E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 02:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svårt att få P3IQ att svara på dioden på Kamstrup 382 mätare!  (läst 6749 gånger)
Vind2
Gäst
« skrivet: 2011-05-24 20:18 »

Hej
Här kommer ett litet tips Leende (smiley)
Hade problem med att få P3IQ att svara på diodens blinkningar på Kamstrup 382 mätare. Provade det mesta innan jag tog borrmaskinen och borrade bort det "plastöga" som sitter i kåpan över dioden. Nu funkar det perfekt och inga problem med känsligheten.
Borra med en liten borr först så att du hamnar i mitten på "plastögat" detta behövs då "plastögat" är något konvext. Ta sedan en större borr ca8mm bör vara lika stor som hålet i kardborrebandet som nyttjas för att fästa P3IQ.
//Vind
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-05-25 10:53 »

Tack för att du delar med dig av ditt tips!

Varför tror du att det blev bättre utan plastögat? Är det för att pulsmodulen hamnade närmare dioden? Eller var plastögat grumligt/missfärgat? Eller riktade det kanske ljuset fel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Vind2
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2011-05-25 22:57 »

Min uppfattning var att "plastöglat" dämpade ljuset betydligt då det på min mätare var mycket grumligt. Har ett gäng av dessa mätare och de ser lika ut. //Vind
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-08-19 20:10 »

Gammalt inlägg men svarar ändå.
Jag har samma erfarenhet, det ÄR svårt att få ögat att registrera pulserna på kamstrup, funkar perfekt med "elmätarsensor" (lös diod direkt på elingång på logger 2020) men P3IQ har lite svårare att hitta rätt, jag har själv lyckats få det att fungera, men har man problem och inte kan lösa det på annat sätt så är nog borrmaskin en bra lösning.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-11-14 09:39 »

Kan väl tillägga att man även kan koppla pulsutgången från Kamstrup-elmätaren till pulsingången på P3IQ om man inte får diodavläsningen att fungera, och har båda pulsingångarna på Loggern upptagna.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!