sätt logga hur många mätvärden som hamnar inom olika tillväxtindexområden i ett diagram och att balansera detta med en faktor som ges av att resultatet samkörs mot beräkningar i befintliga program. Som du hör är detta inget jag fördjupat mig i utan hittills har jag glad i hågen använt mig av de program som presenterats och utvecklats de senaste åren. Min spontana tanke var att det vore oerhört smidigt att direkt i loggningsresultatet kunna se någon form av visuell antydan om hur klimatet är i förhållande till kända risknivåer. Jag tror att detta är en himla bra funktion som mig veterligen ingen erbjuder i dagsläget. När man loggar idag måste således resultatet bearbetas innan samma överskådliga bild kan presenteras.

Det lät som en bra idé!

Tack, det låter trevligt, vi får se om det behövs framöver när det börjar bli skarpt läge.


mvh

David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-11-16 10:57 »

Finns möjligheten att visa dygnsmedel på årsdiagram och tätare i ett månads/vecko/etc-diagram, kan detta vara en mycket bra väg att gå!

Det är den väg jag tänker mig!

Ett sätt att gå bakvägen torde vara att på något sätt logga hur många mätvärden som hamnar inom olika tillväxtindexområden

Hmm hmm tål att tänkas på.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-12-14 16:56 »

Under grafer i E-logger-manualen finns nu ett par exempelbilder på sambandsgraf respektive mögelriskgraf för den som är intresserad.

Funktionerna är i princip klara men finns än så länge bara på en testserver.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-12-14 17:53 »

Andreas, det är ju alldeles klockrent!
Jag tittar just på möjligheten att använda detta vid produktionen av en större byggnad. Möjligen faller det på kabeldragningen som skall överleva något års härjningar av olika yrkesmän och deras installationer. Går det inte i det fallet, ser jag fram emot nästa möjlighet.

Jag förmodar att man med "proffskontot" kan hantera exempelvis 10 st loggerpunkter i separata diagram?

/David
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!