E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Av/på Solanläggning funktion?  (läst 13849 gånger)
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« skrivet: 2011-04-15 20:30 »

Var inte hemma idag och såg genom datorn att soldatorn inte funkade som den skulle. PANIK temperaturen ökade och ökade genom att pumpen inte gick igång, vad göra när man 4 mil hemifrån. Jo soldatorn behöver slås av och på igen, den har blåskärmat vilket innebär att den slår ifrån automatiskt vid för hög temp. Finns det något komplement till Logger 2020 som man skulle kunna slå av och på en 220 stickpropp typ? Har läst lite om utbyggnadsmoduler där man skulle kunna slå av och på men är inte riktigt hemma på detta området.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-04-16 07:52 »

Med en A/DMIQ-modul, och ett externt relä kan man göra t.ex. det du vill, via webtjänsten.
Eller om du matar din soldator med lågspänning kan du dra matningen direkt över reläutgången på modulen.
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-04-16 08:42 »

Va inne på och kollade på den modulen verkar va det som skulle passa mig. Men får nog läsa på lite, kan man änvända samma nät som man kör givarna på? eller måste man dra en separat tråd just för reläerna? Klart det bästa är ju att kolla upp varför soldatorn blåskärmade!Tack för svar.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-04-16 11:24 »

Du behöver en separat kabel mellan logger och modul.
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-04-16 18:58 »

Aj då, det ville jag inte höra! Börjar inte rota med att dra 40 meter kabel i kulvertgraven igen (har tomrör). Får bli en annan lösning funderade bara på ren hardcore-timer som stänger av och på 1 gång per dygn. Men i dag tickade den igång som vanligt, avvaktar och ser.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-04-17 09:06 »

Blir osäker över riktigt hur du menar "måste man dra en separat tråd just för reläerna". Kablar till själva reläerna måste vara separata men inte till IO-modulen.

Vad är det för slags kabel du dragit i din kulvert? Är det en treledare kan den används för att koppla in en IO-modul, det som behövs är 12V, gnd och data. Sen kan du även koppla temperaturgivare i tvåtrådsläge mellan gnd och data på samma kabel.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-04-19 20:09 »

Ok, lite otydlig kanske, separat tråd menar jag från panncentral till IO modul. Just nu har jag 4 tråd kabel använder 3 till givarna från panncentral till hus där loggern sitter.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-04-19 20:41 »

Vill du köra både moduler och tempgivare måste du koppla till "ingång 2" och köra tempgivarna i tvåtrådsläge, enligt manualen: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Inkoppling_av_temperaturgivare_och_moduler

Eller, om du vill ha kvar tempgivarna på ingång 1, måste du dra ytterligare en treledare till I/O-modulen.
Loggat

pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-04-28 14:30 »

Jag har gjort en fuling just med 4-tråd där jag vill ha både 3-tråds givare och en HTMIQ för höga temperaturer. Där kopplade jag 3,4,5 och 6. Använder alltså +5V från sensors 1 för att driva sensorerna på sensors 2. Är väl inte tänkt så, men det funkar för mig. Borde väl även fungera med 3-trådar och att sätta en 7805, om pinne 4 orkar driva den oxå.

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-04-28 16:44 »

Det är inte alldeles lyckat driva moduler med loggerns 5V. 5V är redan ganska hårt lastad, risken är att livslängden på loggern förkortas om den får driva alltför mycket. En högtempmodul är dock alls inte lika illa som en IO-modul, den sistnämnda förbrukar 10 ggr mer när bägge reläer är aktiverade. (Är för övrigt osäker på om reläerna fungerar pålitligt eller ens dras om IO-modulen körs på 5V.)

Har man få ledare är det bästa, lite som du är inne på, att köra ut 12V och ta ner spänningen med en 7805 där det behövs.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-04-28 16:57 »

Kanske ett missförstånd.
Jag använder pinnarna
3 - +5v
4 - +12v
5 - gnd
6 - data

Så 4,5 och 6 driver min HTMIQ, så den får +12V som den skall, men för att få en 3-tråds slinga för sensorerna på "sensor 2"  lånar jag +5v från "sensor 1" (pinne 3).
Visst om man slänger på en väldig massa sensor på båda kanalerna så gissar jag att det kan bli problem, men med bara några sensorer inkopplade funkar det utan problem.
Vet inte hur många sensorer man kan hänga på per slinga?

///Peter!
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-04-28 17:12 »

Ah jo jag missförstod dig, ja så kan man göra. Fast jag förstår inte riktigt varför du inte helt enkelt kör sensorerna i tvåtrådsläge?  Va?

Hur mycket man kan hänga på per slinga beror egentligen helt och hållet på hur slingorna ser ut dvs. kabeltyp, längd och antal förgreningar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!