E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 19:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avfuktare  (läst 7633 gånger)
artsnletters
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2011-05-03 16:53 »

Jag skulle vilja se hur mycket vatten som min avfuktare drar ut i källaren. Vilket flöde behövs på en flödesmätare? Det är ju inget tryck direkt från en avfuktare.
Eller finns det någon annan funktion man kan använda sig av för att mäta vatten igenom en slang?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-05-05 09:22 »

Vad är det för slags avfuktare? Antar att maxflöde mellan olika modeller kan variera ganska kraftigt. Borde finnas nån uppgift om maxkapacitet per timme i bruksanvisningen.

Som alternativ till flödesmätare skulle jag kunna tänka mig att man pumpade vattnet i ett kärl som stod på en våg, hur man då loggar en våg på bästa sätt. Om flödet är lågt kunde man också tänka sig att man lät slangen droppa på en billig slaktad elektronisk regnmätare vars pulser man loggade med en pulsingång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
artsnletters
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-05-22 22:46 »

Avfuktaren är en Wood´s 28.  http://www.woods.se/avfuktare/ds28/

Det var ju en bra idé med en slaktad väderstation... det är bara det att den brukar inte droppa, utan den går en stund och sen rinner den mängden vatten ut som den just absorberat, men det kanske funkar bra ändå med en regnsensor.

Jag tänkte mer på hur mycket flöde en flödesmätare måste ha igenom sig för att kunna mäta vattnet som går igenom den.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-05-24 08:46 »

Om vi vänder på frågan, vad kan det tänkas vara för flöde från din Wood's DS28, ungefär hur stor mängd vatten brukar det rinna ut och hur länge tar det för den mängden att rinna ut? Borde gå mäta med decilitermått och klocka?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
c_wiklander
Medlem

Antal inlägg: 18


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-05-29 12:18 »

Har själv en Woods avfuktare i min krypgrund och eftersom krypgrunden ligger under marknivå monterade jag en billig dränkpump med nivåbrytare i avfuktarens hink och en slang ut genom en kattglugg.
På den slangen skulle man väl kunna montera en flödesmätare kopplad till Loggern? Eller om man vet hur många minutliter pumpen ger kan man kanske logga tiden som pumpen går på nått vis?

//Christer
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!